Otocinclus vittatus
Är det någon som vet om denna fisk Otocinclus vittatus ( ottossar) även äter sniglar/snäckor?
Nej de äter inte snäckor. Otocinclus är en ganska liten fisk som huvudsakligen äter alger men behöver tillskott med grönsaker och bottentabletter : ) Vanligaste dödsorsaken för ottosar är dålig vattenkvalité och den näst vanligaste att de svälter ihjäl.
Ah ok :) vet du nå förslag på en liten fisk/mal som äter sniglar och snäckor? Bonus om man kan ha dom tillsammans med yngel :)
Du har bara snäckor i akvariumet. Sniglar har inget skal 😉
Botior äter snäckor men de är inte så små. Det är stimfiskar som kräver ganska mycket plats.
Tack då har det svart på vitt :) Ja dom blir rätt stora :/ det ska finnas nån att som heter något på dvärg som äter snäckor? Om du vet vilken jag menar? :)
Du kanske rent av tänker på dvärgbotia? Osäkert om dom äter snäckor då jag inte har några erfarenheter av arten, men den är mindre än många andra botier. Dock stimfisk. Hur stort är akvariet? :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Det lättaste tycker jag annars är att ha en helenasnäcka eller två, det är snäckor som äter andra snäckor, men de rör inte yngel eller annat snabbt och rörligt. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Precis som Lojs skriver kan du även fundera på Helenasnäckor. Dom rör inte yngel men mumsar gärna i sig andra snäckor.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Ah ok tack för tipset! :) Det ska jag kolla upp. Det är tänkt till mitt mindre kar på 105 liter :)

Jag tror helenasnäckor blir perfekt, botior behöver ju ganska stort och jag gissar på att de gärna snor några yngel om de får tillfälle. Annars kan du ju testa att mosa snäckorna efter hand som du ser dem, bra yngelmat. ;)
Om du skaffar helenor, skaffa inte för många bara, de är väldigt effektiva och risken är att du får omvänt problem om ett tag, dvs att helenorna står utan mat och du får be andra att skicka "skräpsnäckor" så helenorna har något att äta. ;) De förökar sig med för övrigt, men inte alls så snabbt som många andra snäckor.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
BEroende på vad du har i karet sen tidigare och om du inte vill ha helena snäckor så äter även Kulfiskarna snäckor. Dock kan dom vara kinkiga i maten i övrigt, och de Dvärgkulorna som jag har haft har INTE ätit yngel, dock kan dom ta yngel, så dom är individuella ungefär som Kampfiskarna :p
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus