Tips räkakvarium.
Jag har igår startat upp ett nanoakvarium på 30l med soil som grund och växter. Mossa väntar jag på, samt att rötterna ska bli "färdiga" så dem inte flyter upp :) Mitt fundering är vad kan man ha i karet för att få bra bakterier innan man stoppet ner räkorna? Och hur länge ska det stå och gå? Vill inte lyssna riktigt på djuraffären då till och med dem säger olika :/
Så länge karet inte har några invånare så händer i stort sett ingenting. Några snäckor kanske för att bo in det?

Det finns något som heter fishless cycling som är en variant där man använder någon form av ammoniak för att dra igång akvariet utan djur i det. Finns massor av artiklar om det på engelska, tror även det finns youtube-videos. Jag har dock inte testat, tycker det är enklare att köra "som vanligt".
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 Ne, precis det var därför jag tänkte om man kunde ha nått. Kan man ha fiskar ifrån sitt större akvarium ett tag där i? Hur länge innan man kan köpa räkorna? #2 Oj jag tror inte jag skulle våga testa det, speciellt inte då räkorna är så känsliga:)

#3 Vad är det för sorts räkor du ska ha? Om det är neocaridina så är inte de så känsliga för att vara med vid uppstart. Ser man till att ge dem mat som inte belastar akvariemiljön så är de nästan som att ha "ingenting" i karet, risken för nitritspik är jätteliten. Jag startade ett par nanos för någon månad sedan eller så och räkorna i det ena karet (där jag inte lyckades mörda dem med besprutade växter) har klarat sig utan minsta problem. Har för mig att jag satte i räkorna (och bebisposthorn) dagen efter jag startade karet, när temperaturen stabiliserat sig.
Andra räkarter är dock mycket känsligare, vissa trivs bäst i osmosvatten och ett sånt kar har jag ingen aning om hur man startar upp.
Medis på akvariefisk.
#4 Okej, jag tänkte börja med Körsbärsräkor och ett par elefantsnackor (?) Osäker på namnet. Jag la i två barber där nu i alla fall, eftersom att dem är tåliga. Har testat vattnet och nivåerna vad bra i alla fall. Tempen är på 25-26° men det är fortfarande Lite lite brunt i vattnet efter soilen, vet inte om jag sköljde för lite.
#4 Såg nu att det var körsbärsräka du menade, kan inte dessa latinska namn :p

#5 Jag skriver neocaridina eftersom alla de olika färgerna heter olika, men är samma art som körsbärsräkan (finns bland annat sakura, fire red, blue pearl, blue jelly, orange rili och många, många fler), för mig är det lättare att hålla reda på ett par latinska namn än att komma ihåg vilket färgnamn som hör till vilken art (caridina är den andra vanliga varianten som är mycket känsligare och som även den finns i en massa olika färger och brukar oftast bara kallas för färgens namn). ;)
Soil är hopplöst på att smutsa ner, geggan lägger sig efter hand, tvivlar på att det går att skölja bort. ;)
Soil är dock inte jättebra bottenmaterial till elefantsnäcka och elefantsnäckan vill ha minst 26 grader i karet och minst 54 liter för de blir så himla stora. Ska de bara bo där tillfälligt för att "bajsa in" karet tycker jag dock det är ok så länge de har tillräckligt varmt. =)
Medis på akvariefisk.
#7 Okej, tack för tips. Det är bra att veta. Tänkte i alla fall röda Körsbärsräkor. Men då hoppas jag elefantsnäckan. Finns det någon annan fin snäcka som man kan ha i där? :) Som funkar med soil?

#8 Mina posthorn har funkat bra med soil och de blir inte lika stora. De vill dock ha lite snäckskal i karet för att få extra kalk till skalen (det vill alla snäckor för övrigt). Posthornen är mina favoriter, de finns i lite olika färger, jag föredrar de blå. =)
Medis på akvariefisk.
#9 Tack för tips. Då ska jag kolla upp dem när det blir dags :) Kan man köpa snäckskalen också på djuraffären? Vet inte riktigt om jag har sett något sånt :)

Om du känner någon som har höns så kanske du kan tigga lite av dem, det är snäckskal till höns man brukar använda, du behöver inte mer än kanske en halv dl eller så, och påsarna med snäckskal som man köper på granngården är några kilo. =) Eller fråga den du köper snäckor av. =)
Medis på akvariefisk.
Det ska jag göra. Tack för hjälpen:)
Så här ser det ut än så länge :) Väntar fortfarande på dem där förbannade rötterna som ska sluta flyta, så jag kan trä på mossan. Men annars börjar jag bli klar :) Är det något som fattas? Köpte även in räkorna idag och dem verkar klara sig fint.
En till bild på dessa fina varelser :)
Haha bilden blev upp och ner men blev rätt om du tryckte på den 🤣
Så fina dem är! :) snyggt med röda mot mörk botten!
Ja men visst är dem :) Ja, dem syns jättebra på grund utav den mörka botten, så glad att jag valde dessa skönheter :D
Det ser jättefint ut! Nano med räkor och snäckor är någonting som jag skulle vilja ha, men jag får tyvärr inte köpa ett ytterligare kar än. Haha :p Hoppas att körsbären och snäckorna kommer trivas :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack! :) Hehe ja jag lyckades övertala gubben med ett till :D Ja än så länge verkar dem trivas och alla överlevde natten i alla fall :D
Nu är karet klart och tillsatt med 5 st crytal red räkor :)