Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 909 ggr
Elute
0

Växter som trivs i kampfiskkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mitt första inlägg i gruppen. Jag har ett ca 35 lit med en kampfiskhane. Han trivs, Sandsnäckorna förökar sig och trivs. Har tre större snäckor som verkar trivas. Men växterna dör. Bladen vissnar och ramlar av, efter bara några veckor. Bifogar foton sen på de växter jag har nu, hjälp önskas med vad de är för sort. De i djuraffären försäkrade mig om att dessa var snabbväxande och tåliga och skulle trivas i ett mindre kar med stillastående vatten. Behövs det näring? Mindre ljus? (Ordentlig belysning är på från morgon till kväll) Omkring 22-25 grader. Behövs mer info så hojta. Tar jättegärna emot tips på växter som faktiskt trivs på riktigt i den här miljön, gärna snabbväxande så det blir mycket grönt. Kanske någon rent av har några skott till salu och kan skicka? (Hoppas inlägget hamnade på rätt ställe ☺) Mvh sanna

Elute
0

Egentligen är det en grön fin bladväxt med rosa undersida. :)

Lojs
0

Om du inte har någon växtnäring i karet så kan det ju vara det som fattas. Sedan funderar jag ändå på om ljuset är tillräckligt bra. Har man bra ljus men lite växter så får man lätt alger, men ditt kar ser väldigt rent ut, så jag funderar på om en annan belysning skulle passa bättre?

Klassiska växter som växer som ogräs är till exempel hornsärv och vattenpest. Javamossa brukar klara det mesta med, men är inte lika snabbväxande. 

Det finns en superbra sida på facebook som heter Akvarieväxter Säljes/Köpes/Bytes där man kan köpa fina växter av privatpersoner. Jag skrev igår och frågade efter lättskötta, snabbväxande växter till mitt nya kar jag ska sätta upp och under dagen hade jag till slut beställt olika växter av 5 personer som svarade i min tråd. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elute
0

Thanks!! Anledningen till att det är så rent är tre stycken military helmet de städar upp väldigt bra. 👍👍👍 Det kan vara näring som saknas jag gör ju ett eller två vattendelbyten i veckan och har bara en fisk som knappt skräpar ner

Elute
0

Fb grupp hittad!

Lojs
0

Aha, du har såna, jo, de brukar vara duktiga mot alger. =) Jag hade absolut köpt växtnäring då. Gärna i alla fall sådan som man lägger nere i sanden som utsöndras över tid. 

Kanon, den gruppen är hur bra som helst. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

usvead
0

Lite bra att veta om kampfisk bl.a. vad det gäller temperatur…

Elute
0

Tack för en bra länk om kampfiskar. Det blir till att leta upp doppvärmaren Ytterligare en sak som djuraffären försäkrade… "De trivs utmärkt i vanligt rumstempererat vatten du behöver inte värma upp det extra" Men fisken verkar trivas som fisken i vattnet trots 22-25 grader så kan ju bara bli ännu bättre med en temperaturhöjning ☺☺👍