Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4218 ggr
FindingNemo
0

Äppelsnäckor

Som jag förstått det får man inte sälja äppelsnäckor längre men hur ser reglerna ut kring om nån har ett par som behöver omplaceras? Skulle jättegärna vilja ha några nämligen.

Lillyrod
0

Man får inte sälja, köpa, ge bort eller överhuvudtaget flytta äppelsnäckor. Om man inte kan ha dem kvar ska de avlivas och kastas. Allt annat är enligt EU olagligt.

Denna kommentar har tagits bort.
Kasper7171
0

Då ger man bort dom jag är ganska däker på att det är förbjudet också man får ju inte ha dom men dom som äger några kan dom ju inte bara säga ta livet av dom eller nått sånt. Deg finns ju många andra fina snäckor jag tycker ju att elefant snäckan är väldigt fin. :)

Cecilia.S
0

Lillyrod säger helt rätt här :-) Om jag inte misstar mig får äppelsnäckan inte ens flyttas mellan två kar i samma hem - det anses vara olagligt. Du kan alltså inte få tag i äppelsnäckor på något sätt. Det finns dock många andra vackra snäckor som du kan ha istället :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

#3 Hade man äppelsnäckor innan förbudet inträdde, så får man ha kvar dem. Men när dina dör ut så får du inte tag på nya.

#4 Den diskutionen var ju uppe för ett tag sedan, och jag har för mig att det var så att man fick flytta snäckorna imellan sina egna kar …jag kan ha fel också.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
0

Det står oklart alltså, haha ;-) Dom är i alla fall förbjudna, så du kan tyvärr inte få tag i några.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Draken
0

Jo, det är strängt förbjudet att sälja, köpa, byta, skänka alla pomaceasnäckor (Äppelsnäcks familjen)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Jag har för mej det kom upp i en tråd på facebook att man får flytta dem mellan karen i det egna huset sen är det stopp.

molam
0

Man får flytta De mellan olika akvarium I HEMMET men dom får INTE byta hem ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Supercoolninja
0

Fråga, varför är äppelsnäckor olagliga?

Lillyrod
0

Det finns många trådar om det ifall du söker. Det är eu-regler så inget som kan påverkas härifrån Sverige tyvärr.

Cecilia.S
0

Om jag inte minns fel beror det på att dom hade släppts ut i naturen i något land - och gett sig på växter eller odlingar. Men det var en annan art inom släktet, inte den äppelsnäcka som vi har i karen. Trots det kom det upp regler för den också. Men jag kan missminna mig :-)

Draken
1

#8 Facebook kanske det var ja, och de kom fram till att de får flyttas imellan karen i hemmet.

#10 #12  Det var våra äpplens större släkting (pomacea caniculata) som hade tuggat i sig risodlingar i Spanien (eller om det var Italien).
Pomacea diffusa (som vi har i karen) äter inga växter, de har inte tillräckligt med styrka i gaddarna (eller vad det nu heter) för att äta friska växter.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Äppelsnäckan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Spixisnäckan liknar äppelsnäckan lite, det kanske kan trösta dig? Jag köpte mina 9 spixi av en person i Facebookgruppen AkvarieSniglar och Snäckor.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Draken
0

Tänk bara på att Spixi äter växter :/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Äppelsnäckan
0

#15 Inte alla växter! De funkar med vallisneria och svärdplanta.

Draken
0

Mina tuggade även i sig svärdsplantorna. Vallisinerian och Anubiasen fick stå ifred.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Äppelsnäckan
0

#17 Ah okej. Man får testa med lite växter först så man inte går med så stor förlust.