Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1173 ggr
MsZ
0

Räkexplosion

Har tyckt det var lite trist att körsbären inte tycks vilja föröka sig. Gått hela vintern och inte sett en enda räkling….och nu PANG…det vimlar av dem. Och räkorna har "räkrace" var och varannan dag. Är de periodare när det gäller förökning??? :)

Lillyrod
1

Ja det verkar så. Mina har varit lugna under vintern också men nu börjar det dyka upp små och jag har många med rom : )

Cecilia.S
1

Kan det kanske vara antalet ljustimmar och en eventuell temperaturförändring som skapar perioderna? Även om det inte lyser solljus direkt mot akvariet lyses rummet fortfarande upp mycket längre under sommarhalvåret. Samtidigt stiger värmen ofta någon grad trots ev. doppvärmare även under vinterhalvåret. Grattis till alla räklingar :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

MsZ
0

#1 Härligt med BB även hos dig :) 

#2  Ja, kanske.  Karet står dock på husets mest undanskymda plats med mkt lite  naturligt ljus.  Huset är iofs varmare nu än på vintern, men min upplevelse är att karet håller stadig temperatur.  Däremot har det varit lite si och så med att hålla ljustimmarna på de 10 jag brukar ha - har ju benet i gips och är sällan på övervåningen - det är resten av la familia som tänder och släcker - så det har garanterat haft mer ljus än vanligt.

Lilolizeit
1

Vårkänslor :) Det är vanligt att flera/alla räkor ömsar samtidigt, det är efter ömsning som dom kan föröka sig och då brukar de upplevas som en riktig babyboom! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MsZ
0

#4  Tack för bra info :)

Draken
0

Har inte haft räkor så länge, men även i mitt akvarium kryllar det av miniräkor, och flera honor bär rom.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Äppelsnäckan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffade mina körsbär i slutet av februari på auktionen i Göteborg och det har kommit massor av räklingar nu! Började komma i början av april tror jag. Har många ljustimmar, varmt vatten och en rot.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

MsZ
0

Babyboom överallt hör jag. Gillar mina räkor, ska nog fördjupa mig ännu mer nu när jag har så gott om tid 😳😜