Scalar Rom
Hej allesammans. Hade tänkt att göra ett vanligt vatten byte idag på stora bunken men när jag hade tömt ca 20-25% såg jag hur ett av svärdplante bladen stog upp ur ytan med Rom på. Tryckte snappt ner den under ytan och fyllde upp igen. Har inte fått yngel ifrån någon ciklid tidigare förutom från palettcikliden som är väldigt enkel så saknar information om hur jag åtminstånde ska försöka hålla yngelrna vid liv om föräldrarna också vill de. Artemia har jag inte införskaffat än så läge att göra de kanske? Hur är de med ilusofier om de heter så? Ska ynglerna matas med de? Kommer säkert på fler fråger så tänkte en tråd blir bra. Ska försöka fotta äggen om dom överlever tills imorgon! Black gohst och guld till föräldrar som verkar göra ett ganska bra jobb hittills med att vakta :)
Grattis till rommen :-) Artemia borde funka bra för både yngel och vuxna. Det brukar vara uppskattat.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack! Någon som vet hur länge dom i de olika stadierna? :)
Grattis till rommen. =)
Scalarena brukar vara bra yngelvårdare, men ofta misslyckas de de första 2-3 gångerna och rommen blir uppäten, antigen av föräldrarna själva eller av andra invånare i karet :)
Om jag inte missminner mig så kläcks rommen efter ca 3 dygn, larverna brukar kunna sitta kvar på bladet nån dag till, sen kan föräldrarna flytta dem tillett säkrare ställe. Flytt av ynglen kan ske flera gånger under larvstadiet. Ynglen brukar kunna vara frisimmande efter ungefär en vecka. Bägge föräldrarna vaktar ynglen. även ett tag efter de har blivit frisimmande.
Vill du spara ynglen, så kanske du skall fånga upp dem efter att de har blivit frisimmande, och ha dem i ett annat akvarium. mata med nykläckt eller fryst artemia.
Lycka till :)
Tack för tipset!
Såg idag att rommen var kvar men att bara honan vaktade äggen och jagade iväg hanen. 👍
Måste köpa artemia i så fall. Går att beställa från internet något som någon rekommenderar?
Har ett akvarium där ynglerna kanske kan gå men vill ge föräldrarna en chans först. Här är bilder på äggen samt honan. Ursäkta den smutsiga rutan tänkte de va dumt att göra för mycket städning precis när hon lagt ägg 🙂
Rekommenderas starkt. Du får allt du behöver med, funkar helt problemfritt och du behöver inte fiffla med en massa flaskor och sådant hemma.
Otroligt vacker svalare förresten!
Hmm ja det såg väldigt enkelt ut med den där tratten. Men priser gör mig tveksam om de är värt de. Vet du vad skillnaden är på denna ? http://pwss.se/artemiaklaeckare/514-jbl-artemiaklackare-med-stall-4014162610614.html
Tack så mycket fasta för henne i butiken för kanske lite mer än ett år sedan och tyckte hon va jätte fin!🙂
Är 99% säker på att det är utbyggnadsmodellen. Alltså du får ingen pump med! Utan den kan du koppla ihop med originalet så att de delar pump, men som sagt fungerar den inte utan pumpen, som saknas i utbyggnadsmodellen! ^-^
har två luft pumpar hemma antar att de funkar eller måste de vara något speciellt mått på dem? 🙂
En sådan borde funka om du har möjlighet att placera själva maskinen/adaptern/motorn ÖVER själva artemia-karet, annars behöver du en liten typ plast bit med någon sorts plastbit i som du kopplar in i slangen. Den får du i originalet och vet inte om man får en sådan med pumpen. Men om du t.e.x har artemiorna på golvet och själva motorn på t.e.x en stol så borde det funka!
Vet inte heller om den är tillräckligt stark men den är exakt likadan som den jag fick, dock att jag fick en typ "luft-adapter" som förstärker bubblorna.
Föräldradjuren är riktigt fina exemplar :)
Ska kolla på det du delade om de inte är värt o investera i. Men ska nog testa någon sort DIY först bara för skojs skull!
Hjälp va händer alla fiskar har gått bannanas?!
Efter att rommen vart uppäten för ett par dagar sedan har inte scalarerna inte visat något jätte intresse för att lägga ägg igen tills nu…!!!
Såg till min förvåning att scalarerna lagt ägg igen men vilka de är vet jag inte. 3 st scalarer håller kring samma svärdplanta och jag såg en av dom simma in lägga ägg bredvid ett annat blad med ägg men snabbt bli bort jagad av den tidigare hannen (detta va en yngre annan scalar). Nu några minuter senare syns inga ägg.
Och om inte de va nog 15 cm ifrån detta har nu mina fjärilsciklider lagt ägg?! Av alla dagar och alla platser lägger dom samma veva som scalarerna och bara en fisk längd ifrån en annan bonad hur ska detta sluta….
På bilderna ser man huvudet på min ena Fjärilsciklid hona och äggen strax under även om de är lite suddigt. På den andra bilden ser vi Scalarerna vid sina svärdplantor och i botten på bilden ser man roten vars fjärisciklid äggen är lagda på..
Tittar man noga ser man även fjärilsäggen på den bilden tagen längre ifrån
Tack #11 😊
Babybom i karet ;) Lycka till, oppas det blir något den här gången :)
Tack! Ska åka in till stan imorgon och skaffa mig artemiaägg då jag är optimistisk.👍