Sniglar!!
Hej! Hoppas alla har det bra osv… Men det var inte det jag tänkte säga utan det var en helt annan sak Jag har tidigare skrivit att jag har haft EN snigel i akvariumet MEN de har förökat sig… Så det är ca 30 st sniglar i akvariumet så min fråga är egentligen ifall man kan göra sig av med några?? Eller är det "normalt" att ha så många?? För man ser dom ÖVERALLT på gruset, växterna och fartyget… Allt gott akvarium123
Det är snäckor du har i karet inte sniglar 😉
Om man vill ha många eller inte är individuellt. Det beror på lite vilken sort det är. Bild på den så blir det lättare att råda.
Om det är jättemånga snäckor så kan det ju vara övermatning som är orsaken.
#1 Ha ha får börja lära mig det nu😂 Jag vill inte ha någon helst som tyvärr är tvärtom i nuläget👎👎 Övermatning är jag dock inte säker på att det är då fiskarna äter upp allting som #2 sa. Men kan man ta i nåt medel eller så i vattnet??🤔🤔 Bild kommer
Jag skulle inte rekommendera medel då för det första kanske inte alla fiskar och andra invånare tål det. Och då kommer även alla snäckor dö på en och samma gång och alla kommer ligga och ruttna och kanske förgifta vattnet, har du inte plats med någon snäckätare?
Det är svårt att se på bilden men om det är en liten knorr där bak på skalet så är det förmodligen physa. De är helt ofarliga och städar jättebra men kan bli många.
En helenasnäcka som äter snäckor är ett alternativ annars får du börja plocka för hand. Det går men man får vara envis : )
Dålig bild, men jag tror det är som Lillyrod säger, en physa.
#3 Det kan bero på övernattning även om fiskarna äter upp allt. När fiskarna får mycket mat hinner dom inte ta ut all näring ur maten när den spjälkas. Det gör att fiskarnas avföring innehåller mycket av den näring, som snäckorna troligen har tagit av för att föröka sig. Helenasnäckor, en snäckätare eller att plocka själv är de bästa alternativen för att minska ett snäckbistånd.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag har också fått en drös snäckor i mitt kar. Började med att en råkade följa med när vi köpte växter.
Jag vet inte vilken sort detta är, så någon kanske vill berätta för mig.
TS: Är det sådana här du också har?
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Det är en vanlig physa :) Möjligen en dammsnäcka, men tror inte det.
#11 Physa säger du!
Tack!Ska läsa på lite om dessa! Tanken var att ha lite sandsnäckor, som rotar rundor lite i sanden :P
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Helenasnäcka säger ni… Hmm Går det att ha det i ett 54 liters akvarium?
Ja det går bra. Tänk bara på att helenor tar alla snäckor så har man snäckor man vill ha kvar är det inte ett bra alternativ. Helenor kan också ta mindre räkor.
Ok räkor har vi dock inte men då ska jag gå till djuraffären och fråga efter Helenasnäcka🐟🐟