Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1044 ggr
[SonjaG]
0

Liten knöl?

Jag har ett gäng rödmunstetror. De är otroligt pigga och trevliga. 

Tyvärr ser jag nu att en av dem har ngt slags mindre vita knölar på huvudet, en på var sida. Inte jättestora men tydliga. 

Jag är orolig att det är sjukdom och smittar hela akvariet. så jag har försökt fånga upp den, men det är stört omöjligt trots 2 håvar och stort tålamod.

Tips? Teorier?

fiskälskarn00
0

är det bara på huvudet?

Gal1

fiskälskarn00
0

bild skulle hjälpa :)

Gal1

[SonjaG]
0

Ja bara på huvudet. Jag skulle gärna visa bild om jag bara lyckas fånga den i kameran. Sååå snabba. Men jag gör ett försök ändå.

[SonjaG]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna suddiga bild kanske inte gör ngn skillnad.

[SonjaG]
0

Någon som kan säga vad det kan vara

Cecilia.S
0

Buktar det ut? Ser det luddigt ut? Det är svårt att bedöma utefter en bild på så långt håll, men jag skulle nog gissa på att det är svampangrepp. Det smittar inte. Jag är dock osäker. Vänta och se var övriga tror.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[SonjaG]
1

Buktar inte ut som jag tolkar det.  Den är kanske ngt lite svullen och kroppen ser lite "uppruggad" ut. Om det inte smittar kan den väl gå kvar?

Kan det gå över eller vad händer?

Det är ju mer eller mindre omöjligt att fånga den även med 2 håvar.

[SonjaG]
1

Fick upp den! Trodde jag!!! Det  var en annan stackare, helt oskyldig.

Lillyrod
0

Om den ser tjock ut och fjällen har rest sig så kan det vara antingen förstoppning eller bukvattensot. Det sistnämnda är väldigt smittsamt och bör behandlas med medicin. Vilket det är kan vara svårt att avgöra.

[SonjaG]
0

Jag tycker inte att det ser ut så direkt, att fjällen står ut. Men det kan ju vara det ändå eftersom jag är lite ovan vid sjukdomar och säkert inte kan avgöra. Brukar det vara såna vita småbölder då? Det har inte kommit fler nu.

Men det är ju omöjligt att få upp den hur jag än försöker. Jag vill ju inte ha den kvar där i akvariet.

[SonjaG]
0

Nu har jag äntligen fått upp den sjuka fisken. 3-4 försök och till sist tog jag ut allt som går att ta ur. 
Pust vilken pärs! Där finns 3 nyckelhål och dom är extremt rädda, flera försök att hoppa ur!!!

När jag kunde granska den bättre såg det ut som om fjällen stod ut, eller luddigt på ngt vis och den var tjock. Det var säkert bukvattensot. Hur gör jag nu med akvariet? Jag har ju inga mediciner hemma men kan det hjälpa med salt?

Det syns inte ngt konstigt på de andra fiskarna.
 Jag är jättetacksam om ni har lite råd att ge mej.

Bettysara89
0

Det finns en medicin som heter octozin som du kan medicinera med. Jag gjorde det och inga andra fiskar blev sjuka. Den som var sjuk dog dock tyvärr.

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Bettysara89
0

Salt har jag hört inre fungerar på bukvatten sot så medicin är det enda och om jag fick rätt info så kan alla fiskar dö om man inte börjar medicinera…. :/

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

[SonjaG]
0

Oj, det låter farligt. Men jag har tagit bort den sjuka och jag ser inget på någon annan. Borde jag inte gjort det nu efter 5-6 dar i så fall?

Dom ser pigga och friska ut.

Lillyrod
0

Octozin är ett fint ord för salt. Samma salt som man köper i mataffären till ett betydligt bättre pris : )

För bukvattensot bör man nog använda avsedd medicin om det ska göra någon nytta. Sen är det bra om man är säker på sjukdomen innan man häller ner medicin i karet. Kan det ha varit så att den bara var förstoppad?

[SonjaG]
0

Nej jag är inte säker, som jag skrev innan:

"såg det ut som om fjällen stod ut, eller luddigt på ngt vis och den var tjock" Och den hade dom där vita små knölarna, en på varje sida av huvudet.

Jag har inte erfarenhet av hur det ska se ut, så jag bara tror att det kan vara det. Bilder på utstående fjäll stämmer inte riktigt. 

Hur pass lång tid går det innan man ser att andra är smittade?

Jag såg nånstans att en flaska Octozin kostar flera hundra kronor!

Lillyrod
0

De där vita knölarna är konstigt. Det stämmer liksom inte med resten. Är den fisken död eller har du den i något karantän? Jag hade väntat med medicin och sett om resten av fiskarna mått bra innan jag gjort något. Medicin frestar alltid på i karet. Håller tummarna för att inget mer händer.

[SonjaG]
0

Precis så tänkte jag, det stämmer inte riktigt. Och att medicin frestar, inte hälla ned i onödan.

Den sjuke är borta. Egentligen var den inte alls satt ur spel, urpigg och svårfångad och medveten om att det var han som skulle fångas!

Hur länge tror du det kan ta innan det märks?

Lillyrod
0

Om det är en sjukdom så borde det vara bukvattensot tänker jag. Om den åt så var det inte bukvattensot men då borde den inte varit förstoppad heller. 

På mina smycketetra som svullnat upp för att sedan dö har jag misstänkt att det är rom som de helt enkelt inte får ut. Tillståndet har bara drabbat honor och enbart den arten. Hanarna har jagat dem intensivt under tiden. Det ser ut som om de försökt lägga rommen men inget har kommit ut. Kan det ha varit något sådant?

[SonjaG]
1

Den var inte jättetjock bara lite svullen och såg ruggad ut, fjällen stod inte rakt ut som man sett på bilder. Jag tror att den försökte fånga mat, svårt när det är ett stim. Dom är jättepigga på att stimma, dom där rödmunnarna, håller ihop hela tiden.

Hur man ser skillnad på könen på dem vet jag inte. Men nu låter jag det vara nån dag till och ser vad som händer. Just idag var det dags för vattenbyte enl mitt schema.. Det har väl förstås ingen betydelse, men det kändes ändå bra. Karet är på 200 lit.

Smycketetrorna är så vackra. Dem skulle jag vilja ha.