När börja med dropptest och vattenbyten?
Jag är helt nybörjare på akvarier. Har för 5 dagar sedan startat upp ett 57 liters akvarium. Har 3 st platys i som fick sin första sparsamma matning igår morse. När ska man börja göra tester för nitrit, pH osv? Och när ska man börja med vattenbyten och hur ofta? Har kollat massa sidor på nätet men blir inte klokare. Vore tacksam för alla tips jag kan få ☺️
Hej och välkommen hit!
Vattenbyten brukar man göra en gång i veckan. Ca 30% av volymen är lagom. Testa för ph bör du göra ofta i början så du ser vart det drar. Nitrit kollar du också ofta. I synnerhet om du ser att fiskarna börjar bära sig konstigt åt.
Här finns en jättebra artikel du kan läsa om vad som händer i karet vid uppstart; http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?articles-2
Hej och välkommen.
Nitrit kan du kolla redan från dag 2 eller 3 efter uppstarten. Nitritspik brukar oftast komma (om det kommer) efter 1-2 veckor. Nu har du börjat försiktigt med 3 st. Platy, så du har inte överbelastat akvariumet från början, det är jättebra. Gör ett vattenbyte en vecka efter uppstart, och kolla nitrithalt (använd dropptest, stickor är inte tillförlitliga) dagligen en period :)
Lycka till :D
Tack för era svar :) När jag gör första vattenbytet kan fiskarna vara kvar i akvariet och ska man tillsätta något "medel" i det nya vattet man tillsatt? Som sagt jag är nybörjare på akvarieägande och blir inte riktigt klok på all olik information på nätet 😌

#3 Fiskarna är kvar när man gör vattenbyte. Man brukar ofta byta ca 1/4 av vattnet i veckan, kanske lite mer, alla gör lite olika. Det enda är att tänka på att stänga av pump och doppvärmare medan man byter vatten eftersom de hamnar ovanför ytan en sväng och de trivs de inte med.
Vanligtvis behöver man inte tillsätta något medel vid vattenbyte, det är om vattnet man har i kranen är lite halvkasst, till exempel om ens kommun tillsätter mycket klor eller så, men vanligtvis är det inget problem. Har man mycket växter och inga algproblem kanske man vill tillsätta lite växtgödning någon gång ibland.
Att tillsätta medel vid vattenbyte upplever jag som mer vanligt utomlands, vi har generellt väldigt bra vatten här i Sverige.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ok, tack Lojs :)