Vattenbyte
Hejsan har en fråga!
Vad använder ni för medel vid vatten byte?
Jag använder ingenting, har inget behov av att använda några medel vid vattenbytena.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Har aldrig använt något medel vid vattenbyte.. varför tror du att du behöver det? :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag använder växtnäring
Djurälskare
Har alltid haft i aqua safe efter råd om detta för att kranvattnet skulle bli fiskvänligt. Men nu har vi hört att det inte är nödvändigt, därför tänkte vi höra hur ni gör. Växtnäring använder vi också lika så en aning salt.
Växtnäring kan jag förstå, men andra medel är onödigt om det inte är så att man vet att det är något knas med sitt kran vatten. Vad för fiskar har du? Det är inte nödvändigt med salt i akvariet om det inte är salt-eller bräckvatten fiskar du har.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag instämmer helt med #5 :-) Växtnäring är det enda som jag har i vid vattenbyten i karen hemma hos mig. Men AquaSafe vid uppstart för att få fiskvänligt vatten när allt är nystartat.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Om man har egen brunn eller som jag bor i en kommun som gärna tillsätter både det ena och det andra i vattnet så kan ett vattenberedningsmedel vara bra annars är det bara en onödig utgift.
Att det ska vara salt i vattnet är en kvarleva sen 60-70 talet då det var absolut nödvändigt. Nu vet vi bättre. Det skadar mer än gör nytta : )
Det enda vi vet är att vi har mycket kalk i vattnet. När vi startade upp karen i höstas läste vi på nätet om hur vi skulle starta upp. Det kan ju vara så att vi missförstått informationen också. Men eftersom det inte varit några problem med fiskarna så har det väl inte varit fel så. Men behövs det inte är det ju onödigt.
Vi har Ancistrus, Neontetra, rosentetra och pakistanbotia i karen.
Vi har ju kommunalt vatten vet ju inte vad det innehåller, men det kanske man kan ta reda på.
Ja men då ska vi inte använda salt längre, så får vi se om det går få reda på vad vattnet innehåller.
Kolla på vattenverket i din kommun. Här stoppar de i målarsoda och ett blekmedel som är samma som man använder till att tillverka klorin. Känns sådär hälsosamt 🤮
Tack för alla svar 🙂
Använder inga tillsatser i vattnet förutom snäckvänlig växtgödning :) vid helt nystart eller omstart, kan jag använda aquasafe, men endast vid uppstarten, inte senare.
Salt använder jag inte i karen. Däremot så har jag ett karantänakvarium, där jag använder salt, när det har varit sammandrabbningar mellan cikliderna eller rovfiskarna, och det har blivit fula bettsår. Det gör jag för att eventuellt förebygga svamp i såren.