Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 6305 ggr
Supercoolninja
4

Fisk som äter snäckor

Finns det någon fisk som är enkel att ha som äter skräpsnäckor? Snäckorna är huuur många som helst 😟

Någon som har tips?

Maleficum
0

Hur stort är akvariet och vad för övriga invånare finns det?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1

Det finns några olika alternativ på snäckätande fiskar, men det finns ävn snäckätande snäckor. Det är lite beroende på hur stort akvarium du har, vad man kan rekomendera :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Bettysara89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fyra assasin snail/Clea Helena i mitt 126 liters. Fungerar utmärkt. Har alldeles lagom med "skräpsnäckor nu :) väldigt fina också!

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

mimåne
0

Botior är väldigt bra snäckätare men det går ju inte att bara skaffa dem utan att tänka på att akvariet ska passa dem också. Passar inte botior så kan man skaffa några helenasnäckor. Som föregående talare nämnt så äter helenasnäckan andra snäckor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
0

Det är 3 olika kar. 

ett 120L som innehåller zebrafiskar, Ancistrus och glödbandstetror. Sandbotten

ett 110L som innehåller Platy. Sandbotten

ett 160L som innehåller Guppy, Ancistrus, räkor, guldalgätare och en eldstjärt

Draken
0

Till 110 och 120 kan du mycket väl ha någon dvärgbotia. Och till 160 litern borde du kunna ha 3-4 pakistanbotior :) Ville inte rekomendera just Botian innan jag visste storlek, de är inte så lämpade i akvarium på 40-60 liter eller mindre. Dvärgbotian bör ha minst 100 och pakistanen bör ha 150, om jag inte missminner mig :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Supercoolninja
0

Okej, men när snäckorna är uppätna. Vad ger man dom för mat då? Äter dom bara snäckor? :) Ska dom vara flera? Hur stora blir dom? Kanske enklare o kolla på zoopet iofs :)

Draken
0

Botia är allätare, de äter den mat som sjunker till botten, maltabletter,grönsaker etc :) Ingen risk att de svälter ihjäl :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Supercoolninja
0

Okej, vilken sort skulle passa? :)

Draken
0

Jag känner inte till dvärgbotiorna och vad de heter, men i det största skulle jag rekomendera Pakistanbotia :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis