Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1608 ggr
MarioPlayslol
0

Snäckor/ ätare

Hej! Jag undrar vad en snäckätare ska äta då det inte längre finns fler snäckor? #nybörjare

Draken
0

Jag tror att de brukar äta annan mat i brist på favoritfödan, men är osäker på detta. Annars så får du starta snäckodling hemma, med typ posthornsnäckor eller fråga om någon har skräpsnäckor (Physa, kanelbullar) som de kan tänka sig att skänka iväg till dina snäckätare.

Vad är det för Snäckätare du har ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Menar du snäckätande fiskar eller snäckor?

De flesta som lever på snäckor tar av fiskarnas mat om det inte finns snäckor att tillgå.  Ett undantag är väl kulfiskarna som kan vara svåra att ta annan mat.

MarioPlayslol
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nog startat en snäckodling här hemma, men just nu undrar jag vad man ska ge dem för mat. Det är nog en fisk som äter snäckor, vet inte namnet men, en liknande som på bilden

Erik97an
0

Praktbotia, sedan vilken specifik ras vet jag inte men de äter vanlig mat på botten så de är ingen fara om det inte finns snäckor, ge de animalisk tablett eller fryst mat som man kan köpa på djuraffären 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
1

Det är en botia ja men ingen Praktbotia på bilden : )

Är det en fisk du har eller funderar på?

Erik97an
0

#5 tack för du rätta mig!! Botia menade jag såklart! glömde av att de va en art som hette Praktbotia och inte själva botiorna som hette praktbotia 🤔 förvirrande haha…

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Draken
0

Det är en Botia på bilden (Pakistanbotia tror jag) Tänk bara på att det är en stimfisk och de vill vara flera (minst 6) och de kräver ett akvarium på åtminstone 150-200 liter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Botior är en köttätande fisk som gillar snäckor. Man kan ha dem i sitt akvarium även om det inte finns några snäckor åt dem. De äter vanlig fiskmat så som bottentabletter och fryst foder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
0

Dom bökar även i botten och mumsar Partiklar!^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

MarioPlayslol
0

Tusen tack för alla svar! 😊