Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 417 ggr
Drakellen
0

Tetror och yngel tillsammans

Hej, jag tänkte göra lite plats i mitt stora kar på 110 liter för en slöjstjärt eller två och planerar att flytta över mina tio neon tetror och eventuellt mina tio Guppy hannar (de tillkommer nog först när ynglena flyttar ut) till mitt 60 liters yngelkar. Tror ni att dom lämnar ynglena ifred?  Det är 12 Molly yngel (ca 2 till 3 veckor gamla) som går tillsammans med 5 kuhli -ålar på 4 cm vardera och vill inte att någon gör någon illa. Samma fråga går för guppysarna om de får följa med tetrorna.

Cecilia.S
6

Slöjstjärtar ska inte gå i ett 110 liters kar, det är alldeles för litet. Dom ska gå i minst 300 liter, men gärna mer. Det spelar ingen roll hur många du har.

Guppyhanar har fungerat med både neontetror och kardinaltetror utan några problem hos mig. En del kan dock klassas som fenbitare, så du får hålla koll på fenorna. Ynglen skulle jag nog inte vara så orolig för såvida du har en bra växtlighet på olika nivåer, som dom kan gömma sig i. Denna kombo, tillsammans med kuhli-ålarna, funkar dock inte i ett 60 liters akvarium. Det är för litet även för dessa fiskar, om du ska blanda så många arter tillsammans.

10 guppyhanar, 10 neontetror, 5 kuhli-ålar och 12 mollyyngel är tillsammans 37 fiskar - och kommer att överbelasta ditt kar, vilket kan leda till både stress (= ev. sjukdomar och parasitangrepp) och nitritförgiftning (= massdöd). Det är knappt att du kan ha denna kombo i ditt 110 liters kar, det är nog också lite för litet för det. 

Tyvärr rekommenderar jag alltså antingen dig till att köpa slöjstjärtar till 110 litern eller stoppa ned din tänkta kombo i 60 litern. Dina kar är för små för de typer av belastningar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lilolizeit
2

Håller till fullo med #1!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

molam
1

Kan inte annat än att hålla med #1Tyckte det var riktigt bra skrivet!Vill du ha slöjisar så mår debäst av att du skaffar ett större kar eller helt enkelt inte köper dom^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Drakellen
0

Okej, då får jag väll hålla på slöjstjärtarna tills jag byter lägenhet och har plats för ett större kar. Jag vill gärna flytta över något av stimmen (antingen tetror eller guppy) till yngelkaret när ynglen flyttat ut.  Jag gärna skulle vilja behålla några av ynglen när de är vuxna och ha i mitt stora kar och vill inte att det ska bli trångt för dem, så vilket stim är bäst att flytta? Och hur många fullvuxna mollys (normalstora) tror du att jag kan ha tillsammans med en 5 cm ancistrius och ett stim på tio tetror/guppys i mitt 110?

Cecilia.S
1

Jag skulle flyttat undan guppy-gruppen till det lilla karet. Tetror gillar att röra på sig mycket och vill gärna ha ett långsträckt akvarium. 3 Molly skulle kunna funka, 1 hane och 2 honor. Därefter kommer beståndet öka av naturen. Så du får räkna med att kunna sälja/ge bort både Guppy och mollyyngel i framtiden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Cecilia.S 👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus