malawi kar?
hur stort akvarium bör man ha för att man ska kunna göra det till ett Malawi kar?
Om vi sätter ett ungefär minsta mått så cirka 150L men när det gäller malawiciklider så pratar man ju helst om"ju större desto bättre"
Beror ju också på vilka malawiciklider man vill ha och en av dom vanligaste är ju den så kallade golden och det fungerar ju med en grupp sådana i ett 150L.
Vill man sedan ha flera olika sorter i ett & samma kar så får man öka akvariets storlek. Se över vilka malawi du vill ha i karet och då är det lättare att bestämma hur stort kar du måste ha.
SKa man ha fler än en sort ska man helst ha 250L som ett minimum, och sen har du mindre änd et är det bara vissa arter man kan ha, Ex Golden då. har man minst 250l Kan man ränkna en fisk per 10 liter vatten ska man ha mindre, en fisk per 25 liter vatten.
Och Definitivt som ovanstående sa, men Malawiciklider brukar det låta "Ju större ju bättre" och håller helt med! ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
har 250l med 3 golden i 🙂
ska snart skaffa 2 till sen får det räcka i karet hehe
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
ok
Hoppar bara in och säger att det räcker med ett frågetecken : ) Tänk på att de med någon typ av synskada kan ha väldigt svårt att läsa om man skriver en lång rad med tecken.
oj det har jag ej tänkt på sorry om någon som läser detta har svårt att skilja på tecken🤔🙂🤤
Har haft Golden i 180 liter och visst fungerar det helt okej medan dem inte är fullvuxna men jag kände snabbt att dem växte ur det akvariet.
Så visst fungerar det om man har tillräckligt gömställen osv men dem gör sig betydligt bättre i över 200 liter enligt mina åsikter 🙂
Jag använder idag 180 liter som uppväxtakvarium utan problem, men ej till vuxna malawiciklider annat än som karantän.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag har haft Malawi i 7 år (men bytt nu) i mitt 260 liters och personligen skulle jag nog säga att jag inte skulle vilja ha dem i ett mindre kar. Det känns som att de kräver sin yta på något vis.
Men det går säkert med kar från ca150-200 lit också.
Detta är bara min högst personliga reflektion!!! Jag är absolut ingen malawiguru :-)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

alltså, malawiciklider är en grupp arter som har gemensamt att de kommer från malawisjön. fiskarna har ett måttspann på mellan 8-40 cm beroende på art, och det finns ett gäng arter, så det lättaste är nog om du berättar vilka arter du är intresserad av, så kan man ge råd utifrån det :) ska man vara generell på något vis skulle jag säga från 200l beroende på art. eftersom malawiciklider generellt (med vissa undantag) är revirhävdande och ganska aggressiva är det bättre att hålla större grupper likvärdiga ciklider, eller ännu hellre många av samma art. det ställer krav på både filter och vattenmängd. i kombination med att malawiciklider och växter rimmar illa skulle jag säga att större vattenvolymer är att föredra eftersom man är helt beroende av filter för att hålla bra vattenvärden. men som sagt, det beror lite på vilka ciklider man är intresserad av :)
Som ett litet tillägg till all information så måste man gilla att byta vatten.
Tycker man vattenbyten är jobbiga eller tråkiga och man känner att tiden kanske är knapp så brukar jag rent muntligt avråda från malawiciklider eller grannarna från tanganiykasjön för nytt fräscht vatten är viktigt.