Nytt (för mig) akvarium.
Halloj! Jag står alltså i tagen att köpa ett begagnat akvarium (yey!), Juwel rio 180l. Det har ca 4 år på nacken, o har stått igång hela tiden, med undantag för tömning mellan flytt. Det går malawis där i just nu, men de kommer få annat hem då jag tror/förstått att mina endlers kommer bli väldigt ledsna med sådant sällskap.. Det jag funderar kring är pumpen och lysrören. Tänkte byta filtermassan och skölja rent pumpen, ta vatten från akvariet som är igång nu här hemma och föra över, samt krama ur gamla filtret i nya karet. (Ska i med nytt bottelmaterial i nya karet också) Här är då funderingarna: bör jag behandla det här karet som ett helt nytt akvarium (o bara flytta över några fiskar varannan/vartredje vecka )? Eller räcker det att koppa över dem då jag använder mig av deras "egna bakterier"? Tänker att vattnet blir ju rätt så annorlunda för dem. Som ett megavattenbyte + lite av de andra bakterierna dem inte är van vid + ny sand (där det förstås inte finns de gosiga bakterierna dem är van vid ).. Lysrören har jag tänkt byta ut också, här är frågan egentligen om någon har ett juwel med andra lysrör än de som följer med vid köp, och undrar om jag kan få se bild o veta vilka rör ni har? :) Hoppas det inte blev för långt det här :) Tips och hjälp mottages tacksamt! <3
Jooo malawi och Endlers kommer inte bli så bra kompisar xD
Om du kramar ur mysbakterierna ur det gamla karet in i det nya, samt tar med lite vatten (OCh kanske lite grus om du har et överflöd) då behöver du inte vä'nta i flera veckor med att Fylla upp karet, men du ska inte föra över allt pang bom heller ^^ Lysrör är jag ingen HEjjare på tyvärr xD MEn Juwel akvarier har skumma lysrörslängder och kan vara liite bökiga att få tag på lysrör till ^^ Men allt går bara man har viljan där =D
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Behandla det som ett vanligt nystartat akvarium. Då riskerar du ingenting mer än vanligt, kan känna dig säker och ha ett gott samvete. När du ändå redan har ett akvarium där fiskarna kan gå så ser jag ingen anledning till att skynda och flytta över ett stort gäng direkt. Ta det försiktigt =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
lycka till
Tack snälla allihop, då känns det som att jag är inne på rätt spår. Ska bli så spännande med nytt snart :)
det kan jag förstå. jag ska snart troligen starta upp ett till jag med😃
Det är alltid lika spännande och kul med ett nytt akvarium. Oavsett om det är akvarium nummer 1 eller 15 =)
Grattis till nytt kar! Var roligt! Juwel är en höjdare också, enligt mig … :) Själv har vi ett 240 liters Juwel Rio hemma hos mig. Vi har inte bytt lysrören, men jag är jättenöjd med orginalen. Dom ger bra ljus, växterna trivs och fiskarna både trivs och ser vackra ut. Det är också fint ljus att fota i om man är intresserad av det. :) Jag rekommenderar dig till att behålla de lysrör som ingår ett tag, sedan kan du fundera över vad du vill ha för slags ljus om du inte är nöjd med det du har. Ljus som framhäver en viss färg, blåa toner, varma toner, LED-belysning, reflektorer osv. Lycka till!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
snyggt
Ja det ska bli så roligt, är superpepp! Ska se hur det känns med de gamla rören först, men känner att dom behöver bytas ut då dom har ett par år på nacken. Hoppas på chansen o se hur det ser ut m olika typer av ljus innan jag byter. Ditt kar är så fint Cecilia, jag gillar roten (rötterna?) med både stenar och växter på/emellan! Tror det var din tråd jag läste förut att du har stenarna för att tynga ner rötterna, men de vart så bra sådär tycker jag :)
Tack Hyrule :) Ja, det var nog min tråd du läste. Roten står på botten av sig själv nu men vi har valt att ha kvar stenarna där ett tag till. För att få lite mer höjd i karet. :p Det låter som en god idé. Hoppas att du får se lite olika belysnings-exempel innan du hinner bestämma dig :)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Är det någon här som vet hur länge ett akvarie kan stå utan vatten, utan risk för att silikonet börjar torka? 10 dagar borde inte vara någon fara, eller?
Ett nyare akvarium kan stå i stort sett hur länge som helst om det står skyddat. Alltså inte utomhus eller så. Äldre kar, nu pratar vi 70-tal, kan inte stå torra alls : )
Så ett som är 4-5 år borde inte va nån fara m då hoppas jag :)
Nej det är ingen fara alls : )
Tack snälla :) kändes inte så riktigt, men nu slipper jag ha det malandes i bakhuvudet iaf ^^
Jag har två Juwel Rio hemma, ett på 225 liter (hörnakvarium) och ett på 240 liter. Jag är helnöjd med de karen, är dock lite missnöjd med belysningen, jag har ett Daylightrör och ett Naturerör(för växterna) växterna trivs jättebra med de rören, men jag tycker det är lite för gult ljus, jag skulle vilja ha haft ett vitare ljus i karet …men nu får det vara som det är, just med tanke på att jag vill ha mycket växter, så då får jag finna mig i att det blir ett annat ljus än vad jag skulle vilja ha ;)
Kul o höra att karen känns bra! Har inte haft juwel förut, men tycker att dom är riktigt fina. Har beställt efter en ljusramp som jag ska ha baktill i karet ovanför växterna, hoppas att det knakar på lite extra i det gröna då ;) Vitt ljus baktill o blått fram, längtar tills allt är på plats så vi får se fiskarna undersöka sitt nya hem :)
Spännande. Glöm inte bort att posta bilder bara 👍
Alla sätt är bra utom de dåliga 😂
Härligt, ser fram emot bild utan filtar och leksaker 👍
#22 hahahahaha😅😝😄😂🤓😎😜 Hoppas att den sitter fast ordentligt och lycka till, många bilder tack😎😉😀😋
Nu så! Här har det hänt grejer :) bakgrunden satt fint när jag plockade ur alla kuddar mm. . Två rötter, två lite större grottor, "hålvägg" o växter åkte i ovanpå julas blästersand o lite blandgrus. Ancistrusarna Eugene och Rapunsel har fått flytta in, allting i nya hemmet undersöks noggrant :) Så nu ska dom få boa in sig ordentligt ett par veckor, vi håller tummar o tår att allt går som det ska.
Kul😀👍
Snyggt, vilken liten fin ubåt du har😂👍❤älskar Ancistrus, har 2 själv😋
Tack :)) Ja, visst är dom mysiga :)
Snyggt 🙂 Mycket trevligare utan filtar och kuddar 😉
Tack :) haha ja visst är det, trevligare både för mig och fiskarna!
Det blev jätte fint :) snygga grottor.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Fint!! 👍🐠😊
Tack snälla ni ♡
Så bra det blev med bakgrunden. Det gjorde du bra! =)
Tack mimåne, det var spännande att prova på :)
Snyggt
Så snyggt det blir. Nu ska växterna ta sig bara så blir det ännu grönare och tjusgare =)
jag blir så avundsjuk. älskar det🤪
Jätte snyggt. Å glasmalar e ju bara så coola. 😍
Wish i was a little bit stronger 
#47 Såg att du redan upptäckt tråden men jag tipsar ändå…..🙂
Snyggt :)
Coolt!
Lite mera bilder här. Glasmalarna har fått fler kompisar, så nu är dem 13 stycken. Hade inte hjärta att lämna tre stycken i butiken sist, så köpte alla dem hade (8st). Något annat nytt är att vi fått ancistrusyngel :) Har inte fått nån bild på de små än. De myser hos pappa sin fortfarande. Men en bild på romen fick jag iaf.
Så mysigt!
Ser snyggt ut :)