Guppy!
Hej! Jag har som tidigare sagt att en av mina guppies är dräktig och det är den fortfarande. Och den äter som den ska och som de flesta andra. Men en av mina hanar (enligt djuraffären) men den äter inte någonting när jag ser på den. Är det så att den är rädd för mig eller är det någonting annat? För enligt mig så äter den ingenting vad jag ser. Kan det vara så att den äter när jag inte ser? Sedan så gör den andra saker såsom att den inte är med de andra guppiesen. Utan brukar vara vid ett av akvariumets glas. Men idag låg den vid ett "gömställe" Men den levde och allting. Kan det vara PH värdet?? Tacksam för svar!
Så har mina guppisar gjort strax innan dom dött. Guppys köpta i affär lever oftast inte så länge. Tyvärr. Köpte tre för ca tre månader sedan då jag ville undvika för mycket inavel i karet. Två har redan dött. Jätte tråkigt verkligen. Dom brukar även bli väldigt krokiga å smala. Har du någon bild så underlättar det ju lite. Hoppas att han snart mår bättre. Hanar jag som en pil under sig å honorna har en vanlig fena. Googla lite så ser du skillnaden. Väldigt lätt å se. Hanarna har oxå väldigt vacker och större bakfena. Lycka till med din lilla firre
Wish i was a little bit stronger 
Kan det vara fenklibb?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#7 Hej då är jag är nybörjare så vet jag inte vad fenklibb är… Kan du förklara så vore det jättesnällt
Jag är lite osäker på just fenklibb, men jag vet att det är vanligt bland Guppy. Därför sätter jag upp det som en punkt, så att någon som är kunnig inom ämnet ev. kan utesluta det. :-) Det som jag dock har läst om fenklibb, är att det kan orsakas av parasiter och leder långt gånget till en död för fisken då fenorna blir spetsiga och oanvändbara. Det kan b.l.a. bero på försämrade vattenförhållanden, överbefolkning och stress. Unga fiskar är känsligare än de vuxna. Sjukdomen är även känd som torpedsjukan.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Den mår tyvärr inte bra. den är avmagrad och har, som Cecilia skriver, förmodligen råkat ut för fenklibb/torpedsjukan.
En fisk som drabbas av fenklibb, drar ihop fenorna ända in till kroppen och det ser ut som de har klibbat ihop (därav namnet fenklibb) En fisk som har detta problem brukar inte kunna simma och hamnar därför på botten, precis som din nu har gjort. Man KAN behandla fenklibb med saltbad, men tyvärr tror jag din fisk är i så dåligt skick att den inte står att rädda. Vore jag du, så skulle jag avliva den och på så vis förkorta pinan för den.
#10 Jag såg ditt inlägg nu… Och tyvärr när jag kom hem idag så såg jag att han tyvärr hade gått bort. Så tråkigt men han var redan så när vi matade honom första dagen också. Det här med fisken dock… Går det att begrava fiskar då vi redan har en "kyrkogård" för djur? Och nu är nästa problem i det hela. Ska man ta vattentesterna?
Jag beklagar, det är aldrig roligt när någon lämnar oss. Du kan givetvis begrava din fisk, men det är inte så vanligt att akvarister gör det.
Fenklibbet/torpedsjukan kom säkert av stress i djuraffären. Det är dock alltid bra att använda dropptest för nitrit, ev. nitrat och pH samt mäta temperaturen i karet till och från. Då får du ett hum om hur dina värden ser ut och du kan även hålla koll på eventuella svängningar. På så sätt kan du förebygga framtida problem genom eventuella större vattenbyten (vid nitrit eller nitrat över ca 25) eller andra ändringar i karet. Jag skulle alltså testa vattnet ändå - och sedan göra det på rutin :-)
Ok jag ska se lite på stickorna men jag vet att jag hade lite för lågt ph i början . Dock vet jag inte värdet som vi hade förut. Men jag köpte en burk för ph som hjälpte till med ca 6 i ph. Denna gången fick det bli toaletten då jag hade läst att dom kunde börja käka på dom.
Tack för alla svaren!
Hälsningar från Filip 
Jättebra att du ska kolla upp dina värden 🙂 Tänk dock på att stickor kan visa helt fel värden mot var det egentligen är (mycket vanligt), så använd dropptest istället.