Vita prick? Svamp?
den nedre ser ut som svamp ja, då kan det hjälpa att höja temperaturen o salta 1 dl per 100l, man kan även ge ett snabbt saltbad med 1dl på 10l o låta fisken simma i ca 10sek, då är det viktigt att hålla noga uppsikt o plocka upp fisken om den blir loj.
det kan även vara hjälpsamt med salt vid parasiter eftersom saltet stärker fiskens slämlager o på så sätt förhindras parasiter i sitt första stadium att tränga igenom fiskens hud vilket i sig gör att den dör ut, MEN det här gäller bara vissa parasiter vilket gör metoden osäker o det kan därför ibland vara mer effektivt att medicinera, dock måste man tänka på att medicinering slår ut hela karets flora o efter en medicinering måste man behandla karet som nystartat.
en annan sak som är oerhört viktig i sammanhanget o som oftast glöms bort är att försöka spåra orsaken till varför sjukdomen brutit ut. både svamp o vita prick är stressrelaterat o om man inte löser det kommer sjukdomarna med största säkerhet tillbaka igen. många gånger kan det bero på nyintroducering, fel vattenvärden eller arter som felaktigt går ihop eller kanske i för litet kar, men det finns givetvis massa andra orsaker!
eftersom du bara ser en prick på en fisk hade jag inte stressat iväg o köpt medicin o rubbat balansen förrän jag ser fler prickar på flera fiskar, numera finns många effektiva mediciner mot vita pricken o det är sällan fisken dör förutsatt att man behandlar den i relativt bra tid (alltså innan fisken är täckt, men jag har sett många fiskar, bla praktbotior som är väldigt benägna att få vita pricken återhämta sig) så det första man ska göra är att inte få panik =)
Tack så mycket för svar! :) Det är flera av mina platys som har fått flera prickar på stjärtfenan, så är ju lite orolig. Annars verkar de må som vanligt, äter bra och simmar på.
ok, jag medicinerade och det vart mycket bättre
om flera har vita prickar kan det vara ide att behandla, jag hade först plockat upp o gett saltbad, men det är inte alls säkert det är tillräckligt så var beredd att behandla med medicin efter några dagr om du inte ser förbättring!
men som sagt, varför har de fått vita pricken från första början? hur stort kar har du, hur många fiskar? har du nitrit? mjukt eller hårt vatten? pH etc
viktigt att veta sådant som tinitusan skkriver
Vita prick sjukan börjar oftast på fenorna. Sjukdomen har ett snabbt förlopp och prickarna dyker upp snabbt efter varandra. På din beskrivning tycker jag det låter som att dina platys har fått vita prick sjukan och jag skulle råda dig till att göra en behandling med medicin mot detta. Salt botar inte sjukdomen. Vita prick sjukan är också mycket mer akut och farligare än vad svamp är och jag anser att den borde prioriteras direkt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
fast nu är ju inte vita pricken en sjukdom som sådan faktiskt utan en parasit som slår igenom när fisken är under stress, och det är faktiskt möjligt att stoppa ett utbrott genom saltbad om man samtidigt åtgärdar det som stressade fisken från början, men, om man inte åtgärdar orsaken hjälper inte saltbad eftersom fisken ändå lever i den stress som först triggade vita pricken.
men det är lite av en myt att det alltid är dödlig utgång, det går bra att behandla vid de allra flesta tillfällen =)
Parasiter tillhör väl det som räknas som sjukdomar, tinitusan? =)
Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår och kan hålla med dig nu Tinitusan. Du kanske har rätt i att det är möjligt att stoppa ett utbrott, det vet jag inget om. Men jag undrar hur man ser att ett utbrott med vita prick sjukan är på väg? För att kunna göra en sådan förebyggande behandling som du förespråkar så bör man väl först kunna se att ett utbrott är på väg? Vad vi vet kännetecknar sjukdomen är vita prickar på fiskens kropp, men när dessa uppkommit är sjukdomen redan i full gång. Den har redan brutit ut och en förebyggande behandling är försent. Jag vet inte hur man tidigare än så här skulle kunna känneteckna sjukdomen och ställer mig frågan om behandlingen med saltbad i detta fall är realistiskt användbar.
När det gäller Vita pricken, så är ju det ett parasitangrepp, orsakat av stress, så långt hänger jag med, men jag vill även klassa det som en sjukdom. Och har vita prick (vilket jag tror är fallet med TS akvarium) brytit ut, så skall det behandlas med medicinering. Salt kan hjälpa upp med fiskens förmåga att motstå angreppet och bättre svara på medicineringen, men jag skulle inte våga låta karet vara obehandlat, trots salt.
Jag har haft vita pricken i mina kar, och det har alltid slutat med dödsfall för enstaka individer (eller massdöd, beroende på), så vita pricken har dödlig utgång, men kanske inte för alla individer. Vissa har väl bättre immunförsvar än andra, och kan därför stå emot bättre.
Jag håller med dig om det rovfisk. Vita prick sjukan är en sjukdom som kan vara dödlig utan behandling. En behandling med medicin är absolut nödvändig.
Jag har nu behandlat med Medimor i åtta dagar enligt bruksanvisningen, men platysarna har fortfarande vita prickar på fenor samt att fenorna börjar se lite trasiga ut på vissa fiskar. Ska jag fortsätta och göra en andra behandling? :/
Om du kan så lägg upp en bild. Det är mycket lättare att göra en bedömning då : )
Jag tycker inte att någon av dem ser sjuk ut. Ser inga prickar heller. När en fisk får vita prick så ser det ut som någon har strött salt på dem. Märks tydligast på fenorna i början av sjukdomen. De här ser inte ut att ha några prickar alls.
Fast de har prickar, mest på stjärtfenorna. Är bara väldigt svårt att fånga på bild. Så fort jag försöker ta en bild simmar de omkring så bilden blir suddigt… :/
Om de fortfarande har prickar kvar så kör en behandling till. Nu har du redan gjort en och den är ju förgäves om sjukdomen inte blivit botad. Det är vanligt att man behöver göra två behandlingar efter varandra för att få bort sjukdomen.
Prickarna står ut lite från kroppen. Nu misstänker jag att vissa även åkt på fenröta då fenorna börjar gå sönder på de flesta… tråkigt att det skulle bli så här, men har inte upptäckt vad som skulle kunna vara källan till allt detta. :(
Orsaken till vita prick och fenröta är oftast stress och dålig vattenkvalitet
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Kär en till behandling mot vita pricken, och sen funderar jag på om du inte skall köra en även mot fenröta. Är dock osäker på om man kan köra två olika behandlingar samtidigt.
Mot mina principer, så rekomenderar jag nu, i det här läget, att köra en till behandling med medicinen mot Vita prick, paralellt med en saltbehandling av hela karet.
Saltet botar inte sjukdomen/sjukdomarna, men det kan hjälpa fiskarna att bättre stå emot infektionen och bättre läka ut sjukdomen.
Verkar väldigt hopplöst just nu. Vita pricken försvann, men fenrötan har blivit extrem. För någon dag sen kom vita pricken tillbaka igen. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Usch, tycker fruktansvärt synd om mina platys… 😕
Hur hr du det med vattenvärdena ? Nitrit,temp, metaller ? Ligger det kvar medicinrester efter vitaprickbehandlingen ?
Kör ytterligare behandling mot vita prick och fenröta, sen gör du ett större vattenbyte och tilsätter aktivt kol i filtret, det borde rensa ut alla olämpliga rester efter medicinering.
Vattenvärdena ser bra ut, inget fel på dem… Har följt era råd, men inget tycks hjälpa. Hade 12 platys från början, nu är det bara 5 kvar och alla är sjuka utom en… tråkigt att det skulle bli så här. Slutar förmodligen med att jag får starta om helt… 😞
Så tråkigt att det blir så. Väldigt konstigt att inte medicinen har hjälpt. Frågan är ju då om det är/var vitaprick eftersom medicinen är verkningslös. Jag har för mej den brukar hjälpa snabbt om man börjar med en gång man ser prickarna. 🤔
Nej så tråkigt :(
Märkligt att medicinen inte har tagit sjukdomen. 🤔
Usch, inte kul! Hoppas att det löser sig snart. Jag håller med övriga: det är konstigt att medicinen inte har gjort det den ska.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Verkar som att jag har fått bukt med sjukdomarna nu. Puh! Dock har jag bara tre platys kvar och alla tre är honor. Kan platys bli stressade om de endast är av ett kön i karet, så jag bör skaffa en/två hane/hanar till dem? 🙂
Nej de blir inte stressade för att det inte finns någon hane. Snarare tvärtom haha. Vill du inte ha någon ny hane behöver du inte skaffa någon.