Uppbyggnad av inredning samt substrat
Jag behöver lite kluriga tips med två saker.
Dels så ska jag bygga som en "trappa" på ena sidan akvariet. Som hyllor kan man säga där det ska vara växter på varje hylla (3 nivåer). Har ni tips på HUR jag kan bygga dessa hyllor.
Jag har några tankar själv:
1. helt enkelt använda flata stenar och ställa på högkant och fylla med sand, sedan nya stenar på högkant och fylla med sand igen osv. Men mycket sand blir det… och jag är rädd att det kommer sacka så småningom ifall sanden tränger igenom mellan stenarna?
2. Bygga upp trappan med frigolit och sedan lägga sand ovanpå
3. stenar igen el sedan strumpbyxor fyllda med sand för att hålla sanden på plats
4. fylla tomrummen med massa sten innan man häller på sand. Eller kan man fylla med något annat? Lecakulor? Glassbyttor?
5. göra ramar av plexiglas eller liknande och sedan fylla med sand, sten osv.
Kom med alla tips ni har :-)
Behöver råd med en sak till. Jag ska fortsätta ha sand i mitt kar men har köpt Tropica Plant Growth Substrate som ska ligga 1 cm tjockt i bottnen. Det kommer ju på vissa ställen vara rätt tjockt med sand så är det en fördel att fylla med kattsand innan eller efter tropican? Kommer det vara bättre för mina växter? Eller ska jag bara ha sanden och tropican?
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag hade byggt av frigolit eller byggt upp av sten samt skifferplattor. hade även gjort en kant av mindre stenar för att sanden inte ska flytta sig.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Och även om man använder tjocka block av frigolit så flyter den inte upp eller?
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Folk bygger ju bakgrunder av frigolit så det bör ju funka.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ska man bygga med frigolit skulle jag silikona fast i botten och bakvägg. frigolit har en enorm flytkraft och jag har varit med om att frigolit skjutit ur akvariets tak när silikon släppt. det är ju hemskt tråkigt om allt lyfter.
lecakulor eller sten som fylle skulle jag inte satsa på. leca flyter så då kommer du ha ett helsike med det i hela akvariet. sten är för poröst, och sanden skulle försvinna ner i springorna. har du lite ström i vattnet, fiskar som gräver eller sandsnäckor kommer du snart ha sanden överallt.
jag skulle nog förresten skippa att bygga i sten. det skulle bli hemskt tungt :P
för att få det bäst skulle jag nog nästan göra som många gör med egna frigolitbakgrunder. ha ett ordentligt stycke, limma ihop flera för rätt tjocklek, sedan skära ut de steg du vill ha, som en trappa. gröp ur planteringsgropar, gärna ganska djupa så det får plats sand. typ såhär:
http://www.stockholmsakvarieforening.se/bygga.html
fast som en trappa istället för en bakgrund.
konstruktionen behöver ju dock som sagt silikonas fast, men tror det blir den mest stabila konstruktionen du kan göra :P
Tack för tipsen!! Jag har idag gjort ett "låtsaskar" för att se hur det kommer se ut och för att se vilken storlek jag ska göra osv.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska göra i frigolit och silicona fast det eller om jag ska göra som jag påbörjat lite här.
På denna bilden är det vita skynket på botten storleken på mitt akvarium. Den högsta av de vita hyllorna är mitt innerfilter.
Sedan har jag gjort den nedersta hyllan av en gammal bakgrund jag hade i ett annat kar som inte används nu. Jag har bitar till att göra de två övre hyllorna också (som nu bara är gjorda med vit kartong). Strunta i bitarna och stenarna som ligger i hyllorna, det är bara för att hålla allt på plats just nu. Det kommer vara sand i hyllorna sedan så klart ;-)
Problemet är att bakgrunden är lätt och flyter. Men istället för att silicona fast sidorna i akvariet så funderar jag på om jag kan silicona fast dem på glasskivor.
Se nästa inlägg
Om jag siliconar ihop skivorna och sedan siliconar fast dem på glasskivorna som ni ser på bilden här så kommer ju sanden ligga ovanpå glasskivorna och borde då hålla skivorna på plats. Eller?
Ett annat alternativ är ju att köpa antingen kakelplattor eller skifferskivor och sätta fast skivorna på. Kakelplattorna/skiffret/glasskivorna eller vad jag nu använder kommer ju även bli en botten till nästa hylla och kommer vila på sanden från hyllan under (hoppas ni förstår hur jag menar…)
Så här ser det ut lite närmre:
För att hålla sanden på plats så att den inte sipprar ut i springan som blir mot akvarieglaset så måste jag dock antingen silicona fast väggarna i alla fall. ELLER så tänkte jag om man lägger sanden i en nylonstrumpa innan man lägger den i hyllan och sedan klipper upp ovansidan så att nylonstrumpan bara täcker skarvarna så borde det ju hålla sanden från att rinna ut?
Vad tror ni?
Att få upp sand på höjden är svårt. Jättesvårt. Den har en fantastisk förmåga att glida iväg hur man än gör. Jag vill egentligen inte vara negativ men det där kommer att bli jättesvårt.
Köpte för flera år sedan ett kar som var byggt avdelningar i. Det var gjort med plexiglas som var fastsatt med silikon. Det funkade bra men det var bara två "våningar" högt.
Jag tog bort det för att våningarna gjorde att pumpen inte funkade bra. Det blev ingen cirkulation i karet utan det tog stopp vid det som var uppbyggt.
Bara en tanke om det du tänker göra : )
Hm, var det ett juwelfilter? Jag har ju insuget uppe vid ytan så det borde inte spela någon roll.
Ok, jo jag tänkte att det kunde bli svårt att hålla sanden på plats. Ska fundera lite på hur jag ska lösa det. Kanske får silicona fast allt ändå.Eller kanske göra hela hyllan i plexiglas. Med botten, väggar och allt. Då kan ju inte sanden ge sig iväg.

säger som ovan, sand rymmer… det har en sjuk förmåga att försvinna. oavsett skulle jag försöka bygga i separata celler. med det menar jag att om det börjar försvinna sand från en del är det bara lokalt där, risken är annars bara att du får ett timglas som läcker sand. kan också säga, av erfarenhet, att med flytande material som frigolit vill du inte göra några snabba lösningar. frigolit har en ENORM flytkraft. jag hade en dåligt fastsatt bakgrund en gång. den var inte speciellt tjock, typ 3-4 cm så det krävs inte mycket. den bokstavligt talat sprängde upp genom locket på akvariet när den släppte en natt. allt gick sönder och bakgrunden låg på golvet :P tro mig… även om man är ivrig och vill göra saker nununu är det så jäkla segt att behöva göra saker två gånger när/om det skiter sig…
sand är som sagt sjukt flyktigt, lita inte på att sanden i sig håller det på plats. gör också separata celler, så att om sanden rinner ur en rinner det inte ur hela konstruktionen. silikona alla skarvar så det är helt tätt, inga genvägar! som sagt… vakna en morgon av att ens bygge har skjutit genom akvariet för att man fått en läcka…. inte kul….
Nej det var inget juwelfilter. Har aldrig haft ett sådant kar : ) Ett vanligt innerfilter.
Jag har gjort sektioner i ett kar förut. Jag använde plexiglas och kunde nog inte hittat ett mer perfekt material för mitt ändamål. Silikonade fast det i botten. Trots att det satt som berget kunde jag dra bort det för hand när jag tröttnat på det en tid senare.
Fördelarna är massor. Du kan klippa i materialet med en vanlig sax och i vilken form och storlek du vill. Du kan böja det och på så vis få runda snygga kanter viket också kan kännas mer naturligt än om det blir kantigt. Kanten är lätt att dölja. Du kan t.ex lägga lite silikon på övre kanten och doppa den i bottenmaterialet så kommer ingen märka att plexiglaset ens finns där.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Då blir det plexiglas! Jag har varit nere i källaren en stund nu igen och rotat bland allt jag har och hittade mina nanoakvarium och några fyrkantiga glasburkar. Satte dem på olika sätt på varandra och det vore ju kanon! Ingen sand kan rymma iväg och det går att flytta om dem hur många gånger man vill.
Men man är ju begränsad vad gäller höjd och bredd, man får ju helt enkelt gå på det man har då.
Så plexiglas och silicona ihop allt i precis den storlek man vill vore ju helt suveränt!!
Är allt plexiglas giftfritt? Eller är det ngn speciell sort man ska ha?
En sak till… när jag bygger på höjden så här så kommmer ju den innersta våningen ha en vääääldigt djup sandbädd! Typ 40 cm. Är det ett problem?
såg en bild i ett gammalt inlägg på iFokus. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51cc6ba68e0e744db70031fe-inrednings-plan-med-fragor
Tänkte på krukorna. Finns ju billiga fyrkantiga krukor kanske?
Wish i was a little bit stronger 
med sand över då naturligtvis. Kan ju sätta en kant på krukans ytterkant med silikon så åker sanden kanske inte lika lätt ner. Fast då blir det ju inget på sidan på den. Silikona hela krukan å doppa den i sand?
Nej det är inget problem Torreador. Vikten fördelas över hela akvariet.
Nja fördelas vikten om man bara bygger uppåt i ena hörnet? Eller har jag fattat fel hur våningarna ska vara?
Vikten bör fördelas. Det är nog långt ifrån alla akvarium som har samma vikt överallt i akvariet om man ser till hur vanligt det t.ex är med stenrös eller enstaka, tunga stenar. Jag har haft minst 20kg sten i ett hörn en gång och i andra hörnet bara mangroverötter.
Det är sant.
Å andra sidan har jag haft inbrottssäkert glas i botten på majoriteten av mina akvarium. En fördel med att bygga dem själv om man är rädd att det spricker =)
Nu har det blivit lite ändrade planer igen pga problemet med att sanden inte stannar kvar om det inte är helt tätt. Så nu har jag istället byggt upp med plastburkar och glasburkar som jag klätt in med en gammal bakgrund jag hade liggande. Dessutom fick jag som bonus en fin liten stengrotta under burkarna :-)
Så här ser det ut i dagsläget. Ska silicona några bitar till och sätta på lite småsten på några ställen så att det hinner torka ordentligt tills på torsdag när växterna kommer :-)
Oj då, bilden kom inte med. Så här ser det ut just nu, glasburken upptill ska också kläs in med stenbakgrund och det ska dit mer småsten på kanter osv.
Häromdagen (fast då hade jag en liten annan uppbyggnad av terrassen) testade jag lite olika sätt att ställa rötterna. Så här var en variant. Får ser hur det blir i slutändan… haha.
Ser att du har använt dig av krukor oxå. Smart ide 😉 Kommer att bli sååå snyggt när du e klart. Väntar ivrigt på att dina växter kommer och att du ska få sätta igång 🤪
Jag med… suck! Dagarna går såååå långsamt just nu ;-)
Ha ha ha. Förstår det.
Det där ser riktigt intressant ut. Håller tummarna för att det ska fungera. Tänk nu på att vara en duktig akvarist och ha lite tålamod 😉
Tålamod??vad är det?? Det har jag aldrig hört talas om… haha
Så intressant det blir! Ska bli spännande att se hur allt tar sig. Tack för att du delar med dig.
Åh…. jag blir tokig!! Har fyllt i lite sand i "låtsaskaret" och försöker bygga upp som jag vill ha det där innan jag på börjar i riktiga karet men jag får inte till det. Här kommer massa bilder på olika varianter (ni får föreställa er massa växter också). Men jag vet inte alls hur jag ska tänka. Det är ungefär samma layout men olika rötter och olika många terrasser. Vänster sida är samma på alla förutom svart sand på en av bilderna.
Suck börjar om!!! Bilderna kommer ju inte med!!! Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7
Bild 8
Bild 9
Bild 10
Bild 11
Bild 12
ser snyggt ut! :)
"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/
En variant till…
Jag gillar bild 1, 5, 8 och 11. Tror jag, hahaha. kan ha rört ihop det lite. Blev ju så många bilder. Det kommer bli såååååå snyggt. Önskar jag hade din fantasi och tålamod. Hahahaha. Jag blir ju aldrig nöjd. 🤪
Och en till med en rot till
Gilla 2 och 12 mest
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Bild 1 och 8
11 tror jag att jag röstar på.