Behöver lite hjälp med att välja rätt växter
Jag har precis fått hem mitt 40 liters kar som jag ska prova på att aquascapa i. Tänkte ev göra en projekttråd så småningom. Men, jag har två funderingar som jag hoppas att någon klok kan hjälpa till med.
1. Ludwiga sp. "mini super red". Har någon erfarenhet av denna? enl. vaga uppgifter på google så ska den kunna bli vackert röd även utan Co2?
Jag tänkte ha i Happy carbo och växtnäring + att jag inväntar en leddy led lampa som ska vara bra för just växtkar, men det blir ingen CO2 apparat.
2. skulle vilja ha en växt som inte ser för jättelik ut men som växer upp och blommar ovanför vattenytan. Den ska kunna planteras i bottensubstrat eller rot (dvs, ingen flytväxt). Den får också gärna sprida ut sig över vattenytan, men ska hålla sig på plats under vattnet…
"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/
Vallisneria är ett fint släkte. Många blir långa och lägger sig gärna på ytan, men det finns även mindre varianter i släktet som inte blir lika höga. . Den är enkel och kräver inte mycket alls, snabbväxande och sprider sig själv :-) Ludwigia sp "mini super red" har jag inga egna erfarenheter av, men jag vet att en del Ludwigia kan bli röda och fina även utan CO2. Mimåne kanske hittar hit, hon kan nog ge dig ett svar på både 1 och 2 :-) Vad ska du försöka efterlikna med din aquascape? Det är ett mycket svårt projekt som står framför dig, säkerligen lärorikt men det kräver mycket tid och arbete :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag är inspirerad av landskap och broar så ska försöka skapa en "hög" klippa med växtterrasser och från den ska en bro gå över till en grön "äng" med ett "träd". En "flod" av vit sand ska breda ut sig från bron och vidgas så att det blir en öppen yta. Växterna i "bergssluttningen" blir förmodligen Ludwiga Palustris och Ludwiga sp mini red (om den fungerar) i bakgrunden. Pogostemon helferi och Anubias mini får vara lite i främre delar och ev ska det vara lite sötvattentång också. Ängen ska göras av Elocharis parvula (växer långsamt men tänkte se om det går). Trädet får någon mossa som krona, inte riktigt bestämt än och bron ska byggas av bambu ;) haha bifogar bild på akvariet nu… det är en del att göra :P
"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kan tillägga att eftersom det finns stor chans till upprepade misslyckanden innan det blir bra så har jag än så länge inga planer på fiskar eller annat. Får se om någon får bosätta sig där sen när det blir klart… om det blir klart :P
Härlig idé, lycka till :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Hoppas att få se bilder allt eftersom. Alltid kul å följa hur folk inreder sina kar.
Wish i was a little bit stronger 
Spännande :) Jag gjorde också en stig i ett nano en gång. Jättekul att ändra och göra om och se det bli som man tänkt :) Att invånarna i karet förstörde min stig ideligen är ju en annan femma, haha
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Snyggt Torreador
Wish i was a little bit stronger 
Fint Torreador :) :) Jag håller på och pysslar lite så kanske startar en liten projekttråd senare idag… håller på med en bro av bambu och sten just nu ;)
Ja gör det! så himla kul att följa. Du har ju mycket större än mitt (mitt var bara 17 lit) så du har ju möjlighet att få det hur fint som helst!!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag skulle nog rekommendera att du stoppar i något levande som kan sätta igång akvariet på riktigt och ge växterna lite extra näring =) Kanske en kampfiskhane, eller snäckor, räkor?
Nu vet jag inte vilken belysning du ska ha, så jag kan inte riktigt säga hur det kommer gå med ludwigia sp. mini super red. Att det står att belysningen ska vara bra för växter betyder inget för mig, den kan lika gärna vara skit.. Det är effekten och värdena som spelar roll. Det jag kan säga är att om växten överlever så tror jag inte du kan förvänta dig den färg du ser att växten har på google.
Echinodorus är en art som gärna skickar ut en blomsterstängel ovanför ytan. Jag vet att det även finns växter som växer på stjälk, som kan sträcka sig ovanför ytan och blomma men just nu tryter fantasin 😛
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne :) det såg ju ut att vara en väldigt fin växt! Gällande den där Ludwigian så vet jag ju hur det kan vara med växter. Men jag tänkte testa och sen får jag väl byta ut om det blir fult :P det kommer att bli något liv i karet sen, funderar på mosquito rasbora eller nån lite coolare räksort. Men fokus är att få till en snygg scape först :)
Ja man måste få testa på om man vill. Även om det misslyckas så har man ändå testat och fått veta hur det funkar =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja men precis! Min önskan var ju att få tag på en röd växt, men det är ju näst intill omöjligt att få dem röda utan att köra high-tech med bästa ljuset och Co2 osv. Har tex en ludwigia palustris "red" hemma och den är så grön som en växt kan bli :P
Men eftersom just den här lilla sp mini super red ryktas kunna bli röd ändå så kan det ju vara värt att testa. Synd att ingen här (än så länge) verkar ha den i akvariet för det hade varit kul att veta… Jag får rapportera in när jag testat helt enkelt :P
Jag hade Ludwigia sp. Mini red förut i mitt kar. Den höll sig mörkorange-mörkröd. Jag har aldrig använt någon näring i karet men rätt bra ljus. Dock var den sämre på att vara "mini" å växte sig lång och lite spretig istället för kompakt.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
kul!! det låter ju lovande! Jag ska ha näringsdroppar och happy Carbo + en bra lampa så då kanske den blir röd och fin :) snällt att du skrev! alltid bra att höra lite riktiga erfarenheter ;)