AKUT!! Ancistrus
Vi har en Ancistrus som varit loj i två dagar,den är ca 5,5 cm lång och inga spröt syns,vi tror det är en hona. Jag tog dessa 3 foton nyss och undrar om någon kan se om det rör sig om buksot,att den är full av rom heller att det är förstoppning?!
Det finns en Hane i akvariet som beter sig normalt och är aningen större…
Det ser ut som förstoppning. Det är inte mycket man kan göra för att hjälpa. Kokta gröna ärtor utan skalet kan lossa men det gäller ju att hon vill äta. Det är vad du kan testa.
Massera magen försiktigt har jag läst nånstans kunde hjälpa förstoppningen att lossna,kan det stämma?!
Ja antingen hjälper det eller spricker hon. Alltså jag vet inte men man gör ju vad man kan för att rädda liv eller hur? Se om hon vill äta lite kokta ärtor och om hon inte vill så testa massage.
Stackars, oj oj oj. Hoppas att det går bra för henne. 😢
Wish i was a little bit stronger 
Om du känner dina fiskar så tror jag att du märker om det är rom eller förstoppning.
Är det förstoppning så hade jag - hur brutalt det än kan låta - avlivat. Det är tyvärr inte bara ett nöje med att vara djurägare, det kräver även att man tar obehagliga beslut oavsett djurart.
Sedan i framtiden…alltid koka lite ärtor då och då, skala och lägg i karet. Det brukar främja en god tarmverksamhet inte bara för Ancistrus utan även för andra fiskar.
Jag tror inte att det är rom, detta för att individen är ung och liten ännu. Det är inte ens säkert att den är könsmogen eller att det är en hona. Spröten hos en hane brukar komma vid ca 7cm och det brukar också vara då som de blir könsmogna.
Magen ser heller inte "frisk" ut och så som en ancistrusmage med rom brukar se ut. Den är alldeles för svullen enligt min bedömning. Att individen också är slö tyder på att den inte mår bra.
Jag tror att det rör sig om förstoppning, eller bukvattensot. Pröva med kokta, skalade ärtor ifall den vill äta det. Jag skulle också se över deras livssituation och vattenkvaliten ifall att något kan tyda på bukvattensot.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Den är ganska bra förstoppad x-x Och huvudformen tyder på att det inte ens är en hona, men Ancistrus är svårare än andra malar med attt könsbestämma Via anal/Huvud, utan man kan inte vara säker föränn skägget kommer eller inte kommer. ÄRtor som ovastående sagt, så tänker jag även fråga om hen har Rötter att tugga på i akvariet?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag hänger på tidigare talare om att det här rör sig om förstoppning, men om du har otur kan det vara bukvattensot. Skalade gröna ärtor kan hjälpa matspjälkningen att komma igång igen, så testa med det så håller vi tummarna för att hen äter av dom.
Jag undrar också, har du några rötter i karet? Ancistrusmalar behöver rötter att gnaga på för att hålla sitt matspjälkningssystem i schack. Mangroverötter funkar bäst då dessa är mjuka nog att gnaga på.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack för alla svar..
Vi har stenkoll på vattnet,vi gör vattenbyten på 30% varje vecka och vi tar prover med jämna mellanrum där varje värde visar att vattnet är exemplariskt,det finns nya mangorötter och akvariet är inrett med många växter och skrymslen, dom får algtabletter de älskar zuccini men är inte lika förtjust i ärtor. Vet inte om det är något mera vi kan göra för dom, kom gärna med råd ni som är erfaren av malar. Om det är en hona har ju inte så stor betydelse utan är en ren gissning , när vi sökte så hittade vi tre olika orsaker till svullnad.
Lever den fortfarande så är det ju hopp om det : ) Jag har inte så stor erfarenhet av malar själv men vet att ärtor hjälper. Tycker den inte om det blir det ju lite värre.
Har du sett om den ätit något de här dagarna?
Ja,den lever och rörde sig tillsammans med den andra ancistrusen bland rötter och sten,den har inte ätit då vi har tittat in,men den är lika färgrik som vanligt och verkar röra sig obehindrat,vi ska kontrollera den mer noggrant senare idag så får vi se hur den ser ut…
Om det är förstoppning så finns det tyvärr inte så mycket mer du kan göra än att försöka ge den kokta, skalade ärtor.
Medarbetare på akvariefisk ifokus