Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1125 ggr
Cecilia.S
0

Vilken alg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en otroligt okunnig människa på alger, men jag försöker lära mig mer om olika algtyper. Vad tror ni att det här är för alg, som har satt sig som ett svårborttaget, mörkbrunt lager på i stort sett alla karets växter? Även snabbväxande. Smutsigt vatten pga vattenbyte och rengöring av mossa :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elin16
0

Jag tycker det ser ut som brunalger

Cecilia.S
0

Brunalger ser ut att stämma. Dessa sitter delvis på den bakre väggen också. Vet ni någon metod att minska ned dom? :-) Jag har siamesiska algätare i karet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Lillyrod
1

Bruna, mörka alger kommer för det mesta av att det är gott om näring och lite mörkare i karet. Ljust=gröna alger, mörkt= mörkare alger.

Jag har också på bakre rutan i mitt 222-liters så jag bytte det bakre lysröret där igår så får vi se om det hjälper : )

Cecilia.S
0

Tack Lillyrod :-) Hoppas att det funkar för dig. Vilket anser du vara värst? Gröna eller mörka alger? Jag har en reflektor på ett av våra lysrör, men jag kan sätta en reflektor på det bakre också, så att det blir ljusare där bak också.

Lillyrod
1

De mörka är nog tråkigare att se men de är väl i stort sett samma alg känns det som : )