Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 944 ggr
Loppelus
1

Cryptokoryne

Finns det nått sätt att dela/föröka kryptokoryne på?

Djurälskare

Lilolizeit
0

De förökar sig genom att skjuta utlöpare.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Loppelus
0

Tar lång tig innan de gör det va? Har en som växer relativt fort, ger nya blad hela tiden. Vill så gärna ha fler.

Djurälskare

[aqva65]
1

Loppelus var det såna du köpte av mej ?

mimåne
0

Den skjuter ut nya små plantor upp ur sanden. Du ser när det kommer nya. Då kniper du av roten som går mellan moderplantan och den nya och planterar om den lilla plantan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Loppelus
0

#3 ja sådana jag köpte av dig. Dom förökar sig långsamt va?

Djurälskare

[aqva65]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

ok .  ja det gör dom . Kolla i växtlexikonet  om denna växt nummer  29 .

Har om du är intresserad se bilder!  skicka pm.

Loppelus
0

Har inte råd just nu.

Djurälskare

Draken
0

Wendtiin (tror det är den på bilden) har både grön och röd/brun, den skjuter skott hela tiden här hemma. Jag nyper av dagligen om någon i närheten vill ha, har även fått dela moderplantan, då den spred sig nästan över halva akvariumet .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Loppelus
0

Varför förökar då inte min sig? Hur dela du moderplantan?

Djurälskare

Cecilia.S
0

Om du lägger upp en helbild på akvariet och berättar lite om det kanske vi kan hjälpa dig att komma på varför den inte sprider sig. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

#9 Låter brutalt det jag kommer skriva nu, men det är inte så illa som det låter ;)
Jag tog upp moderplantan från sanden (hade rottrådar över precis hela karet) Sen mätte jag ungefär till mitten, körde in fingrarna i rotsystemet och drog isär plantan, så vips hade jag 2 plantor ;)

Den var lite ledsen ett par veckor, men nu växer den så et knakar igen och är ..om möjligt…ännu finare än den var innan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Hur länge har plantan varit planterad där den sitter idag?

Draken
0

Mimåne är inne på ett väldigt viktigt spår här. Just Cryptocoryne, har en tendens att bli väldigt ledsen, tom dö av när den blir flyttad. Det kan vara det som är problemet, men som CeciliaS också skriver, en helbild på akvariumet skulle kanske underlätta.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Den växer förmodligen inte så snabbt då den inte hunnit klimatisera sig än. Helt plötsligt växer de på av bara farten. Min första växte inte alls kändes det som på säkert ett halvår, sen tog det fart, tills jag bytte plats på den, då tog det ett tag innan den satte igång igen.. det är lite då cryptocoryne är..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Loppelus
1

Den har suttit där den sitter nu i 2 månader (eftersom jag byta sand) och den blev aldrig ledsen. När ett nytt blad är färdig utvecklad så kommer nästa blad, den växer ganska fort.  Här är två bilder på hela karet och ett på crypton.

Djurälskare

Loppelus
0

.

Djurälskare

Loppelus
0

.

Djurälskare

[aqva65]
1

Loppelus  okej återkom om du  vill.  bara av nyfikenhet hur många ville du ha ?

Dom stora gröna växterna bakom cryptonen skymmer dom ljuset eller ser det bara så ut ?

Loppelus
0

Det kanske dom gör??? Hade väl tänkt mig runt 5 st i så fall.

Djurälskare

[aqva65]
1

okej.  Om du vill kan lägga undan 5  tills du får råd ?

Lillyrod
0

Wendtii bryr sig inte om ifall den växer i skugga. De behöver inte så mycket ljus.

Loppelus
0

Toppen, vad är det med att den inte förökar sig?

Djurälskare

Lillyrod
0

Allt går inte så fort som man vill. Den kommer säkert att skjuta upp skott men det tar sin tid.

Loppelus
0

Hoppas det

Djurälskare

mimåne
0

Du måste ha tålamod Loppelus =) Den har bara suttit där den sitter idag i två månader, vilket är en kort tid för växten. Precis som lilolizeit sa så kan arten vara riktigt sur och envis. Det kan dröja ett halvår eller ännu mer innan den ger med sig.

Loppelus
0

Ok. Då vet jag. Så inget fel enligt bilderna då?

Djurälskare

[aqva65]
1

Loppelus   du har pm 🙂

Cecilia.S
0

Tålamod är nyckeln till allt, som man brukar säga 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Loppelus
1

Var köper man det?

Djurälskare

Cecilia.S
0

Vart köper man vad? 😉

Loppelus
0

Tålamod. 😇

Djurälskare

Cecilia.S
0

Haha 😛 Det får man hitta ;)