Javamossa
Är det någon som vet var man får tag på javamossa? Har tittat vid zoobutikerna men ingen har. Jag undrar också om det är lättskött och sprider sig i akvariumet? :)
Enklast är att köpa av privatpersoner. Jag har javamossa men har precis rensat så den behöver växa ett tag nu innan jag kan ta av den igen.
Den är lättskött och växer ganska fort för att vara mossa. Sprider sig gör den med. Även till platser där man inte vill ha den så man får hålla efter den lite : )
Jag har också javamossa i mitt kar. Den växer, som Lillyrod säger, ganska fort för att vara mossa. Jag köpte den på zoo.se i Bromma, men privatpersoner funkar också bra. Du kan lägga upp en sökes-annons här på iFokus, så kanske du får napp :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Här finns javamossa att köpa: http://www.akvarieplantor.se/product_info.php?cPath=93_62&products_id=323&osCsid=8ie799elg49q238ln8t3gupj06 Rekommenderar sidan varmt. Har köpt där ifrån flera gånger och alltid varit nöjd. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Den brukar finnas på de flesta onlinebutiker som säljer akvarieväxter =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Stort tack för alla svar :) ska gå in på en gång och köpa :) när ni häller i växtnäring måste man göra det vid varje vattenbyte? Eller kan man göra det när akvarium står igång och kör?
Växtnäringen ska i vid varje vattenbyte, alltså en gång i veckan (om inte hänvisningen på produkten säger någonting annat), efter den mängd vatten som är bytt :-) Om du inte har några fiskar eller andra invånare i karet har växterna ingen näring, så du kan börja med växtnäringen i princip direkt :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Nu blev det fel va Cecilia.S. Näring doserar man efter hur många liter karet är på och ska man vara noga tar man bort lite för inredning 🤓😃
Men är det ett krav att det måste ske vid vatten byte eller går det när allt är igång? :)
Det spelar nog ingen roll. Men det är ju lättare att komma ihåg om man gör det i samband med vattenbyte. Annars har det nog ingen betydelse.
Wish i was a little bit stronger 
Å så e det ju dumt å sätta i växtnäring dagen innan vattenbyte liksom. Då tar man ju bort en del av det vattnet sedan.
Då förstår jag :) är lite ny på de här. Har köpt happy life växtnäring :) imorgon blir det att åka till akvarielagret i Bromma och köpa två malar :)
Jag brukar göra vattenbytet och sen sätta igång allting igen. Därefter häller jag i veckans ranson av näring. Om pumpen är igång så blandar sig ju allt lite fortare : )
Om man av någon anledning använder vattenberedningsmedel t ex Aquasafe eller Easylife filtermedium så tillsätter man näringen dagen efter man gjort vattenbyte och hällt i vattenberedningsmedel. Detta för att det medlet ofta slår ut en del av näringen.
#7 Min växtnäring doseras efter det utbytta vattnet (enligt förteckningen på flaskans baksida). Men nu blev jag osäker… undrar om jag har doserat fel ända sen flaskan köptes? Ska kolla upp det haha!
Nepp, jag har visst doserat efter 80 liter när det skulle vara 240 -inredning :P Då ursäktar jag felaktig kommentar på #6, växtnäringen mäts efter antalet liter i karet minus inredning, om inte produkthänvisningen säger annat ;-)
Det där med dosering är inte lätt. Jag vet inte hur många gånger jag läst bruksanvisningar utan att fatta vad det står : )
Haha ;-)
Skönt å veta att jag inte e ensam med å röra ihop det då, hahaha