Rekommenderad storlek?
Hej!
Har börjat fundera mer och mer på att skaffa akvarium igen. Har ett 60L hemma men anser att det blir tråkigt då de enda "tåligare" fiskarna du kan ha är tetror, kampfiskar mm.. Därför har jag tänkt köpa ett större akvarium med vet inte vilken storlek.
Är intresserad av att ha fiskar som ser mer ut som salvattensfiskar. Har sett många fina ciklider.
Har ni något tips på en fisk som ser mer ut som saltvattensfisk men ändå är lättskött? Hur många liter bör den ha? Hur många ska man ha?
Tack i förhand :)
malawi ciklider, vet inte riktigt storlek men över 200 bör du ha iaf. fjärilsciklider kan man ha i 45l men inte lämpligt då jag tycker man ska ha dem i minst 100l
Apistogramma och många andra dvärgciklider är väldigt färgrika. Zebraciklider är ett ytterligare exempel på en ciklid, men de är större än dvärgcikliderna. Om du vill ha någon riktigt tålig, långt levande och härlig fisk så är Discus häftiga. Men dom är oftast väldigt dyra. Malawi kan också vara färggranna, men då rekommenderas ett kar med enbart Malawi, kanske inte så mycket växter och högre pH-halt. I övrigt påminner kulfisken om en del saltvattenslevande fiskar.
Det finns givetvis många fler arter att välja mellan. Jag ger inte särskilt mycket information om varje art nu, men vi på forumet delar gärna med oss av både egna erfarenheter och fakta om en eller flera arter som du fastnar vid. Kika runt lite :-)
Det är superbra att du vill anpassa karet efter en art som du gärna vill ha! Det bästa är om du hittar en art som ska vara huvudnumret i karet, därefter väljer du inredning, bottensubstrat, vattenvärden och eventuella andra invånare efter den valda arten :-) Lycka till!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Afrikanska (inte Malawi,Tanganyika och Viktoria) cklider kan vara väldigt färggranna. ett exempel, som är mycket trevlig, fredlig och har jättefin färg är Juvelciklid/rödciklid ( hemichromis lifalilii)
Som storlek skulle jag rekommendera någonstans kring 200L, men detta beror också på vilken art du skulle vilja ha i det. En del ciklider kräver 300L eller mer, så en bra idé vore nog först att titta på vilken fisk du vill ha.
Några tips på fiskar, skalare, Diskus, olika arter av regnbågsfisk, Mosaikgurami, guldgurami, blågurami, Fjärilsciklid, andinoacara pulcher electric blue, laetacara dorsigera, röd juwelciklid som rovfisk rekommenderar vill jag också slå ett slag för.
Medarbetare på akvariefisk ifokus