Ge mig förslag på växter
Nu har jag bytt bakgrund i karet och flyttat om några växter som jag satt fel. Hoppas att detta ska bli bättre. Längtar tills det växer upp!! Det står en svärdsplanta i varje hörn som inte syns än men de blir ju stora vad jag förstått. Men kan ni ge mig tips på hur jag kan gå vidare med växter. Både vilken sort och var den ska stå. Funderar på att sätta mossa på en del av grenarna till rötterna. Funderar även på ngn flytväxt i vänstra bakre hörnet? Men överlag vill jag ha mer växtlighet helt enkelt. Jag kör med profito easylife och pmdd. Ingen co2. Ljuset är relativt bra. Två juvel highlite rör och inom en vecka kommer reflektorer jag beställt (har bara aluminiumfolie än). Skickar med bilder så ni ser hur det ser ut nu.
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Höger sida
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Höger sida
Vänster sida
Anubias och javaormbunkar är enkla och vackra växter, enligt mig. Det finns många varianter utav varje sort, beroende på var man köper växterna. Cryptocoryne-släktet är också variationsrikt och för det mesta kräver de inte co2 heller.
Vattenspikblad är en annan trevlig växt som man kan ha både som flytväxt och som planterad.
Köper du växter i butik, privat eller över nätet?
Ok ska kolla på dem. Jag har köpt i butiken men jag kollade på nätet igår och där finns ju mycket mer att välja mellan så jag kommer nog beställa på nätet eller om jag hittar ngn privat
Du ska inte använda både Profito och pmdd. Då lär du få en algbomb utan dess like. Båda är ju näring så det blir en dubbel dos varje gång. En av dem räcker.
Hm, jag missade en fortsättning på den meningen… sorry! Jag har easylife nu och jag har beställt PMDD av en kille på zoopet så det kommer jag använda sedan när flaskan är slut 😀
Någon som vet någon bra sida på nätet där man kan köpa växter?
Lånar tråden lite 🤪😉
Wish i was a little bit stronger 
Helt okej Love child 😀 jag undra också
Kolla på Facebook :)
Eller om någon här har kanske :) skicka ut en förfrågan på några av de växter ni är intresserad av.
Har man råd så kan man beställa från Tyskland, de har ett jättebra utbud av akvarieväxter. Jag har bara beställt från Extraplant hittills, men det finns flera andra butiker också. Jag brukar sitta på Aquasabis hemsida och dregla över växter, längtar tills jag har råd och anledning att beställa därifrån.😍
Svenska nätbutiksförsäljare har jag inte lika bra koll på, jag har bara handlat "svenska" akvarieväxter via Tradera.
Tack för svar. Får ta å kolla lite där då. 😃
Jag hittade en bra sida men jag vet inte hur de är att handla av. Godhems zoologiska hette den. Himla bra info och lätt att leta
svensk?
Ja Godhems är svensk.
tackar
Min lista hos dem just nu. Får väl försöka lista ut vilka jag ska ha och inte… haha
Del två..
Hoppa över mossbollen. Cladophora är en alg som är VÄLDIGT besvärlig att bli av med om den sprider sig i karet. Går algbollen sönder är det inte roligt i karet sen.
Ok, har du ngt annar förslag? Jawamossa kanske?
Vilken mossa som helst är att föredra framför mossbollen som då inte är mossa utan en alg.
Oj, vilken tur att vi har dig här å kollar. Mossa köper jag gärna men alger kan jag vara utan.
Det var en fin lista på växter. Hottonia, windellöv och h. polysperma rosanervig skulle jag varmt rekommendera =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack Mimåne ❤
Har en moss boll i akvariet hemma, den funkar utmärkt. Brukar ta upp den var tredje vattenbyte och krama ur den i rent vatten :)
Så länge algerna håller ihop i bollen funkar det. När de inte gör det längre…….
Googla gärna på Cladophora i akvarium och se bilderna. Inget man vill ha i karet : (
Även heteranthera zosterifolia skulle lämpa sig i ditt akvarium. Du har en del små växter här och där men det hade varit fint med något lite större och buskigare också. En art jag tycker skulle göra sig fint i ditt akvarium bredvid pumpen i akvariet är vallisneria gigantea. Det hade varit snyggt att låta den växa upp över ytan och sträcka sig ut med strömmen lite.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Oki, tack! Ska kolla på dem. Sitter och gör beställningen nu 😀