Vad är problemet?!
Hej igen!
Jag har ett problem.
Akvarie 60 liter
10 sorgmateltetror, 15 kardinaltetror, ancristusmal. 3 pandapansarmalar
Under de senaste veckorna har fiskarna befunnit sig vid botten. Trodde först att det berodde på att akvariet var för ljust men bytte sedan botten och inget förändrades.
Tempen i akvariet är 26-27 grader celsius.
Min teori är att det är för varmt i akvariet. Vad tror ni?
60 L med allt det!? det är alldeles för mycket fiskar bara så du vet.
Gal1
ancistrusen behöver väl större än 60 liter.. sen två stim på ett 60 liters? Tycker det lyder som du har mer än överbefiskat akvariet.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Men det är fortfarande inte svaret på min fråga. Kan det ha med temperaturen att göra förutom att det är överbefolkat?
Det kan ha med att göra att du har ett överbefolkat akvarie, så jo det är mitt svar på din fråga. overbefolkat akvarie ökar riskerna för nitrit, vilket är en förgiftning för fiskarna.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Temperaturen är inte problemet, den är jättebra för de fiskar du har i karet.
Jag har försökt svara dig förut i dina tidigare trådar att du har för mycket fisk i akvariet, det skapar problem som absolut kan vara orsaken till varför de gömmer sig vid botten. Det är jätteviktigt att du minskar ner antalet individer för att fiskarna ska må bra och du få det trivsamma akvarium du vill ha.
Börja med att ta fram dropptestet och mät halten nitrit. Det är risk att vattnet är förgiftat av det p.g.a att du har för mycket fisk och att det är därför de gömmer sig vid botten. Nitritförgiftning är dödligt så det är viktigt att du mäter halten så fort som möjligt. Jag skrev till dig tidigare att det inte var säkert för akvariet och fiskarna att byta bottenmaterialet nu när de är alldeles för många. Nu när du gjort det så är risken för nitritförgiftning ännu högre tyvärr.
Temperaturen är bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Att det är Överbefolkat är nog Grunden till din fråga.
DEt är för mycket fisk i ett såpass litet akvarium, och För mycket fisk utvecklas snabbt till stora problem med syre, Diverse förgiftningar, Trivsel etc. så svaret till din fråga är i grund och botten att det är för mycket fisk. Och det vill jag minnas att vi försökt säga till dig tidigare "/
Tyvärr kommer problemen bara eskalera, om du inte drar ned på fiskbeståndet "/
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3 jo det är precis det som är svaret på frågan, alldeles för mycket fisk för 60l