Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1391 ggr
Mopelia
3

Alger på botten!

Hej!

Jag har ett ganska ljust bottensubstrakt i mitt akvarie. Men nu under de sista veckorna har det börjat bli gult och växt alger på sina ställen… Hur gör jag för att behålla det skinande rent???

Lillyrod
0

Jag tycker det låter alldeles normalt. Skinande rena akvarium finns inte. Då är det något som är fel 😉

Mopelia
0

Jag valde nog fel grus då, skulle i efterhand ha valt något mörkare. Jajja, akvaristik blir aldrig perfekt ;)

Lillyrod
0

Är karet nystartat? Det är vanligt med alger både här och där i början innan allt blir stabilt. Jag bråkar fortfarande med att få ljus och näring i harmoni i ett av mina och det har varit igång sedan slutet av juli. Det tar sin tid innan allt blir som man vill men tålamod är inget för akvarister 😃

Akvaristen
0

Tålamod är det som akvarister har. Att starta ett akvarium tar lång tid och det vet en akvarist.

Lillyrod
0

Att veta och tycka om det är två helt skilda saker.

mimåne
0

Vad som är skinande rent och inte är nog också relativt. I ett akvariesammanhang kan man inte förvänta sig ett resultat som t.ex rent diskat porslin från diskmaskinen, men visst kan man få ett akvarium som ser rent och fräscht ut =)

Om du har alger som du skulle vilja bli av med så finns det absolut åtgärder man kan göra. Du behöver inte acceptera dem och ha tron att det inte kan bli bättre. Lite alger finns i princip alltid i ett akvarium men jag tänker att du har mer än så i och med att du ber om hjälp.

Om du vill ha hjälp med algerna så behöver vi först beta av en del komponenter som kan vara orsaken till varför algerna kommer och därefter försöker vi åtgärda det och inväntar resultat. Information gällande belysning, växtnäring, akvariets storlek, växt- och fiskbestånd samt rutiner för vattenbyte är sådant som kan hjälpa oss att hitta en avgörande faktor. En bild säger också mer än tusen ord.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mopelia
1

60 liters akvarie

25 fiskar, sorgmanteltetror och kardinaltetror

1 månad gammalt

mat 1 gång om dagen (flingfoder)

väldigt stark belysning, typ 6000 kelvin

väldigt vitt bottensubstrakt, kanske en anledning till att fiskarna är skygga och gömmer sig vid botten…

vattenbyte 1 gång/vecka à 10 liter

24 grader celius

Jag tror att jag ska köpa ny grus, denna gång engelsk sjösten. Algerna kommer inte synas lika mycket och det kommer bli en bättre miljö för fiskarna då de inte bländas både uppifrån och nerifrån..

Cecilia.S
0

Oj, där har vi problemet. Ditt kar är överbelastat. 25 fiskar är mycket mer än vad ett 60 liters kar klarar av. I början är det viktigt att ta det lugnt. "Tålamod är det som akvarister har. Att starta ett akvarium tar lång tid och det vet en akvarist.", är du säker på att du vet det? Efter en månad kan du ha Max ca 4-5 fiskar i ett 60 liters kar. Dina fiskar gömmer sig troligen pga för starkt ljus (speciellt kardinalteteoena som föredrar en lite mörkare biotop), men även för att det är för trångt. Jag skulle nog påstå att du inte kan ha mycket mer än en stimfisk i ditt kar. Engelsk Sjösten kan funka fint, men jag ser gärna att du gör någonting åt överbelastningen också. Annars kan du riskera nitrit.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Ojdå. Tusen tack för all information du gav om akvariet. Nu fick vi en del ledtrådar =)

Jag vill börja med att hålla med Cecilia.S. Ditt akvarium är överbelastat av för mycket fisk i det. Nu gäller din tråd om akvariets algproblem, men här har vi en faktor som kan ge allvarligare problem än bara alger, vilket är nitritförgiftning. Det är dödligt för fiskarna. Jag känner mig tvungen att lyfta fram det här trots att tråden inte handlar om det, men jag tror att det är något du vill veta om. Jag hoppas att det är välkommet trots att det inte hör till ämnet.

Nu åter till algerna. Att det är så mycket fisk i ett nystartat akvarium gör att det också blir mycket näring i det. All den här näringen måste ta vägen någonstans. Växter tar upp en del, men i ett nystartat akvarium som ditt så har växterna oftast inte hunnit anpassa sig tillräckligt och bli ett så pass stort bestånd att de ska kunna ta hand om så här pass mycket näring. Då går det istället till att göda alger. Det blir växtnäring till algerna. För att hämma algernas tillväxt så behöver du minska på antalet fiskar.

Har du några levande växter? I så fall vad för arter och hur mycket växer har du?

Angående belysningen så mäts styrkan i antalet watt. Kelvin mäter färgtemperaturen på ljuset som ljuskällan ger. 6000kelvin är en ok färgtemperatur för växterna men det viktigaste är alltså att veta hur stark belysningen är i form av watt =)

Har du timer till belysningen och hur många timmar om dagen är den igång?

Det vita bottensubstratet har nog inget att göra med uppkomsten alger, men jag håller med dig om att algerna säkert syns bättre på det än på ett material i naturligare färg. För att algerna inte ska synas lika bra så kan det vara bra att byta, men jag tror inte att det är lämpligt att göra det just nu. Detta p.g.a att du har så många fiskar och risken för nitritförgiftning som jag tidigare tog upp. Om du minskar antalet fiskar så är det lämpligare att byta bottenmaterial efter det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mopelia
0

Tack för alla svar. Har köpt nytt bottensubstrakt och fler växter. Ska fixa till det så att det blir riktigt bra, kommer tömma det nuvarande vattnet och sedan hälla tillbaka det igen när jag är klar.