Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 823 ggr
Acinora
2017-03-07 11:42
1

Fisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan tala om för mig vad det här är för fisk? Fick med två stycken när jag köpte ett akvarium.

Elisabethantero
2017-03-07 11:59
0

Nån slags ciklid, ser de ut som.

Fifill
2017-03-07 12:16
0

Palettciklid av något slag, tror jag.

Elin16
2017-03-07 12:41
0

En pallettciklid, det är en hane ;)

Acinora
2017-03-07 13:55
0

Tack för svar. Hur ser man skillnaden på hona och hane?

Denna kommentar har tagits bort.
Elin16
2017-03-07 14:05
0

Hanar har mer långsträckta och spetsiga rygg och anal fenor. honor har kortare och rundare fenor, dem har även en röd buk.

Acinora
2017-03-08 15:35
0

Då har jag nog 2 hanar för dom ser likadana ut och det ser ut som de små bråkar, den ena är på den andra så fort de är i närheten av varandra. Bör jag skaffa några honor?

Cecilia.S
2017-03-08 16:34
0

Hur stort är karet? Har du några andra fiskar? Palettciklider kan vara ganska revirhävdande och tar lätt över akvariet, speciellt vid lek.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-03-08 17:19
0

Två par i ett kar hade jag inte haft. De kan vara tämligen elaka när de leker.

Acinora
2017-03-08 17:36
0

Jag har ett 180 liters kar med 2 Praktbotia, några fantomtetror, 4 neontetror, 4 ancistrusmalar + en annan mal och de 2 palettcikliderna.

mimåne
2017-03-08 18:55
0

Du har en stressad Palettciklid där på bilden. Stress är väldigt farligt för fiskar. Det kan bero på att den blir fotograferad, men i det här fallet så tror jag att den är det av en annan orsak då du säger att båda palettcikliderna ser precis likadana ut. Att de bråkar är också en stressfaktor.

Jag kan se väldigt många allvarliga varningsflaggor som kan vara orsaken till varför paletten på bilden är stressad och inte mår bra, men nu gällde inte din fråga det och jag vill därför fråga dig först om du är intresserad av att veta mer om ditt akvarium och eventuella fel det har? I så fall tar jag gärna upp dem för dig och hjälper dig på rätt väg. Just nu är akvariet en tickande bomb.. 🤐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Acinora
2017-03-08 23:25
0

Hur ser du att den är stressad? Och vad tror du kan vara för fel på mitt kar? Vad är det för varningsflaggor du ser?

Cecilia.S
2017-03-09 06:08
0

Jag tar upp några punkter som jag ser. - Växterna under fisken på bilden ser ut att vara Anubias. Dom ska vara planterade på t.ex en rot, annars kvävs dom. Plantera om dom, så att plantan inte dör! :-) - Du har bara 4 neonteteor i ditt kar. Dom är stimfiskar och ska helst vara, minst, ca 10 st. - Jag är rädd att ditt kar kam bli överbelastat med så många malar. Dom bajsar nämligen väldigt mycket - och skräpar alltså ned i karet. Ancistrus har dessutom ganska enkelt för att få yngel. - Det ser ut som en Otocinclus på bilden, till höger. Är det den andra malen som du syftade på? Dessa är också stimfiskae och vill gärna vara 8 eller fler. - Växten i bakgrunden ser ut att kunna vara en javaormbunke. Dessa ska också planteras på t.ex. en rot. Jag menar absolut inte att hoppa på dig, alla gör misstag. Så känn dig inte nedtryckt eller träffad! :-) Dina misstag går att ordna, så bli inte rädd.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-03-09 09:44
0

Praktbotiorna är också en stimfisk, och blir dessutom väldigt stora. 500 liter är minimum för dem (gärna större) och de vill bara minst 5.

Jag vet vad rekomedationen för Palettciklider är, men jag är inte alls överens med den. Ett par skulle jag inte ha i mindre än 300 liter. De är fruktansvärt aggressiva under lek och yngelvård, och de kan ta över ett helt akvarium och stressa ihjäl de andra, :(

Jag vill gärna ge dig et tips, hoppas et är okej :)

Sälj eller ge bort antigen fantomtetran eller neontetran och fyll på det stimm du väljer att behålla. Försök plocka ut en hane och en hona av Ancistrusen (det är enkelt om de är lite större) sälj eller ge bort Palettcikliderna och Praktbotiorna. Köp fler Ottocinklus (om det är det och du vill ha kvar den, annars sälj eller ge bort den)

Nu ser inte jag riktigt vad det är för växter, men är det Java och Anubias, så fäst dem på en rot eller sten, så tar de sig mycket bättre. Gärna lite mer växter :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
2017-03-09 10:24
2

Många arter visar stress genom sin teckning. En Palettciklid är vanligtvis väldigt färgglad. De är modiga och tar lätt för sig och har också därför lätt att färga ut och få en fin teckning. Palettcikliden på bilden har dragit tillbaka i princip alla sina färger och gjort sig så grå och osynlig som möjligt, vilket tyder på stress. Det är jättebra att fisken kan visa det på det här sättet, för då får akvaristen möjlighet att hjälpa den att må bra igen.

Att de två palettcikliderna bråkar med varandra är heller inte hälsosamt och kan bidra till mer stress. En stressad fick blir lätt sjuk och bryter det ut en smittsam åkomma så kan det drabba även andra fiskar i akvariet. I värsta fall slutar det med dödsfall.

Jag bedömer att ditt akvarium även är i riskzonen för att drabbas av nitritförgiftning, något som också är skadligt och dödligt för fisken. Det här baserar jag på att du har ett högt belastat akvarium med fiskar som egentligen kräver ett större akvarium för att trivas.

Praktbotia till exempel måste hållas i ett akvarium på minst 550L vatten för att det ska vara säkert och fisken ska kunna må bra och vara frisk. Den här fisken blir upp emot 30cm stor och ett 180L akvarium klarar inte av att ta hand om all denna stimfisks belastning på ett akvarium. Det slutar i en nitritförgiftning. Det är dessutom en stimfisk så 2st individer räcker inte för att bilda ett stim utan man behöver flera stycken, vilket belastar akvariet ännu mer. De två praktbotiorna du har i ditt akvarium tror jag inte mår bra för de bor för litet och har för lite kompisar. Detta är ytterligare orsaker som höjer risken för sjukdomsfall i akvariet.

Neontetrorna misstänker jag att heller inte mår bra. Arten är en liten fisk som är mat för många andra större fiskar (bland annat kan Praktbotia äta dem). För att de ska känna sig trygga behöver de vara många, minst 10st i ett stim, helst ännu flera. De vill heller inte ha sällskap av fiskar som är mycket större än de själva då de upplevs som hot, vilket är stressande för neontetran. Här är ännu en punkt som höjer risken för sjukdomsfall.

En ancistrusmal är en riktig bajsmaskin som också höjer belastningen på ett akvarium rejält. Dess storlek gör att den går bra att hålla i 100L akvarium och passar i den storleken du har, men i det här fallet har du 4st och även 2st praktbotior och alla dessa tillsammans har en mycket hög belastning på ett 180L akvarium.

Med andra ord så har du en del fiskar som inte passar i ditt akvarium, eller med varandra. De gör att dem mår dåligt. Det positiva här är att du är ägaren och om du vill hjälpa dem och få de att må bättre så kan du göra det =) Jag har själv råkat köpa fel fiskar till mitt akvarium  så jag dömer dig absolut inte. Det är så lätt hänt. Det viktiga är vad man gör av misstaget när man fått reda på det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus