Vad är detta för växt?
Har fått olika bud på vad detta är för växt. En säger Ludwigia Glandulousa och en säger Altenanthera Reineckii. Vad säger ni??
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag skulle nog säga att det är en Ludwigia.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Den var lite svår. Det är iallafall ingen Glandulosa. Är det en Ludwigia tippar jag på repens men tycker bladen är för tunna. Hmm näe jag tror Alternanthera. Men den är dåligt färgad.
MIMÅNE!!!
#2 Har rätt om att bladen är tunna. Det tänkte jag inte på. Nu blev jag osäker, haha. Mimåne har säkert svaret! ;-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Det är absolut en Alternanthera reineckii. Den "vanliga" varianten och inte "mini". Relativt svårskött och kräver både ljus och näring, men om man ser till L. glandulosa som någon också trodde att det var, så är den ännu mer krävande och jag tror inte att den hade överlevt länge i ditt akvarium tyvärr. Den kräver i regel trycksatt co2.
Om man jämför dessa två arter så har a. reineckii lång stam mellan bladen, färre blad men mer långsträckta och större i storlek.
Ludwigia har kortare stam mellan bladen och därmed också fler blad, som är något mindre och kortare om än långsträckta.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Alternanthera klarar sig med Easycarbo men ljuset måste vara riktigt bra för att den ska få färg och inte tappa bladen
Ok, jag ska flytta den så den får bättre ljus. Ska köpa reflektorer också. Nu har jag satt dem en och en lite här o var men ska de vara så eller ska de sitta tillsammans?
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Det blir bättre effekt om de står tillsammans men inte för tätt utan att ljuset når ner till de nedersta bladen : )
Oki, tack! :D
För växtens bästa så står plantorna gärna långt ifrån varandra för att kunna få så mycket ljus som möjligt. Du kan gärna sära på dem och plantera ut dem där det är som ljusast i akvariet men låt de sen stå och försök att inte plantera om dem i onödan. Det är en svårskött växt som i regel inte brukar trivas i ett standardakvarium. Om man inte heter Lillyrod haha =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
😛