Fisktips 112l
Tips på nya invånare till ett 112l akvarium önskas :)
Idag finns det 3 khuli, 2 amanoräkor, ca 10 vuxna Guppy och en mängd yngel i varierande storlek samt 2 Ancistrus jag inte minns namnet på men de är av mindre storlek.
Önskar fiskar i mindre storlek, fredliga, lättskötta, färgglada, gärna parlevande, lätt att få yngel och lite "skojjiga" som nya invånare!
Har ni några roliga tips? :)
Ett par av någon fisk skulle nog kunna fungera, sen anser jag att det är fullt. Men då ska det vara en art som gärna inte får yngel och ökar antalet invånare ännu mer, eftersom att du redan har ganska fullt just nu. Det underlättar om du lägger upp en bild på akvariet och säger vilka värden karet har! pH, temperatur, sand/grus/annat, mycket/mellan/få växter, vilket ljus osv. :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Här kommer en bild på akvariumet! :)

Om du ska ha några fler fiskar så tycker jag att fler individer av kuhlii och amanorökor vore bra. De är stimfiskar och vill vara ett gäng för att trivas =) Däremot så ser jag att du har grus i akvariet och kuhlii kräver sand som bottenmaterial, så där blir det en krock som behöver åtgärdas om du ska kunna hålla arten i akvariet. Det är mitt tips =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Dessa 3 Kuhli har hängt med länge, minst 3 år. Hade fler från början och i det gamla akvariet gick de på sand. Dessa 3 är riktigt busiga och orädda, tar för sig av maten mitt framför guppysarna och har stafettlopp i simning varje dag! När jag köpte nya för att ha fler så dog de och därmed blev dessa kvar och har trivs utmärk länge nu :) Amano har jag tänkt många gånger att köpa fler av, men inte blivit av. Dags nu :) Har inte tillgång till akvarier alla värden osv just nu så den infon kan jag inte ge.

Guppyn är en Tiger-variant och får inte så många bebisar per kull. Dessutom får alla ungar klara sig själva i detta akvarium så gör inget extra alls för att få ynglen att klara sig, så det är inte många som vuxit och blivit stora sen jag startade upp i Juni förra året utan antalet vuxna håller sig rätt stabilt på runt 8-10st samt några halvstora yngel och ett gäng pyttisar.
Jag säger som Mimåne, kuhliålarna behöver sand - och är en stimfisk. Köp fler amanoräkor, ändra bottenmaterialet till sand, utöka kuhliålarna. Därefter kan du fundera vidare på att ev. utöka med någon ytterligare art. Om du har plats. Jag anser dock att kuhliålarna kräver sand för att ha goda levnadsförhållanden. ;-) Fint kar med mycket växter!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Tja tömma hela akvariet och lägga i sand kommer tyvärr inte att ske när jag äntligen efter månader har börjat få stabilitet i akvariumet och jag märker hur växterna tar sig ordentligt.
Som sagt hade sand åt de förr och det var inget bottenmaterial som jag lyckades få nån ordning på och vill därför inte byta tillbaka till. Och deras beteende har inte förändras sen jag bytte till grus istället. De är framme jämt, hela tiden och pysslar ständigt omkring. Är ingen fiskexpert men tycker nog att de verkar rätt nöjda. Men fler så de får bli en flock igen kan absolut ordnas :)
Tack! Börjar bli ganska nöjd nu, något mer ska ordnas i vänstra hörnet vid pumpen men vad har jag inte klurat ut ännu, och växterna ska ju få ta sig ännu mer.
Jätte fint kar, gillar bilvraket.Häftigt
Wish i was a little bit stronger 
Tycker att om du vill ha mer fisk är det bättre att köpa mer individer av sorterna du redan har istället för att utöka med mer fisksorter, 112l Kan kännas stort, men egentligen är det ganska litet och man får inte plats med jätte mycket fisk ^^
och Gruset är fel egentligen, men det har du hört ovan så ska inte kommentera mer på det, det har en tendens att bli jobbigt om man hör samma lika hela tiden ^^
För övrigt Jättefint kar!
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Att köpa fler ålar är väl inte det ultimata när man inte har riktigt rätt förhållanden för dem. Då hade jag valt att sälja/ge bort ålarna och istället skaffat det där fiskparet som man är sugen på att ha 🙂
Snyggt kar!
Jag tänkte precis säga det Lillyrod sa. Om du inte vill byta bottensubstrat så är det nog inte lämpligt att köpa fler ålar. Då kan det vara bättre att hitta nya hem åt dem där de får gå på sand.
Ja precis, men Ts kan fylla på som andra sorterna, tror att det är ett bättre val än att introducera helt nya fisksorter ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Oavsett vad man ser på en del bilder på nätet så är sand det bästa för kuhlii ålar. Det ingår i deras beteende att få kunna gräva ner sig..
Vill vi människor ha husdjur - vilket det än må vara - så är det vår skyldighet att ge de ett habitat som så långt det går liknar deras naturliga. Finns det information som till största delen pekar åt ett bestämt håll är det inte rätt att ignorera den bara för att….

Vet ni, tror vi avslutar tråden här :) Jag ska egentligen inte behöva skriva dessa rader, men efter att ha haft djur sen 10 års ålder samt gått djurgymnasium så har jag faktiskt rätt hyfsad koll på vad ett djur behöver och hur man inreder miljön för olika arter. Oavsett vad ni tror så har jag läst på om alla de arter jag har i mitt akvarium. Jag tömmer inte detta akvarium för att byta till sand och ålarna kommer få bo kvar och glatt härja vidare tills de dör av ålder :) Tack för alla tips hittills!
Det är bara att beklaga din inställning. Hur många är det inte som fått tillsägelse, råd etc. här på sajten inkl mig själv. Det är smått att bara avsluta men stort att ta till sig och ändra sig.
#15 Du säger att du har gått på djurgymnasium, och då undrar jag …Får man inte lära sig där att, skall man skaffa djur, oavsett om det är en fisk eller en häst, så skall man ge djuret de bästa förutsättningarna till en bra miljö ?
Det verkar inte som du var med på den lektionen 😕
#15 Jag går djur på gymnasium. Jag har haft djur i 16 år. Jag har arbetat med allt ifrån reptiler, herptiler, olika typer av insekter, fåglar, fiskar och lantdjur (m.f.). Men jag kan inte allt - därför tar jag åt mig av andra. Att äga djur innebär att du gör det bästa för dina djur och det ser inte vi att du gör. Vi menar inte att sänka dig, hoppa på dig elle göra dig ledsen/arg. Vi vill bara hjälpa dig att SE. Jag är ledsen för din och dina djurs skull, för att du inte kan ta åt dig. Lycka till i framtiden.

Därför det är synd med internet och det skrivna ordet ibland. Vet att ni alla vill väl, men ja helt ärligt så känns det lite löjligt att läsa era ord när jag redan vet om allt ni skriver, redan har kunskap om det även om ni nu alla ifrågasätter det också, vilket hade gjort mig väldigt ledsen för ett par år sen. Idag orkar jag inte ta åt mig, jag vet att mina djur har det fantastiskt bra, även om dessa ålar råkar få leva sitt liv på numera på grus istället för sand :) Så tyvärr tjejer o killar, jag tar åt mig och tycker alltid det är spännande och intressant att lära mig mer om djur, men att en hel tråd om lite fisktips skulle komma att handla om 3 små glada ålar som lever livet i sitt stora akvarium på grus är ganska intressant, åtminstone är det härligt med så många engagerade människor. Men nästa gång, tala inte om för mig om jag var närvarande på lektionen i klassrummet, det är faktiskt ett ganska otrevligt påpekande och hör inte hemma här. Att även tala om för mig att jag inte gör det bästa för mina djur, att jag inte SER och att ni är ledsna för min skull och mina djur skull tycker jag också är något väldigt tråkigt att skriva till en okänd människa på nätet som du aldrig träffat. Men men, finns en anledning till att jag slutade skriva på forum för flera år sen egentligen ;) Trivs bättre att lära mig om djur och umgås med djur i verkliga livet!
Jag tycker det är starkt gjort av dig Nicolina att du håller en god ton och är trevlig trots att du får en del emot dig. Jag vill tacka dig för det =)
Många här vill så gärna hjälpa till och har vetenskap om hur pass allvarligt det faktiskt kan vara för en fisk om dess krav inte uppfylls. Många av oss inklusive jag själv har råkat göra misstag där det fått otrevliga konsekvenser för fisken. Kan man hjälpa någon annan att inte hamna i den situationen så blir man glad. När du inte tycker att det finns ett problem så uppstår det lätt frustration när så många andra är av annan, mycket stark åsikt. Det är du som är ägaren till fiskarna och när vi har försökt ge råd om hur du kan förbättra livskvalitén för dem så får vi acceptera att du kanske inte vill handla efter det.