Lavastenar från island
Vet inte vilken kategori jag ska sätta frågan i så det fick bli allmänt. Ska få skickat lite lavastenar från familj på island. Vågar jag sätta dom i akvariet? Tänkte sätta lite växter mm på dom. Läste någonstans att dom kan vara lite vassa. Kommer naturligtvis koka dom. Ska få i olika färger, röda svarta mm r dom olika? Hahaha, ni blir nog snart tokiga på alla mina frågor, men jag vill göra rätt och veta att mina fiskar har det bra. Litar blint på er
Wish i was a little bit stronger 
Det lät ju spännande. Sätter en fena här. Själv har jag ingen aning om ifall dessa stenar kan påverka i karet : )
Tänkte (om det inte kostar en förmögenhet å skicka och att inte fiskarna far illa) börja sälja lite då jag kan få tag på dom lätt, och sälja så billigt som möjligt. Tycker allt inom akvaristik e så dyrt så alla har ju inte möjligheter till å köpa allt vad man nu kan vilja ha. Tycker lavastenar är vackra och tydligen den bästa stenen att sätta växter på. (Min syster bor på västmannaöarna där det varit ett utbrott för ca 45-50 år sedan, då min mormor fick fly i panik)
Så intressant. Det finns ju lavastenar till salu i handeln men var dessa kommer ifrån vet jag inte. Jag ställer mig frågan vad som kan skilja de lavastenarna från de du kan få från island. Spontant tänker jag att en lavasten är väl en lavasten och den lava som gjort stenarna på plats A är väl samma slags lava som gjort stenarna på plats B.
Jag hade kokat stenarna, ev skrubbat dem lite ifall det börjat växa något på dem och sen stoppar ner i akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Precis vad jag tänkte. Är nog ingen fara då. Tänkte mest om dom kanske va vassa el något sånt.
#4 går säkert att ta en slät fil om det sticker ut vassa kanter, oftast simmar ju fisken inte på stenen utan brevid hehe.. mina räkor älskar lavastenen och bor i den 😛
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Hahaha, gulligt. Fila dom lite går ju alltid. Smart. 😃
De lavastenar man köper i handeln är också ruggigt vassa. Lavastenar är väldigt snygga och jag köpte en gång ett tiotal för att stoppa i akvariet men när det väl kom till kritan vågade jag inte använda dem. Jag vet att andra har använt dem utan några skador men jag vågade helt enkelt inte riskera något. Jag hade pansarmalar i akvariet och om de kan skada sina skäggtömmar på grus avsett för akvarium, så tycker jag att det absolut är möjligt att de skadar dem på lavastenar också.
Jag tänkte också på att många fiskarter gillar att klämma in sig i diverse skrymslen. Får de då bråttom ut av någon anledning så känns det möjligt att de skrapar upp sig på stenarna. Eller tänk om fisken vill klia sig? Det är knappast en bra ide att göra det mot lavastenen men hur vet dom det egentligen?
Detta är mina nojor och jag ska påpeka att jag inte tagit del av någon fisk som skadat sig på en lavasten.
Intressant. Sätter en fena här jag också :)
Jag har haft lavastenar i mina kar, och har aldrig varit med om att någon fisk har skadat sig. Nu hade jag visserligen Malawi och stora ciklider då, men de "kliar" sig ju mot inredningen då och då, och några skador hittade jag då inte på dem :)
Torra lavastenar väger ju nästan ingenting, så frakten borde ju inte kosta skjortan :)
(Info Jag lärt mig i diverse malawi grupper)
Om lavastenarna är hämtade ute ifrån ska man kolla lite på vikten, inte mycket, men dom ska inte vara lika tunga som en gråsten (I samma dimension) Minns inte varför, men tror att det var att det skulle vara mycket metaller i dom om dom var "Tunga", Sen bör dom egentligen tvättas med högtryckstvätt innan dom kokas (FÖr att få ur möjliga bakterier och liknande ur "hålen"
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Köpte en lava sten idag åt mina fjärilciklider, jag sköljde av den, koka den och slängde i den
Ok, tack för alla svar. Får nog kolla noga när jag får hem dom å bedöma därifrån. Lägger upp någon bild här då å kollar lite med er. vet ju oxå många som har lavastenar men vet inte om dom man köper i affär är särskilt utvalda. Högtryckstvätt kan kanske vara bra. Slipar nog bort lite av det vassa oxå kan jag tänka. Får helt enkelt vänta å se hur dom ser ut när dom kommer. Tack alla söta för alla svar
Låter ganska vettigt, för "rena" lavastenar skall vara ganska lätta :)
Man "lakar ur" lavastenen som har hämtats ute med högtryck för att få bort eventuella bakterier eller annat olämpligt som sitter i/på stenen. Sen kokar man dem. Det är samma tillvägagångssätt som när man skall använda "död, levandesten" som har varit i saltvatten, i ett sötvattensakvarium :)
Vill inte vara tråkig här men är det inte olagligt att föra ut lavasten från Island?
Hahaha, inte tråkig alls. Dom har kollat lite från island men allt e inte klart än. Än så länge e det ju bara till mig.
Finns massa privatpersoner som säljer till turister och det har inte varit några problem.
Om det är olagligt att föra ut den så är det ju turisten som åker dit och inte den som säljer så det finns säkert de som vill tjäna pengar på det.
Kanske bäst att ta reda på hur det förhåller sig innan?
Jag vet inte hur reglerna säger, men jag tycker nog också att du skall kolla upp noggrannt vad som gäller, innan du gör något.
Det är ju du som köpare som åker dit om det är olagligt :/
Jo, vi håller på å kollar upp det. El min syster på island gör det. Skulle det vara olagligt så kommer jag naturligtvis inte sälja.
Det är olagligt att föra ut lavastenar ut ur island. Googlade runt om det och på alla sidor står det att det är olagligt, tyvärr.. Gör man det så får man böter..
Ok, tur att någon annan har koll, hahaha. Men på något sätt kommer dom ju i alla fall därifrån
Så bra av dig MsZ att komma tänka på att det kan vara olagligt.