Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 584 ggr
MsZ
0

Råd om växtlighet och ljus

Har mitt 56 l begagnade kar med plastlock och ett lysrör - tämligen nytt och inköpt efter rekommendation av ngn av er kloka här. Sandbotten och JBL- kulor precis som i stora karet. I stora växer det superbra. Samma växter tynar bort i lilla. Så jag tänker att det är ljusets fel. Kan man montera bort fasta lock och ersätta med……vad? Eller har ni tips om växter som klarar sämre ljus?

Lillyrod
1

Det går att ta bort locket ja. Det har jag gjort i mitt 54-liters för jag gillade inte grejen i sig. När du lyfter locket för att göra något i karet blir det kolsvart och man ser ingenting. Det retade mej. Ljuset är dåligt i ett sånt kar. Jag har nu en helt vanlig ramp på det karet och det funkar. Växer så det knakar med hjälp av pmdd enbart : )

MsZ
0

Visst är det störande att det blir helsvart och man har ingen aning om vad man gör…..när man lyfter på locket alltså. 

Har du  täckglas och ramp nu alltså? 

Borde ju inte vara alltför svårt att ordna.

Lillyrod
0

Jag har öppet kar med ramp enbart. Inget täckglas alls. Det är egentligen inte bra men om man är försiktig och inte tappar ner rampen i karet så funkar det 😉

MsZ
0

Om jag förstår rätt så finns det ramper som  är gjorda för att kunna vara utan täckglas.  Känner att jag ska förkovra mig lite här.

MsZ
1

Blir lite  spännande med katterna bara 😛

Lillyrod
1

Det kan ju bli problem förstås 😃

love-child
0

Kan man köpa ramper enbart någonstans till rimliga priser? Ursäkta att jag hoppar in här med en extra fråga 😉

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Lillyrod
0

Ja ramper säljs lite överallt. Vad som är rimligt i pris är nog upp till var och en 😉

love-child
0

Hahaha, sant.

Wish i was a little bit stronger Förlägen