Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2216 ggr
Kvigan
1

Inspiration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dagsläget har jag ett 80-liters (BILD) med ett gäng Platy & en Ancistrus, men ska hämta ett tomt 220-liters på söndag och även ta över ett 54-liters från en släkting innehållande max 4 svärdbärare & 2 st ännu okänd liten form av ål.

Min salamander bor i ett litet kar nu, men ska få ta över 54-litern och få nya salamanderkompisar beställda.

Hur ska jag göra med de andra två karen? Jag funderar på att sälja mitt nuvarande 80-liters när det andra kommit igång. Platy & Svärdbärare är ju i princip samma fisk även om det råder delade meningar om att ha dem ihop ang korsningarna som kan bli. Kanske säljer jag dem. Kanske säljer jag även mina tappra krigare Platy vars förfäder hängt med sedan uppstarten för säkert 5 år sedan. Då köper jag in helt nya firrar och börjar från typ noll.

Det är ju så kul med nya, större kar. Så många möjligheter, även om det inte är en värstingburk. Vad skulle ni ha gjort? Kan jag stoppa ner något annat kul ihop med Platy, Svärdbärare, Ål & Ancistrus eller ska jag va väck dem och skaffa helt annat?

För övrigt har jag en EHEIM Pick Up (innerfilter) till 80-litern. En envis pump som ALDRIG ger upp & som jag är väldigt nöjd med, är det ett bra köp att göra till 220-litern sen också, eller har ni något annat långlivat & prisvärt att rekommendera?

👆 Djurnörd

Erratic_Eagle
1

Skulle bara vilja påpeka att Ancistrus ska ha minst 100 liter men det fixar ju sig med 220 litern😉

mimåne
2

Hej Kvigan!

Ja visst är det roligt med nya, större akvarium. Man blir så ivrig att det spritter i kroppen på en =) Plötsligt får du så många fler möjligheter och man vill att det ska bli så bra som möjligt.

Jag tycker också att eheim pick up är en bra pump, men till akvarium över 100L så föredrar jag att använda ett ytterfilter istället. Eheim har ytterfilter som är bra så det är vad jag hade valt till ett 240L =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kvigan
2

#1 Ojdå.. Tack för påminnelsen! Tur att han verkar trivas ändå, han har hängt med sen han var liten i 5-6 år nu. Givetvis kollar jag upp bättre till nästa inköp av fisk. 👍

#2 Ja, det är superkul! Jag är riktigt nöjd med Eheim. Prisvärd och långlivad, åtminstone den jag har nu. Jag ska kika lite mer på vad de har för sorter.

Någon som har idéer på fiskar?

👆 Djurnörd

Draken
3

Sälj 54 litern och behåll 80 litern till salamandrarna, om du har plats :)

Platy och svärdbärare korsar sig, de hör bägge till Xiphophorus-släktet. Hur stort är ditt andra akvarium ? Om du vill behålla både svärdbärare och Platy, kanske du kan ha svärbärarna i 220 litern (lämpligare storlek för dem) och Platy i det mindre ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kvigan
1

#4 Ja, det hade varit det mest optimala för salamandrarna. Han har i dagsläget ett tillfälligt akvarium på kanske 30 liter, som jag haft till yngel/karantän förut. Förr bodde de i ett 160-liters, men det fick en hamster ta över. Och nu är silikonet söndergnagt.. Men man vill ju ha så stort som möjligt för alla arter, och även för ögats skull.

Vilket akvarium som ska säljas beror, som du säger, på hur mycket plats jag får över. Och det återstår att se när jag fått hem de två nya.

För min del spelar det ingen roll om Platy & Svärdbärarna korsar sig, och de går ju att ha ihop om man känner för det. Även om det som sagt råder mycket delade meningar om det.

Men jag är även sugen på andra arter i akvariet. Skulle det funka med Neontetra/Guppy/Praktbarb ihop med det jag har?

👆 Djurnörd

Draken
1

Praktbarben kan tugga fenor, men annars ser jag inga hinder för att ha de andra med dina Platy/svärdbärare.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kvigan
1

#6 Skönt att höra! Har du något annat tips på vad man skulle kunna ha ihop med Platy/Svärdbärare? Det skulle vara kul att ha något lite större på en 10-12 cm någonting.

👆 Djurnörd

mimåne
1

Jag tror det kan bli svårt att hitta en fisk så pass stor som trivs i ett 80L tyvärr.

Kvigan
2

#8 Jag menar i 220-litern som jag ska få hem idag 🙂

👆 Djurnörd

Kvigan
3

Nu har vi hämtat akvariet, gud vad roligt! Jag fick med tre spänner grövre grus, men ska köpa sand istället. Det ska nog alla invånare trivas bäst med, och själv tycker jag att det ser lite naturligare & snyggare ut. Ett projekt för veckan!

👆 Djurnörd

Lillyrod
1

Härligt. Det är så roligt att få sätta igång med ett nytt kar. Håller med dig om att sand är bättre. Då kan inte gruset sätta stopp för fiskval senare.

Kvigan
1

#11 Precis! Det grövre gruset får sparas så länge, man vet aldrig när man kan behöva det till något annat ^^

👆 Djurnörd

Kvigan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu börjar det hända grejer! Igår, bild 1; Jag sågade till en spånskiva att ha som hyllplan undertill i ställningen där jag kan ställa div bröte & bös. Jag hittade även ett stort mörkgrått tyg som jag måttade upp & sydde till passande bitar att täcka hyllplanet, ytterfiltret & alla sladdar & uttag med. Dem har jag fäst med klistriga kardborreband på både tyg & ställning. Enkelt & smidigt & det är lätt att dra bort tyget om jag behöver komma åt något där under! Jag hade dock inte tillräckligt med kardborre så kortsidorna fick vänta. Idag, bild 2; Jag var en sväng ner till Halmstad & besökte bla Jula, biltema & Arken. Fler kardborreband köptes & resten av tyget ska sättas upp ikväll. En stilren dubbelsidig bakgrund sitter uppe, sanden ligger i & jag fick även med mig ett gäng växter som för tillfället står i 80-litern. Under tiden jag var där nere fick jag ett sms om att ytterfiltret kan hämtas ut! Så det gjorde jag också på vägen hem. Ikväll ska jag som sagt montera tygen på kortsidorna & även montera ihop ytterfiltret. Imorgon tänkte jag slanga över lite igångkörningsvatten från 80-litern då det ändå är dags för vattenbyte där. Jag kommer nog även krama ur en skvätt från innerfiltret så att det kommer ner lite extra blask & nyttoämnen till det nya.

👆 Djurnörd

Draken
1

Snyggt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fia81
1

Å vad spännande, snyggt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elisabethantero
1

Kanonsnyggt! Blir kul o följa =)

Kvigan
2

Kul att ni gillar det! 😃 Idag har jag slangat över ca 30 liter från det lilla karet (skitbra att det stora står lite lägre så att det blir självtryck). Jag kramade även ur lite bös från det lilla innerfiltret. Jag sög ner vatten i ytterfiltret och det fick hoppa igång, och det satt som en smäck på en gång. Jag funderar dock på att flytta utblåset till kortsidan istället för på långsidan som det sitter nu. Nu ska jag skicka i lite växtnäring och växter, så får det stå så en dag eller två.

👆 Djurnörd

Kvigan
6

En grej jag alltid gör i så kallade sladd-gömmor. (Bakom tvn tex). Är att märka upp vad sladdarna går till. Det blir mycket enklare om man måste dra ut något vid tex vartenbyte osv. Det har ju ofta en tendens att bli lite trassel 😁

👆 Djurnörd

Kvigan
3

Nu börjar det likna något! Javaormbunkarna blev fastknutma på rötter. De andra nyinköpta växterna får stå i sin kruka till imorgon. Två pesor Vartenpest fick flytta från lilla karet då de ändå var så långa, och mossa på en gren därifrån. Några sandsnäckor fick flytta in också. Nu väntar jag på att tempen ska gå upp..

👆 Djurnörd

love-child
2

Åh va roligt med nytt kar. Å tack för tipset med sladdarna. Jag får alltid prova mig fram. Hade två kar jämte varandra tidigare och då blev det e VÄLDIGT rörigt, hahaha. Väntar ivrigt på nästa bild. Kommer bli jätte fint 😉

Wish i was a little bit stronger Förlägen

mimåne
2

Vilken kreativ lösning med kardborrebandet och tygstycket. Det har jag inte sett förut på en aluställning =) Tycker att bakgrunden du har köpt var väldigt fin. Den såg nästan ut som en 3D bakgrund.

Jag tror ditt akvarium kommer bli jättefint. Du har fått en så bra början och det är intressant med mosgrenen, rötterna och de vackra gröna växterna. Fortsätt så =)

Kvigan
1

#20 & #22 tack hörrni! Ang ställningen så funderade jag en stund på hur jag skulle kunna täcka underdelen. Jag tycker det är så gräsligt fult med "tomma" möbler som dessutom har en tendens att samla på sig en rörig hög av sånt man inte vill se. Kardborren fanns hemma sen tidigare så jag testade att fästa en bit på tyget & en bit på ställningen, vilket verkade hålla bra. Men nu när jag testat att dra väck det några gånger har jag insett att det skulle vara en fördel att faktiskt sy fast bandet i tyget då det släpper lite i hörnen. Men på ställningen sitter det riktigt bra!

👆 Djurnörd

Lillyrod
1

Det blir jättebra det där. Tipset med sladdarna tror jag många kan ha nytta av. T ex jag 😛

Kvigan
4

Nu har vattnet klarnat upp och detta ser ju riktigt bra ut om jag får säga det själv ☺ tempen har kommit upp i 24 som jag ville & i eftermiddag ska jag plantera växterna ur krukorna, koppa ner fiskarna & även hämta den lilla 54-litern ihop med svärdisarna. Kul detta! Förresten, ang Ancistrus så skaffar jag gärna fler, eller är de revirhävdande som vuxna? Någon som vet? Lille Pluto som jag har nu är en hane på fem år.

👆 Djurnörd

Lillyrod
2

Ja Ancistrus kan slåss ordentligt om t ex sin favoritrot. Både hanar och honor kan vara sura.

Kvigan
1

#25 Jag hade för mig att jag hört det. Då struntar jag i att köpa fler ☺ Nu i eftermiddag/kväll var jag hos min bekantskap & hämtade hennes akvarium & dess invånare. Där bodde en Platy-hane, en Svärdbärar-hane, en Neontetra & en kuhliål. Hon har haft mycket mer, det vet jag, men de har successivt minskat i antal utan att hon köpt nya. Jag får skaffa fler utav varje, så ska det nog ordna sig. Arken i stan har 25% rea i helgen, så imorgon förmiddag ska jag in och köpa kompisar till dem. Fiskarna som fanns kvar hos min bekanta såg riktigt fina och välväxta ut åtminstone. För tillfället ligger deras påse som en badring i nya karet och snart ska de få simma fritt med de andra.

👆 Djurnörd

Erratic_Eagle
1

Vad snygg och lycka till

Kvigan
2

Platyhanen & Svärdbärarhanen. Visst är de fina! (Ursäkta den hemska kvalitén) De verkar ha funnit sig till rätta med mina platys nu. Men idag ska jag hämta neontetror, svärdbärare, kuhliålar (om det finns) & kanske någon till platyhona. Jag funderar även på några siameser. Växten jag fick från det lilla karet var full med tofsalger.

👆 Djurnörd

Kvigan
3

Här har vi den lilla kuhliålen. Hade inte lampan precis tänts hade han aldrig poserar så fint för en bild ☺

👆 Djurnörd

Kvigan
1

Ett till tips! Jag kör alltid fiskpåsar i hinkar, det är smidigt att bära & fiskarna står stadigt i bilen. Så idag hade jag med mig två fula, gamla hinkar till stan  Den andra stod där bak. Fem påsar blev det att ta med hem. Och växtnäring. - 5 kuhliålar - 5 Siamesisk algätare (2 olika påsar) - 10 neontetror - 2 Platyhonor Konstigt nog hade de inga svärdbärare. Men hanen jag har nu kan säkert trivas någorlunda bra ihop med mina platys. (Givetvis stängde jag akvariet efter att bilden togs)

👆 Djurnörd

Elin16
1

Hör för mig att man inte ska blanda svärdbärare med platys för dem kan korsas? Vet inte om det är sant men har läst det någon starns

Kvigan
2

#31 Jo det stämmer. Folk tycker olika om att blanda dem. Men för min del spelar det ingen roll för tillfället. Det går som sagt bas en svärdbärarhane här nu. Hade jag haft honor till honom hade jag haft dem separerat från platyn. :)

👆 Djurnörd

Kvigan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Sådär, nu blev det lite liv i burken! Svärdis paxade den ena nya platyhonan & den stora platyhanen jag hämtade igår paxade den andra nya honan. De små Siameserna håller ihop och i likhet med kuhliålarna utforskar de nyfiket sin nya bostad.

👆 Djurnörd

Erratic_Eagle
1

Gud vad söta, fint akvarium. Visste ej att man kunde korsa platys och svärdbärare😀 Passar de bra i ett 54L?? Lycka till med att hitta polare till Svärdis😋😅

Lillyrod
2

Nej man ska inte ha svärdbärare i ett 54-liters kar och helst inte platy heller. De blir ganska stora båda två.

Erratic_Eagle
1

Ok, bara undra😜😎😉😀tack för det snabba svaret!

Kvigan
2

Film på akvariet på min Instagram: haaugen Tråkigt nog hittade jag den ena söta lilla siamesen död igår. Så nu har jag bara fyra stycken. De resterande verkar trivas & är väldigt roliga att titta på, de kan ha väldigt udda simstilar för sig när de vandrar utefter grenar & växter och är riktigt aktiva. Annars ser det väldigt bra ut i karet. Det är lagom livat med lekande platys & neontetror. Kuhliålarna är ganska synliga av sig, även om de tycker om att mysa tillsammans i små högar under någon rot. Växterna verkar också trivas bra och jag tror att detta kommer att bli riktigt snyggt när det växt till sig lite mer. I helgen funderar jag på att sätta igång med salamanderkaret. Det får bli 80-litern och inte det lilla nya. Det ska silikonas fast en bit plexiglas i ena hörnet med plats för jord & grus där jag ska plantera växter och lägga på mossa. Det ska alltså inte vara något vatten i det hörnet så att det blir en inbyggd ordentlig landdel till de små halvakvatiska filurerna. Det tror jag också kan bli riktigt bra när det är färdigt. Under tiden jag rengör, torkar & silikonar så får salamandern bo temporärt i det lilla karet, vilket jag utefter nya mått mätte till ca 48 liter.

👆 Djurnörd

mimåne
2

Men så små och söta siamesiska algätare😍

Kvigan
2

#38 Ja visst är de! De är runt 4-5 centimeter bara. Det hade ju varit underbart om de kunde vara bebisar för alltid 😍

👆 Djurnörd

Erratic_Eagle
1

Jag tycker dem är coola när dem är runt 15 cm😋

Kvigan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej igen! Det har inte riktigt funnits tillräckligt med tid till att fixa salamanderkaret, så det får ni vänta med att följa litegrann. Han fick dock flytta in i den gamla 80-litern ändå eftersom han behövde bo större. Några växter står kvar sen fiskarna flyttade ut och jag har byggt upp en stor barkbit med mossa som han kan klättra upp på. Där står även en fluffig anubais som sticker upp lite lätt över ytan som han tycker om att chilla på. Han trivs som fisken i vattnet ;) En annan uppdatering är att jag igår drog fram mitt yngelkar & ställde på hyllan under 220-litern. Jag har någorlunda tjocka platy-honor som så småningom kommer att få yngla där & nu i morse hittade jag en smällfet Neontetra som ser ut att lägga ägg när som helst. Så i dagsläget bor där en tetra & ett litet yngel som föddes i 80-litern. Jag har aldrig haft en tjock Neontetra förut, är det någon annan som har erfarenhet av att få avkommor efter dem? Vad jag har förstått kan de vara lite svåra att ta fram då de lätt äter sina ägg.

👆 Djurnörd

Lillyrod
1

Du kan inte ha endast honan i ett lekkar. Det måste till en hane också för att befrukta rommen när den sprids. De flesta tetror är romspridare så de släpper rommen bland växter och annan inredning. 

Det är inte helt lätt att få levande yngel efter Neontetra tyvärr. De kan se precis likadana ut efter en god måltid också så det är inte alltid att den är lekfärdig : )

Kvigan
1

#42 okej! Jag trodde att de redan var befruktade & att hon släpper äggen på växter osv. Men de befruktas alltså av hanen utanför honan? Då ska jag skicka ner en hane också. Ingen annan är fet, bara lagom smårunda som honorna kan vara. Tror & hoppas på att det inte bara är maten som gjort henne på smällen ;)

👆 Djurnörd

Lillyrod
2

Det är endast levandefödare som befruktar rommen inuti honan. Som Guppy, molly, platy t ex. Resten befruktas utanför.

mimåne
1

Man kan få avkomma på neontetran, men det är ytterst sällan och hör till ovanligheten. Om det är uteslutet att tetran är tjock efter en matning så skulle jag undersöka sjukdomsalternativ.

Det är svårt att se utifrån bara en bild, men enligt mitt tycke så ser den inte ut att vara tjock av att ha ätit en stor måltid. Magen ser större ut baktill och min erfarenhet är att ett skrovmål snarare ger lite framtung mage.

Kvigan
0

Tack för era råd hörrni. Jag ska kolla upp detta lite mer noggrant. Jag tycker efter dessa timmarna som gått nu att hon/den den lika tjock ut som förut. Den ser nästan ut som en högdräktig levandefödare.. ingen fisk har fått käk sen i morse. Hmm.. Google is your friend.

👆 Djurnörd

Kvigan
1

Fortfarande tjock Neontetra.. De har fått några smulor iom att ynglet går där också, men bara precis så att jag såg att de fick i sig lite. Ska man släppa tillbaks dem? Det kanske lägger sig efter någon dag. Mina Platyhonor behöver snart deras plats i yngelkaret ändå, de börjar bli rätt tjocka nu. De två nya (blå/orange) var på smällen när de flyttade hit, så förhoppningsvis får jag fler i samma färg. Jag tycker de är så fina. 😍

👆 Djurnörd

Kvigan
1

Jag gjorde så att jag släppte tillbaka tetrorna i det stora karet. De lekte inte och tjockisen är fortfarande tjock. Jag la även märke till att ett par andra neontetror var tjocka, men det har lagt sig igen. Det kanske är en kombinationsreaktion av rom och mat? 

Hur som helst är det snart dags för mina platybrudar att flytta ner i yngelkaret på våningen under. 

Oranga

Red

Randa

Blue

Red ser inte sprickfärdig ut än. Däremot håller hon sig mycket kring bottnen och växterna, bakom någon rot eller bakom utblåset på filtret. 

Oranga är, som namnet antyder, lite ljusare och mer genomskinlig så man ser ynglen tydligare på henne, men hon känns inte yngelfärdig i sitt beteende även om hon till utseendet verkar större.

Randa och Blue är de två nya damerna. De verkar gå lite fram och tillbaka i dräktigheten. Enda dagen tycker jag att en av dem är smällfet, andra nästa. Sen är de slanka bägge två. Inga yngel har synts till även om jag ruskat runt lite i javamossan.. Men visst är det småttingar på G även från dem 🙂

👆 Djurnörd

Draken
0

Har de gått med hanar så är de med största sannolikhet dräktig ;)

Men ja, man ser på dem att de är dräktiga, inte jättelångt gången dock ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kvigan
1

Jag slängde en blick åt Oranga igår kväll. Nu kommer de när som helst, tänkte jag, men lät henne gå kvar i det stora karet. När jag tittade till dem i morse var det en betydligt slankare Oranga som kom fram & ville ha mat! Åtta småskitar fick jag tag i och det räcker mer än väl. Det ser ut att bli fyra wagtail eller Musse & fyra sunset. Men jag längtar till Randa & Blue ska yngla av sig, det skulle vara kul med fler av den färgen de har :) För övrigt är det ingen Neontetra som är fet nu, och de är räknade så ingen är död. Det måste varit en kombination av mat & Rom som gjorde den så fet. Skönt dock att de är i lagom hull igen!

👆 Djurnörd

Torreador
0

Vad roligt att följa detta :) Fina kar och fina fiskar :)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

love-child
0

Vilka sötnosar. ❤️

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Draken
0

😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis