Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1107 ggr
Drakellen
1

Intensivbehandla molly

Har haft problem med vita prick i två omgångar nu och är nästan helt prickfri (efter andra behandlingen på två månader). Men min dräktiga silver molly har fortfarande minimalt små prickar på stjärtfenan efter en behandling och hon är den enda med symptom i hela tanken. Då hon ska yngla av sig mycket snart så skulle jag vilja bli kvitt allt innan dess, Finns det någon snabb och intensiv kur, som typ saltbad (hur funkar det isåfall?) eller intensivbad med vita prick medicin i vattnet (i en separat bunke då). Tack på förhand :)

Lillyrod
1

Salt är inte en medicin. Det fungerar inte på sjukdomar som brutit ut. Att intensivbehandla tror jag inte heller på då medicin kan påverka fiskarna negativt. Det är konstigt att du inte fått bukt med sjukdomen efter 2 behandlingar. Om jag vore du skulle jag köra en behandling till med medicin av ett annat märke då det verkar som om den du använt inte tar parasiterna ordentligt.

Drakellen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det märke jag använd ska vara väldigt effektivt (se bild) men är också förbryllad över varför det inte har gett med sig än. Med salt så tänkte jag nog på ektozon, då jag läste att man kunde behandla för parasiter med det. Men ska jag göra en hel behandling till då på en gång? Har en mycket älskad Ancistrus och inget extra akvarium och oroar mig för att han skulle ta skada. Har ju läst att de klarar det mesta men ändå.

fiskälskarn00
0

jag använde från samma märke men "medimor" heter det. Det var en behandling för 8 dgr och allt försvann! 🙂

Gal1

Lillyrod
0

Ektozon är salt. Bara ett dyrare som säljs i djuraffärer. Salt botar inte några sjukdomar men kan hjälpa till vid t ex svampangrepp. 

Om fiskarna har prickar kvar så kör en behandling till. Jag hade bytt medicin bara för att den du har inte har tagit parasiterna som den ska. Den behöver inte vara dålig för det men just denna gången kanske en annan funkar bättre.

Cecilia.S
0

Om du fortfarande har symptom på en fisk är risken mycket stor att en del andra fiskar i karet är sjuka utan att du vet om det. Alla fiskar bör medicineras så att du helt säkert får bukt på sjukdomen och blir av med den. Inklusive din Ancistrus. Vita prick är en sjukdom och inte en parasit. Parasiter är levande djur och kan dö av en för hög salthalt, därav behandling med salt på en del fall av parasit-angrepp. Sjukdomar funderar inte på samma sätt och behandlas genom medicinering. Jag rekommenderar dig också att testa på ett annat märke. Om sjukdomen inte har gett med sig efter två omgångar av medicinering är det någonting som inte riktigt stämmer. Hur mycket har du doserat?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
0

Vita prick är parasiter : ) 

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=3231597

Cecilia.S
0

Där ser man, det hade visst blivit helt felställt i mitt huvud :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Drakellen
1

Jag har följt instruktionerna och kört 20 droppar per 100 liter. Får köpa ett nytt märke i morgon då och starta en ny behandling. Min behandling var också 8 dagar med medicin i vattnet under 3 dagar. Tack för all hjälp allihopa :)

Elin16
0

Drakellen, på kartongen som du visade bild på så stog det 20ml = 600l. Så för ditt lilla 100liters kar så borde du medicenera 2,5ml inte 20ml :)

Cecilia.S
0

Det var 20 droppar så Drakellen gjorde säkert rätt :-)

Draken
1

Så länge ditt akvarium är överfullt med fiskar som kräver helt olika förutsättningar, så finns det stor risk att du inte kommer få bukt med sjukdomen.

Vita prick är stressrelaterat, och ditt akvarium är väldigt stressigt för fiskarna i dagsläget.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis