Bakgrund och silikon
Hej Jag funderar på att byta till en invändig bakgrund, närmare bestämt Juwel STR 600. Någon som har erfarenhet av sånna här bakgrunder gällande ditsättningen? 1. Vad kan jag använda för silikon? 2. Spelar det någon roll vilket märke det är på silikonet så länge det är för akvarium? 3. Hur lång tid tar det innan det har torkat? 4. Går det att ta bort plattorna/silikonet sen när man har tröttnat på bakgrunden? Någon som också vet om det kommer att bli springor mellan plattorna? Och vad kan man göra åt det isåfall? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få
Jag har precis den bakgrunden :) Den var lätt att skära i, och jag tycker att den gör sig riktigt fint trots lägre pris än många andra bakgrunder. Jag använde akvariesilicon från jula, funkade super! Satte kuddar och filtar emellan när det skulle torka. Väntade ett dygn och sedan fyllde jag på vatten. Jag tog sex stycken siliconduttar (stora som en tumnagel ungefär) på varje platta. Man kan ta bort med rakblad sedan om man vill. Om bakgrunden klarar det törs jag inte svara på, men karet ska det inte vara någon fara med. Hur menar du med springor emellan? Bakanför då? Eller mellan två plattor? Du kan kika på min tråd: nytt (för mig) akvarium Där kanske du kan zooma in på nån bild o se hur bakgrunden ser ut på plats :) Lycka till!:)
Hej, gud vad fint ditt akvarium blev 😍 Vad menar du med att sätta kuddar och filter - och emellan vad? Jag menar mellan två plattor, vill ju inte att rutan ska lysa igenom mellan plattorna 🙈 Men du tycker inte att det blir för mörkt i akvariet då? Det är det som oroar mig att jag kommer att tycka. Jag har Black molly i så dem kommer välknappt att synas… 😊😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du redan satt igång akvariet som är tänkt ska ha det här bakgrunden? Det måste nämligen vara helt torrt och stå utan vatten i 1-11 dagar beroende på märke. Det går även att ställa plattorna bakom karet så behöver du inte silikon alls :-) Här är en YouTube-video som Juwel har lagt ut själva. I början av klippet monterar dom dit en annan av Juwels bakgrunder :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#3 Tack så mycket för videon 😊 Jag ska använda bakgrunden i mitt befintliga akvarium (som har varit igång nu i 1 månad). Jag har Juwel Vision 180. Vet du hur länge det ska stå och torka? Jag har 2 mindre akvarium som jag har tänkt att flytta över fiskarna och allt annat i under tiden. 😊😊
Det beror helt på vilket märke du väljer. Olika silikon torkar olika fort :-) Det vi köpte på Jula hade en torktid på ca 1-2 dygn om jag inte minns fel. Men sen så finns det andra på t.ex Hornbach som tar 7-11 dagar på sig att torka. Efter att silikonet har torkat kan du hälla i vatten ganska snart, men ytan ska vara HELT ren och HELT torr när du ska fästa silikonet. Dvs måste du tömma ut precis allt, torka precis allt och ev. sprita av de ytor som du ska sätta silikon på. Det blir en lång process och du får räkna med tålamod :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#5 Jo jag vet, jag har räknat med att det kommer ta tid. Men är det verkligen så smart att använda sprit i akvariumet? 😊
#2 Tack snälla :) Jag tycker inte att det är mörkt i akvariet, sanden, växterna o ljuset väger upp.:) Det kommer inte lysa igenom mellan plattorna. De är skarvade för att passa ihop så det behöver du inte oroa dig för. Däremot så syns ju skarven, det är inget jag går o tänker på till vardags, men om man vill kan man ju ha höga växter där. Med kuddar o filtar menar jag som syns på bilden i min tråd. Att dem håller plattorna på plats medan siliconat torkar. Kände inte att jag ville tippa 180 burken på sidan. Rätt som det är så hade väl treåringen krupit in där :p
#7 Okej då förstår jag vad du menar, jo jag såg hur du hade gjort på din bild men förstod bara inte konceptet med det. Dock så tror jag att det underlättar mer för mig om jag lägger akvariet ned och sedan lägga lite böcker eller något på plattorna. Har bara ett täcke och en kudde men det behöver jag när jag ska sova 🙈 Tack så mycket för din hjälp, det har hjälpt mig mycket 😊
Haha ja jag förstår att du inte kan göra så då :) Varsågod, det var så lite så ^^