Egna rötter hur?
Hej undrar hur man gör sin egen inredning samt fixa egna rötter ? Håller på att ska göra iårning mitt akvarie nu så behöver fixa lite saker
Man kan inte göra egna rötter men man kan plocka egna rötter och grenar i skogen. Dock tror jag att man måste vara noga med att det är rätt sorts trä.
inte från barrträd vad jag har läst :) dem är giftiga i alla fall tall. Jag tänkte ta och dränka ett bonsai träd och sätta ner i akvariet och sedan binda fast någon mossa på den så de blir som ett mini träd!
/Emilia
#1 Varför skulle man inte kunna göra egna rötter? Kan man göra egna stenar och bakgrunder skulle man väl kunna göra egna rötter om de som finns att köpa inte duger?
#2 Ta en rot som ser ut som en trädstam och bind fast lite mossa av lämplig typ ute på "grenarna" så kan du nog få till något som liknar ett träd. Men det kanske var det du menade med bonsai-träd?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
tror mundis skojade till det lite eftersom du inte kan tillverka trä o sten, det är ju material som redan finns =)
#4 ah! Ni får ursäkta, jag hade tydligen tappat bort humorn där… Jag var så inne i ett projekt där jag faktiskt tillverkar min egna rot (för att härbärgera ett filter), jag får skylla på det .)
Men jag menar hur lång tid ungefär tar det. Och vilket trä ska man ha. Och mer
Jag har från bok och ek träd. Se till att ta torkade grenar som går mkt lätt att knäcka av(ska ligga på marken). Det kommer ta en tid för de att sjunka…Mina grenar har började sjunka efter ca en månad men vissa flyter till viss del fortfarande….Tänk på att ju tjockare gren ju längre tid tar det för den att sjunka. Jag har haft fäst grenar vid stenar genom gummiband men det är viktigt att det sitter fast ordentligt annars kan grenen flyta upp och smälla i täckglaset om du har sådant….Ett alternativ är att ta grenar som redan legat i vattendrag och därmed redan sjunkit, det är viktigt då med rengörning och kokning så du inte får med kryp från vatten som du inte vill ha(som iglar osv)

Om man vill tillverka en akvariedekoration själv, vilket material är bra att använda?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#8 Det bästa är nog att utgå ifrån redan "akvarie-säkra" naturliga material och sedan kombinera dessa. Folk gör ganska tjusiga saker av sten, trä, sand, grus, terrakotta och sillikon.
Fast även om man kommer ganska långt genom att kladda ihop saker med sillikon (se till att få akvarie/glas-sillikon utan anti-mögel medel) så kommer det ju inte att se ut som något annat än just naturliga material, vad är det du vill bygga?
Generellt ska man vara väldigt försiktig, vatten är ett bra lösningsmedel och kan laka ur gift ur saker som annars inte är farligt. Allt målat är t.ex. suspekt. Däremot ska allt som är godkänt för livsmedelsbruk vara ok.
Annars kan man ju alltid säkra genom målning eller att täcka med sillikon. Själv har jag ett litet projekt på G där jag troligen kommer använda fimolera som jag nog måste täcka på något vis…

#9 Jag är väldigt sugen på idén med ett bonsai-liknande träd med mossa på, men jag har ganska noggranna önskemål om form och storlek, så jag tänker att det lättaste sättet att få exakt vad jag vill ha är att konstruera något själv, men om det är svårt att få tag på rätt material så kan jag lika ta något jag hittar som är "nästan" rätt.
Medis på akvariefisk.
Tack för att så många skriver
#10 Om det inte är alltför stora träd du ska bygga skulle jag utgå från någon vanlig akvarie-rot som ofta finns att köpa. Kapat på rätt sätt borde en sådan kunna fungera som stam. Alternativt kanske trollhassel skulle fungera? Sedan gäller det väl bara att hitta rätt typ av mossa för att bilda lövverket och binda fast med fiskelina. Just det där är ju en ganska vanlig grej att göra, så det borde finnas massa exempel att inspireras av. Bild-googla "aquascape tree".

#12 Jo, grejen är att jag har letat efter rötter i akvarieaffärer, men inte hittat precis det jag letat efter. Trollhassel är nästa sak jag ska titta på. =)
Medis på akvariefisk.
Förlåt för att jag drar upp en ett år gammal tråd men kändes onödigt att göra en ny när det redan fanns en. Hur lång tid tror ni tar för den här att sjunka? Känns som om att det kan ta evigheter xD den har legat ovan mark i kanske 1-2 år så den har varit torr en längre tid, nu har den legat i vatten ett par veckor och sänkte den helt med hjälp av sten i vår lilla damm igår (kan inte vänta på den i akvariumet :/) Eller tycker ni att jag ska satsa på sugkoppar? Det känns lite osäkert ifall det släpper och den far upp i ljusrampen eller nåt. Den är ju fin, så den känns värd att vänta på i alla fall :D
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Du behöver inte be om ursäkt för att du skriver i en gammal tråd, det är fullt tillåtet att göra det 🙂
Det var verkligen en fin rot du hittat. Jag skulle inte satsa på sugproppar, ifall att de släpper och den åker upp med väldig fart som du säger. Jag har inte plockat in rötter från naturen själv tyvärr (finns mest bara tall och gran där jag bor) så jag vet faktiskt inte hur länge det brukar ta för dem att sjunka. Men håll ut, jag håller med dig om att den är värd att vänta på!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#15 Tack mimåne! Jag får försöka bärga mig, så svårt när man vill göra om! Kan jag skicka ett pm till dig? Jag har lite andra frågor inom akvariesilikon och hade gärna velat ha någon "handledare". :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag tror du får mest svar, information och peppning om du gör en egen tråd, men alla medlemmar är välkomna att skriva till mig eller någon annan Medarbetare via Pm. Vi är här för att vi gärna vill hjälpa till så det är välkommet 🙂
#16 Akvaristiken* ska det ju stå, inte akvariesilikon! :p #17 Det är så utspridda frågor så tänkte set kanske är lättare att ta det med en, men får se imorgon, kanske startar en hjälp mig tråd då haha. :)
// Anka
Det ser jag fram emot 🙂
Ibland kan det snabba upp processen om man borrar några hål i roten på ställen där det inte gör skada så att säga, vattnet får lättare att "krypa" in. Den där roten verkar ju dessutom vara så pass stor att du kanske kan få till en liten grotta på det grövsta stället och då går det kanske ännu snabbare. Plus att det kan vara till glädje för fiskarna beroende naturligtvis på vad du hade tänkt dig i fiskväg.
Att borra in en grotta tycker jag var ett jättebra tips usvead.
Vilken snygg rot!
När jag lade ner ganska stora rötter, vissa 120*10 andra runt 50*50*50 cm, tog det ett år ungefär innan de slutade flyta helt. Längre men smalare rötter sjönk fortare.
Rötterna tyngdes ned med stenar som eftersom plockades bort.
Hej!
Jag vet att jag går lite utanför just denna tråds tema, men jag är ny här och har inte fattat hur man startar en egen tråd :)
Min fråga gäller mina gälörtväxter som växer så inni bengen! Kan man bara klippa av dem vid behagad läng? Kan jag plantera om de avklippta topparna?
Tack på förhand!
Hej Linda! För att starta en ny tråd klickar du längst upp till vänster där det står "Skriv ett nytt inlägg!". Om du är inne på mobilen så scrollar du längst ner på sidan och klickar på "Visa sajten i full version" så ska du kunna se och lägga in ett nytt inlägg! Jag svarar gärna på din fråga där :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
"Det är så utspridda frågor så tänkte set kanske är lättare att ta det med en, men får se imorgon, kanske startar en hjälp mig tråd då haha. :)"
Äsch, anta inte att andra inte skulle tycka att en tråd med diverse utspridda förvirrade frågor av nybörjarkaraktär inte skulle vara intressant för andra att läsa. De generella "hjälp mig!"-trådar som jag har läst här förut har visat sig vara väldigt konstruktiva. Det är ofta många fler som undrar. För varje minmåne här inne går det massvis med nybörjar-nötter som oss! 😉
Åh, just nu ligger den under isen i dammen men så fort det tinat så ska jag se om jag kan borra en grotta då! :) #25 Haha det är ju sant. Men jag har hittat svar på det jag undrat på annan väg. Men kommer jag på fler så skapar jag en tråd :)
// Anka
"Min fråga gäller mina gälörtväxter som växer så inni bengen! Kan man bara klippa av dem vid behagad läng? Kan jag plantera om de avklippta topparna?"
- Ja det går utmärkt att göra så! Det kallas att ta toppskott =)
Lånar denna tråd oxå då. Hihih. Hittade en jättefin rot idag, inte barrträd. Har läst att vissa lägger in sina i ugnen efter att de kokat den. Kokar här för fullt å väntar på att vattnet ska bli klart. Någon som vet hur länge roten ska stå i ungnen och vilka grader?
Wish i was a little bit stronger 
Man behöver inte scrolla. Om man sveper med musen över rubriken så kommer det fram text där det står bl a olästa. Klickar man på den så kommer man till sin första olästa kommentar : )
Jag har aldrig plockat rötter i naturen så jag kan inte hjälpa dig där.
Ok, det va ju bra att man slipper scrolla. Alltid lär man sig något nytt, Tackar
Wish i was a little bit stronger