Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1028 ggr
Elin16
0

Akvarievolym

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Kollade på akvarie kalkylen och skrev in måtten för ett juwel rio 240 (121x41x55) och då svarade den med att volymen är 272,9 liter. Vilket borde vara fel då ett rio 240, ska vara på 240liter? Eller är jag fel ute nu?

Taggeman
0

Räknar du innermåtten?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Grubbegrabben
0

Glasrutan på akvariet har också en tjocklek

Elin16
0

Oj juste, hehe Men akvariumet är inte i min ägo just nu, utan ska införskaffas om ett hlavår

Cecilia.S
0

Jag kan säkert mäta lite på vårt Rio 240 som vi har hemma. Med innermått. Så blir mysteriet löst ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elin16
0

Tack så mycket cecilia!

Lillyrod
0

Inte är det väl innermåtten som räknas? Har för mej att man mäter ute. Det stämmer iallafall på mitt 152 liters vilket är det enda jag kontrollmätt.

Taggeman
0

Enligt Wikipedia: När man beräknar volymen hos ett akvarium så räknar man på innermåtten,  Akvarium

Cecilia.S
0

Jag får innermåtten: Djup 47 cm Bredd: 39 cm Längd: 119 cm

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Taggeman
0

#8 Dina mått ger invändigt 218 liter sen ska man dra av någon centimeter till för höjden,  för man fyller inte ända upp.

Draken
0

Det stämmer inte med måtten på mitt Juwel Rio möbelakvarium. är inte hemma just nu, men skall kolla när jag kommer hem, eller så kan jag be någon därhemma mäta (är på jobbet)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
1

Har bett maken mäta mitt Juwel 240, hoppas han har tid. Jag återkommer ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Taggeman
0

#8 Har du inte ditt akvarium fyllt ända upp utan det är kvar ca 1,5 cm till kanten så har du ca 210 liter att använda inuti.

Cecilia.S
0

Jag mätte i cm mellan de punkter som ska fyllas på. Själva karet och glasrutan går några cm högre än de måtten som jag gav, så ingenting ska dras av. :-) Jag körde på diff uppåt i och med att vattenvolymen går att fylla på mer än det som jag angav. Det var inte menat att ge förvirring ;-)

Taggeman
0

Ok. 👍