Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 764 ggr
Elin16
0

Mängd sand

Hej, Snabb fråga, ungefär hur många kilo snad behöver man i ett 240l? Tänkte ha ca 4-6cm sand. Är det en bra mängd?

Lillyrod
0

Jag tycker 4-6 cm sand är alldeles för lite. Runt en dm vid bakkanten för att sedan slutta ner mot framrutan och där bör det vara runt 5 cm. Ju mer sand desto bättre är det för växterna. Det blir mer näring i sanden och det är lättare att plantera.

Som jämförelse har jag 40 kg av Biltemas sand i mitt 222 liters och det blev lite mindre än vad jag tänkt. Minst 50 kg skulle jag säga i ditt som är lite större.

Elin16
0

Okej ;) tack för svar!

molam
1

Alltså, det är ju helt från person till person, jag har alltid velat haft en rejält tjockt lager med Sand oberoende på fiskar och innehåll.
Så i mina 240 har jag ALLTID haft 50Kg sand! ^^ ycker det blir mycket snyggar med ett tjockt lager sand ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 30 kg sand i vårt 240 liters kar. Jag tycker att det är för lite. 40-50 kg borde vara alldeles perfekt :-) I vårt kar ser det ut ungefär såhär:

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elin16
0

Tack för hjälp!

Draken
0

Använde 2 fulla säckar Julas blästersand när jag startade upp mitt 240 liters. Tyckte det blev ganska lagom (tror en säck ligger på ungefär 25 kg.)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

usvead
0

Man kan beräkna bottenmaterial i akvariekalkylatorn