Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 781 ggr
Emmie117
0

Räkrom...kläcks ej

Hej! Jag har just nu ett antal räkor som springer runt i mitt 60 liters akvarium :) dom är pigga och mår bra. Saken är den at dom får rom hela tiden.. Det är ju såklart kul men dem kläcks inte utan verkar bara långsamt försvinna. Sen får dom nya igen och igen. Varför jag skriver detta inlägg är i hopp om att nån av er kanske vet vad som orsakar detta och hur jag kan göra för att äggen skall kläckas. Räksorten vet jag tyvärr inte vad den heter. De är ganska stora och har ingen direkt färg (lite genomskinliga). Ska försöka ladda upp bild…annars blir det ju lite svårt för er att veta vilken sort det är. Mvh Emma

Emmisen

Elin16
0

Tror du menar amanoräkor. Deras rom kläcks bara i bräck vatten så om du vill att deras romm ska kläcks så måste du flytta dem till ett akvarium med bräckt vatten. Du kan kolla om mer info på zoopet, sök bara på amanoräkor :)

Emmie117
0

Ahhhaa okej! Då förstår jag :) tack så mycket

Emmisen

Lillyrod
0

Det är väldigt avancerat att odla amanoräkor. Det blir inte räklingar direkt utan larver och dessa ska hållas i bräckvatten. Honan vill däremot inte vara i bräckvatten utan endast när hon släpper rommen. Vidare ska larverna ha saltvatten ett tag i sin utveckling för att sedan återgå till sötvatten igen. Känns inte som om det är något för hobbyakvaristen ; )

mimåne
0

Jag kan bara instämma med de andra. Det är mest troligt amanoräkor du har och deras avkomma utvecklas inte i sötvatten så det kommer inte bli några små räkor från dem tyvärr. Kul ändå att de vill föröka sig och att du får se och uppleva när de bär rom =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
0

Ajjmen, det låter som om att du har amano räkor! ^^ och då kan äggen endast utvecklas i Bräckt vatten, just amano är en bökig räksort, Föräldrar djuren kan leka och "Skapa" rommen i sötvatten men vandrar sedan vidare till Bräckt vatten för att lägga rommen och låta dom utvecklas

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus