Bebisar och vita prick?
Hej, jag hade problem med vita prick på mina silver mollys ganska nyligen men efter en behandling så försvann det mesta och fiskarna blev glada igen. Men nu har jag hittat prickar på en fisks stjärtfena igen (ca 2 veckor efter avslutad behandling) och denna fisk ska yngla av sig när som helst (är inte proffs på att tolka tecken på snarlik av yngling då det är min första kull) och jag vet inte om jag ska behandla eller inte. Vill inte att bebisarna dör men heller inte att mamman dör. I värsta fall kan jag ju vänta en 25 dagar till på yngel, men finns det nått sätt att rädda båda två? klarar ofödda/födda molly yngel en sådan medicinering? Tacksam för svar, alla fiskälskare :)
Du skriver att det mesta försvann ? Var det fortfarande prickar kvar efter avslutat medicinering ? Isf, har du ju inte fått bukt med sjukdomen efter medicinering, och då borde du köra en till på en gång.
Vet inte om ynglen klarar medicineringen, eller om mamman överlever, men risken är stor att de stryker med, eftersom de redan är försvagade efter första vändan, och om du ..som du funderar på…väntar i 25 dagar, så kommer definitivt alla att stryka med för dig, både vuxna och yngel.
Jag menade att om ynglen stryker med av behandlingen så är det ju max 25 dagar till nästa kull i och med att det är mollys inblandade (bäbismaskiner), jag hade inte tänkt vänta 25 dagar med behandling, förlåt för förvirringen
Behandla genast är vad jag hade gjort och råder dig till. Det finns ingen anledning att vänta så som jag ser det. Om än du väntar tills ynglen är födda så kan du inte flytta dem från akvariet utan behöver behandla dem också, så det är lika bra att börja redan nu.
Ynglen kläcks inne i mamman precis innan födseln. Har du tur så är det inte dags ännu och hon håller dem hela behandlingen. Kanske kan de klara sig då.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Ah, förlåt för missförståndet …Tyckte det l't väldigt konstigt att vänta i 25 dagar ;)
Annars så håller jag med Mimåne här. Medicinera direkt.