Nystartat akvarium, innerfilter m.m.
Hej!
Jag har ett nystartat akvarium hemma. Är min sambos farfar som byggde det under sina ungdomsår. Väldigt old-school med stålram. väldigt slitet och så, men helt underbart i sig.
måtten är allt från 35-40 cm både i höjden och djupet samt 60 i längden. detta ger mig ett problem i att räkna ut litermängden på akvariet. 1cm hit eller dit gör ändå rätt mycket. men har iallafall konstaterat att det ligger någonstans mellan 70-95 liter.
började köra igång med svart fin grus, och en växt samt lite dekorationer. fyllde på vatten och drog igång pumpen, en vetra tech (gammal eheim antar jag) som jag har haft liggandes hemma. kände direkt att den var för stor för akvariumet och köpte en aquael mini+ som jag körd igång nu… inser dock att det är väldigt lite för detta akvariet… funkar det eller ska jag helt byta innerfilter till någon mellanstort? typ aquael fan+1… älskar aquael då dem är helt tysta :)
satte förresten i fiskar redan efter någon dag… 2 Platy som jag vet är lite tåligare och dem har redan börjar yngla… vilket jag ser som positivt, men allt som allt har akvariet varit igång 1 vecka nu… bara lite mjölkaktigt vatten av för mycket syre antar jag.
har någon några andra bra/nyttiga tips?… när ska man köra vattenbyte i ett nystartat akvarie? matning var 3dje dag eller mer?
Med vänlig hälsning,
Alex
Hej och välkommen hit.
När det gäller filter så kan man ha som regel att det ska dra minst akvariets volym gånger tre i timmen. Aquael är jag ingen fan av så jag vet knappt inget om dem.
Att stoppa i fisk redan dag 1 är helt ok. Ingenting händer i karet förrän någon börjar bajsa där : )
Det mjölkaktiga vattnet kan bero på många saker men blir det inte värre så låt det vara så länge. Vattenbyten gör du varje vecka redan från början. Lycka till med det nya karet!
Välkommen till siten.
Är ganska nyfiken på ur karet ser ut, kan du inte knäppa en bild :)
Tack för infon #1 :) Då borde jag uppgradera mig minst 1 storlek på innerfiltert… hur fungerar det med filteryta? Finns det några rekommendationer för hur stor den ska vara? Ska försöka knäppa en bra bild när jag kommer hem #2 :)
Varmt välkommen.
Du har fått så bra svar redan av Lillyrod så jag har egentligen inte så mycket att tillägga utan vill mest välkomna dig hit och önska dig lycka till med ditt akvarium. Så kul också att få tag på ett så pass personligt akvarium med lite familjehistoria.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Här kommer bild på akvariet… lite mörkt, men man kan iaf se lite hur den är ihopasatt. Skickar även en mer tydlig bild på hur vattnet är… man ser hur otydlig platyn blir. Började med att lägga i happystart för att få igång bakteriekulturen i karet innan jag stoppade i platyna. Igår började karet bli lite grumligt och idag är det värre. Har mörklagt allting med handdukar och tänkte att det får vara så i 2 dagar iaf och sen se om det blivit någon förbättring.
Snyggt :)
Sköljde du gruset noga innan du stoppade det i akvariet? Annars kan det vara en orsak till varför det är så grumligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Sköljde gruset så noga jag kunde i varmaste vattnet jag kunde få utan att koka. Vattnet var klart de första dagarna, så borde inte vara gruset.
Mjölkaktigt vatten kan bero på infusorier eller också början på svävalger. I sista fallet är vattnet gråvitt innan det går över i grönt. Väldigt svårt att säga vad det är i ditt fall.
Det kan ju vara något i karet som fäller ut det vita också. Snäckan eller det andra vita vad det nu är.
Jag misstänker infusorier så har mörklagt karet sen igår. Det vita är en vanlig sten från akvariebutik och snäckan är riktig från Nordsjön utanför Bergen ;) dem är vän rengjorda innan dem åkte i med både borste och varmvatten.