Snigel invasion.
Hej på er! mitt 60l har en invasion av parasit sniglar '' alltså sådana som kommer med växter från djuraffärer ''
de är säkert 40-50styckna små sniglar i karet och jag vill gärna få bort de
testade med helena snäckor men de verkar inte hända något så någon som vet hur jag kan få bort de enkelt och snabbt?
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Antar att det snäckor du menar om det är med skal?
oj haha.. ah jo snäckor :)
Jag brukar plocka bort dem förhand om jag tycker det blir för många :) men annars ska det väl finnas någon slags fälla för dem? Har inte koll på den tyvärr. Är helenasnäckorna du har stora eller små?
Det finns snäckfällor. Tänkte också rekomendera Helenasnäckan, men det har du tydligen redan provat ;)
Hade karet varit större så hade jag skrivit att du kunde släppa ner ett par tre pakistanbotior, men tyvärr är karet för litet för det
#4 kan man inte ha små pakistan botior? som kan gå där typ någon vecka eller två så är de typ clean?
eller typ hälla i någon form av medel som tar kål på sniglar men inte fiskar haha :D
Jag fick oxå skräpsnäckor med nån växt förrut! Jag plockade dom för hand, typ 6-8 om dan , krossar mot rutan sen käkar fiskarna upp dom. Hemskt egentligen…. Men nu är dom nääästan väck, tar typ 5, pyttesmå veckan numera.
Snäckor brukar inte klara växtgödning och beredningsmedel, inte posthorn och äpplen i varje fall, vet iteur det är med skräpsnäckorna.
Har du ett till, större, akvarium, så kan du ju köpa 3-4 små pakistaner , låta dem rensa upp och sedan flytta dem till det större karet. Eller så kör du med snäckfälla, vet inte riktigt hur de fungerar dock, men de skall vara effektiva.
Här klarar både posthorn och kanelbullar (skräp) PMDD (växtnäring).
Dra ner på matningen så har snäckorna mindre att leva av.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Det finns medel som tar kål på snäckorna men tänk då på att alla dör ungefär samtidigt och på det viset förgiftar vattnet när det blir så mycket "lik" på en gång. Bästa är att plocka eller mosa dem. Är man lite envis så försvinner de efter ett tag.
Som sagt så överlever snäckorna inte utan mat så om du matar kontrollerat och ser till att det inte ligger gammal mat kvar i karet så kan du nog se en förändring! Om du vill ha en fälla så kan du ta en vanlig PET-flaska och klippa av toppdelen på den och vända den bak och fram så att det blir som en tratt. Sedan kan du lägga i mat som snäckorna gillar så kryper de in men kan inte komma ut.
Då gäller det att kolla hela tiden så ingen fisk simmar in. De får syrebrist och dör i flaskan. Annars funkar det knepet bra : )