Fjärilsciklider
Hej! Har skaffat 3 par fjärilsciklider och några palletciklider, hur ska jag göra så att dem leker? Tacksam för svar!
Hur stort akvarium har du?
Ett kallt vattenbyte brukar funka😉
Tro mig, du vill inte ha lek på Palettcikliderna, om du inte har ett akvarium som är minst 300 liter. De är fruktansvärt agressiva under lek och yngelvård.
Fjärilsciklider och Palettciklider är dessutom ingen bra kombo, de har helt olika krav på vattenvärdena (Ph och temperatur framförallt), och de har helt olika temperamente.
Hej Ciklider123!
Jag tror vi är flera här på sajten som har dålig erfarenhet av palettciklider i sällskapsakvarium. Precis som Rovfisk säger så skulle jag inte vilja ha lek på dem i ett akvarium med andra fiskar, om inte akvariet är väldigt stort. Det vore intressant att veta hur stort akvarium du har. Fjärilscikliderna kan ligga illa till om paletterna börjar leka.
Palettciklider leker väldigt lätt så jag tror inte det blir några problem för dig att få lek på dem, förutsagt att du håller dem under rätta förhållanden. Både för den arten och fjärilsciklider så är det bra med god, bra mat så att de kommer upp i lekkondition, sen kan man med fördel göra ett vattenbyte som sänker temperaturen i akvariet med en grad eller två.
Fjärilsciklider vill gärna ha en platt sten att leka på också.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
3 St Par Med Fjärilar samt några paletter, ouch xD ur stort kar har du? ^^ Som ovan har sagt blir paletterna Extremt ilskna vid lek och yngelvård och tar lätt över ett helt akvarium, Vilken annan fisk du än har…. Sen är väl det vanligaste att ha ett par, Absoluta max två par med fjärilar i ett akvarium ^^ Vad med har du i detta akvarium? =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus