Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1152 ggr
Erik97an
1

54L!

Hej! precis införskaffat mig ett 54'L som jag kommer ha malawi yngel gående tills de blir stora nog att inte bli uppätna (1-2cm)

men vill ju också ha någon fisk där i under tiden de växer & det är tomt.

vad tror ni för fisk kan gå?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Hyrule
1

Endlers guppys kanske? Eller nån liten rasbora? Nån med liten mun iaf :) Jag har dvärgklogrodor i ett av mina kar o jag tycker inte att dom är särskilt haj på att nappa yngel (inte alls faktiskt), så kanske såna vore ett alternativ? :)

Erratic_Eagle
1

Kanske bara några ottosar 😉

Erratic_Eagle
1

Tror att det ska funka i ett 54, rätta mig annars👍

Draken
1

Några endlerhanar kanske, och även ottocinklus (om du har bra flås i pumpen) Då kan du ju bibehålla värdena, och även kanske slippa algproblem om det bara står :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

Hm.. Det ska ju vara en art som också gillar samma vatten som malawi. Jag förstår att det är svårt att veta så här på förhand vilket ph värde akvariet kan tänkas få, men vad har du i ditt akvarium där malawin går nu? Det ger ju en hint tänker jag om vad som är möjligt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Det var just därför jag tyckte att Endlershanar var ett bra alternativ, de vill gärna ha hårdarevatten och de klarar av lite mer strömt vatten. Och endast hanar, därför att de har jättefina färger och det blir inte flera hundra på kort tid om man bara har hanar ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Erik97an
1

jag har testat både o köra på mitt vanliga kranvatten utan några värden och de trivdes och mina honor blev alla med ägg/rom..

när jag testade att ha Ph, hårdhet i Malawins värden så hände absolut ingenting…

de bara simmar & simmar och tittar ut då o då från grottorna…

så kör på mitt kranvatten hemma & har halverat malawins ph, kh nu men de är mer aktiva & verkar trivas mer..

Mina andra kar så har jag ju crystal red, guppys, ottos, pansarmalar etc etc

och alla de trivs i kranvattnet men tillsätter lite bikarbonat i malawikaret för att höja ph värdet något då jag har ytterst mjukt vatten hehe…

Lillyrod
1

Mitt vanliga kranvatten utan några värden? Allt vatten har väl alla värden som man kan mäta eller missförstår jag dig?

T ex så brukar kommunalt vatten hålla ett ph värde på ca 8,2 i Sverige.

Erik97an
1

oj förlåt skrev på jobbet så blev lite halvt slarvigt..

mitt ph är 7-7.2

det jag menade med utan skulle varit

att jag kört med vanligt vatten utan några tillsättningar av ph / kh och de stortrivdes medans när jag hade de värden mina malawis ska ha så gömde de sig bara och verkade inte alls intresserade av varandra eller något och såg helt förvirrade ut så därför kör jag nu 50/50 på mitt malawi kar med, bikarbonat för höja kh:t medans jag inte höjer mitt ph något alls. och de trivs i det.

och då kommer jag till mina små yngel i mitt 54l's som har samma värden som mitt malawi kar, så de ligger just nu på PH: 7 och mitt kh har blivit: runt 10/kh på min sticka som jag testade. hoppas du förstår nu :)

Lillyrod
1

Nu är jag med : ) Jag började fundera på vad du menade med att vattnet i kranen inte har några värden 😉

Erik97an
1

hahah jajo vart lite fel, men tror du jag kan få i annan fisk där?

🙂

Lillyrod
1

Jag kör ju mest sydamerikanskt med lågt ph så jag hoppas någon annan kan svara på det. Jag har knappt aldrig haft fiskar som velat ha högre ph i karet : )

surikatflicka
1

Om det hade varit mitt kar hade jag definitivt valt endlers, de är ju såå FINA😍, och med fördel då hanar så du inte får en massa oönskade yngel. 😃 Men det är ditt kar, så du bestämmer!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

kallepudas
1

Ska du tömma malawi-honan på yngel eller ska honan gå i karet tills hon spottar ynglen?

Erik97an
1

#14 jag tömmer honor :)

#13 jo jag tänkte det med, de har ju små munnar med & finns väldigt fina tigerfärgade här där jag bor! 😍

kallepudas
1

#15 Anade det för en hungrig malawihona hade ju börjat tugga Guppy annars.

Erik97an
1

#16  Ja precis hah! men det är ju otroligt mycket enklare o tömma de då de är ganska svårt för mina yngel o gömma sig :3

kallepudas
0

#17 Ja det är ju inte många yngel som överlever om honan spottar i vanliga karet utan då brukar det ju sluta med festmåltid för andra.

Erik97an
3

Halloj!

Det blev ett kar med 4 Endlers 1 hane och 4 honor!

hoppas på att de parar sig så man får en liten grupp av de!

Sedan kunde jag inte låta bli o köpa mig ett par Crystal black då jag som är galen i räkor bara va tvungen då jag har crystal red i nanokaret brevid.

så det blev 5stycken crystal black.

bestämde mig ganska direkt att det får bli ett yngelkar för guppys endast.

malawina får yngla i karet de bor i, finns gott om gömställen hehe.. 😃

Sista minuten ändring

mimåne
0

Snyggt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
1

#20 va tvungen att göra något spontant så drog upp växter lite här & där i mina andra akvarium… ska nämligen till sälen nästa vecka men va tvungen o köpa räkorna då de är väldigt poppis vad jag vet haha!

men efter jag varit i sälen så ska de bli grönt och fint! 😍

Lizelda
0

#19 Älskar det!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
0

OJ vad snyggt :D