Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 966 ggr
Loppelus
1

Problemlösning

När värmen kommer till sommaren, då behöver jag ha luckorna öppna. Då finns risken att mina rymlingar går ut, hur gör jag? Har fläkt som blåser på det, men måste ändå ha öppet.

Djurälskare

Lillyrod
1

Vad är det för några som går ut?

Loppelus
1

Neteria sp

Djurälskare

Lillyrod
1

Just den sorten har jag inte men har aldrig varit med om att någon snäcka går ut faktiskt : ) De kan knalla upp och närapå kika över kanten men sen går de ner igen.

Loppelus
1

Min ena har rymt två gånger. Och så har jag amano.

Djurälskare

Lillyrod
1

Jag har också amano. De går i ett öppet kar. Ingen har rymt än : )

surikatflicka
1

Jag har hört om folk som lägger i frysta PET-flaskor när akvariet blir överhettat. Kanske värt att testa iallafall☝️

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

Loppelus
1

Har testat, funkar inte hos mig. Bra tips annars. Vad kan jag mer göra?

Djurälskare

surikatflicka
1

Om det är akut så är ett kallvattenbyte absolut bäst.

Loppelus
1

Kan jag göra kallvatten byte varge dag? Hur mycket kallare kan det va? Hur mycket vatten bytes åt gången?

Djurälskare

surikatflicka
1

Kallvattenbyte går inte att göra varja dag, utan bara i akutfall (om fläkten går sönder, eller om man inte har en frusen pet-flaska redo). Det kan vara det kallaste från kranen och man kan byta ca 25, max 30%.

Cecilia.S
2

Något nät kanske? :-) Så kan du ha fläkten. Det går säkert att fästa med hjälp av vanlig silvertejp eller liknande, dock snyggare med någon mörkare kanske. Då borde du kunna ha en öppen yta i mitten av nätet, alltså över akvarievattnet, så är det fortfarande enkelt att arbeta med karet+att ljuset fortfarande når ned i karet :-) Om du har en symaskin (eller orkar sy för hand) kan du säkert stärka kanterna längs nätet. Och ev. fästa det på "stänger" för att få det mer utspänt och inte lika flackt. Annars borde det funka med någon liknande idé fast med ett lakan. Fortfarande öppet i mitten.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Jag tänkte precis som Cecilia.S på nått typ av nät. Köp ett myggnät t.ex. Klipp till en bit i ungefärlig storlek och tejpa fast runt luckan på akvariet. Enkelt och lätt som en plätt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Loppelus
1

Tack # 11 & 12

Djurälskare