Mat
Hej Hur mycket och vad för foder 15 kardinaltetror 3,5 ballongmollys dvs 3 vuxna och en bebbe 1 platy 1 siamesisks algätare Tycker det är svårt med hur mycket mat de ska ha??? Har både crisp, flingor och små kulor….. ska jag variera eller köra en sort
Fiskar vill ha lika varierad kost som vi. Det är alltid bra att ha flera sorter att välja på. Lite frysta mygglarver med det du har så får de lite "färsk" mat också.
Man ska inte ge mer än vad fiskarna äter upp på några minuter. Ser man att det ramlar ner på botten och blir liggande för ingen bryr sig har man gett alldeles för mycket.
Mina flingor kan åka ner direkt till botten ibland👎Bättre att mata lite och märker du att dem åt upp det lilla första så ger du lite mer och så fortsätter du så tills de är nöjda😉👍
Jag vet inte om du har fått det kommenterat tidigare, men jag vill bara uppmärksamma dig om att din siames vill ha kompisar, det är en stimfisk. Platy fiskar ska gärna också vara flera :-) Men som svar på frågan tycker jag att du har fått ganska bra tips ovan. En varierad kost är det bästa. Om det hade varit mitt kar skulle jag utfodrat flingfoder som bas, men varvat med frysfoder några dagar i veckan. Gärna med 2-4 olika sorters frysfoder. Sen någon slags grönsak en gång i veckan (du kan läsa om olika grönsaker i ett Lexikon här på sajten), t.ex. ärtor :-) Jag ger fling- och frysfoder i den mängd att fiskarna hinner äta upp maten på ca 15 sekunder. Därefter ger jag ca lika mycket till, så att jag vet att alla har fått något. Grönsaker brukar ligga i några timmar, t.ex. över natten och en stund på morgonen.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tyvärr finns det ingen tabell eller liknande som man kan följa när det kommer till fiskmatning. Det kan variera så mycket från akvarium till akvarium hur mycket de behöver. När du matar dem så ta små mängder åt gången, med endast några bitar mat. Fiskarna ska äta upp det snabbt, det ska inte hinna ramla ner till botten. Ta lite till och ge dem vart efter att de äter upp det. Du kommer att märka att de inte blir lika snabba på maten och avvaktar lite innan de äter, det är ett tecken på att de är mätta. Då kan du sluta mata.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Eller attackerar de maten hela tiden men om man tittar noga ser man att de inte äter någonting efter första tuggorna. Tetror gör ofta på det viset. De tar lika ivrigt hela tiden men äter inget efter några bitar : )
Ibland blir man även lurad eftersom vissa fiskar fångar maten. Tuggar lite och spottar ut. ibörja var detta också min stora oro. Mata för mycket är vanligare än för lite. Speciellt i början. (Då akvariet är nytt och man har dålig nedbrytning) Sen vill jag slå ett slag för riktig levandefoder. Finns många olika. både att köpa och odla eller fånga. Roligast att mata med. Både för fisken och oss..
Tack för era svar…. Siamesen har idag fått två nya likasinnade och platykillen fick två platytjejer idag…..
Var köper man frysmat?? Zooaffären???
Ja mygglarver finns där de säljer fisk : ) Artemia brukar gillas också.
Ja så kan det vara, det glömde jag nämna =) Många fiskar spottar ut när de är mätta men av de arter du har så tror ja de kommer lugna sig istället när de är mätta.
#8 Jajamän. De har en frys där man brukar få plocka själv, men har du inte gjort det förut så fråga personalen om de har fryst fiskmat så hjälper de dig. Artemia och mygglarver är de mest populära.
Jag har mygglarver och det uppskattas. En annan fråga. Mina kilfläcksrasboror blir så tjocka när dem har ätit och det tar tid innan det försvinner. Vet att jag inte matar för mycket längre. Vad kan det bero på? Är det att fiskarna är så små så att det syns lätt på dem eller vad kan det va? Tack på förhand😎 Förlåt för att jag avbröt tråden men jag tycker att det är onödigt att skapa en ny tråd när det troligtvis kommer bli ca 5 svar på min fråga pluss att du fått reda på det mesta av din fråga😉👍👎?
Jag tror din fråga hade passat bättre i en ny tråd. Vissa fiskar blir tjocka när de ätit så det är inget konstigt : )
Ok
Oj, förlåt för "ett ords svar " tänkte mig inte för men vissa blir typ sura när man svarar så!😉
Av ren nyfikenhet, hur stort är ditt kar?🙂
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Jag har ett juwel på 240L…. Skulle jag mata tills de inte längre hugger efter mat så känns det som de behöver massor… Idag fick de testa gurka och banan….. dottern på 1.5 år blev jättearg när fiskarna åt dem med glädje….
Just kardinaltetror brukar inte äta så väldans mycket men både molly och platy kan vara ganska glupska.