Vilken stimfisk?
Någon som kan tipsa om en fin stimfisk som kan gå i ett kar med pansarmalar och ett fjärilsciklidpar? Karet är 100L, ca 28grader och normalt flås i pumpen. Alltså inte jätteströmt vatten. Mycket växter och rötter med lite dämpat ljus.
kardinal eller Neontetra hade väl passat fint tycker jag =)
Vita sorgmanteltetror 😍
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Kerritetra : )
Oh, Kerritetra tyckte jag om! 😊
Kerritetra eller neon-/ Kardinaltetra.
Nån Rasbora skulle också kunna fungera :)
Silvertipstetra, kopparbarb =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det l¨åter mycket intressant, du råkar inte ha en bild på dem 😃
Fina, jag skulle rekomendera att sänka värmen till ca 26 grader och en trevlig stimfisk är kilfläcksrasbora😋Lycka till!
Jag har fjärilsciklider i som vill ha varmt och därför kan jag inte sänka värmen.
Fjärilsciklid vill ha 25-28 grader Och de andra vill ha ca 26 och då är det lagom😉
Kolla zoopet😉
Som sagt förut ett antal gånger så är zoopet bara en av de sidor där man kan söka information. Allt som står där är inte lag : )
Vet att ni säger det till mig men i detta fall så vet jag att Fjärilsciklid vill ha så varmt och då visade jag det via zoopet så att jag övertygar folk lättare😎😉😅
Fjärilsciklider kan gärna gå varmare än 28,7 som dom har nu! Jag kommer inte sänka värmaren! Det största misstaget folk gör med fjärilsciklider är att dom har det för kallt och 26grader är för kallt!
Ok, men de andra fiskarna kommer ej att må bra av det
Dom mår prima!
Inte i längden
Både mina guppys och pansarmalarna klarar av den tempen utan problem.
Jag vet vad jag gör och frågade inte om råd anggående temp utan frågade om tips på stimfisk!
Ok, det finns inte så många stim fiskar som vill ha den temperaturen men aja, godnatt🤥
Godnatt! 👋
Jag tror nog att Khaleesi känner sina fiskar bäst och även är den som vet om dom verkar trivas eller inte. Var försiktig med att starta sådana här diskussioner Erratic_Eagle, dom kan uppfattas ganska påhoppade :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag skulle rekommendera fantomtetran, härlig och tålig. Vanlig att hålla med t.ex. Discus som gärna har varmare, så dom borde funka i ditt kar :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
#9 Vill ha 😍 Måste kolla med butikerna om de kan ta hem svarta Guppy åt mig, om de finns hos leverantören 😍
#22 Förlåt att jag lägger mig i nu, men nu kunde jag inte hålla igen truten längre. Det finns en hel del stimfiskar som klarar den temperaturen, de enda som egentligen INTE mår så bra i längden av den temperaturen är Barberna. Och som Khaalesi säger också, Fjärilar klarar inte av temperaturer under 26-27 grader. Jag hade Fjärilar för några år sedan och de gick i 28-29 grader, och de var pigga och glada hela tiden, levde i mer än 1 år gjorde de också (de blev 2,5 år) och lämnade massor med yngel.
#25 Fantomtetran är otroligt vacker,både den svarta och den röda. Den svarta kan dessutom få ett blå/grönt skimmer i fjällen😍 Rosentetran kom jag också att tänka på nu, en fredlig och tålig stimfisk. :)
jaja, ska tänka mig för da🤥😉
#26 Dom är galet fina. 😊 Står på den listan vi får att alex tropicals har dom om din butik beställer från dom. 😊👍
Nej tyvärr så beställer min butik från Imazo och AT. Däremot har jag en kontakt i Huddiksvall som tar från andra leverantörer, och även en bekant som har butik i Köping, han tar från Alex tropicals tror jag. En kompis åker dit ner en gång i månaden, så jag kan säkert övertala henne att ta med hem till mig :)
Kul
#29 du får övertala henne då! 😊 Dom är galet fina, honan är full med yngel så det ser ut som magen ska säga poff snart! 😂 #30 ?
#31 att Rovfisks kompis kanske skulle ta med hem till henne😉
Förlåt om jag kapar tråden, men ang. temperaturer och fjärilsciklider. Vi har 26 grader i vårt kar nu, men jag skulle gärna höja till 27 eller 28 grader. Funkar det för våra siameser? Övriga invånare är kardinaltetror, guppys och fjärilsciklider :-)
Inte 28 men 26-27 funkar nog
Ja du kan höja värmen Cecilia.S, det funkar för dina siameser med en temp upp till 29 =)
Alla klarar 28 helt förutom siameserna som vill ha Max 27
#35 Tack Mimåne :-) Jag har nämligen funderat över att dom kanske trivs ännu bättre då, chansen för att fjärilarna till och med börjar leka kanske ökar. Det blir i alla fall spännande att se skillnaderna i beteende och trivsel! :-)
#36 Enligt zoopet, ja. Men det är ingen lagbok eller någonting som man kan gå helt utefter, allting ändras hela tiden. Jag går mer på vad man säger här än vad som står där :-) Men tack för hjälp från dig också! :-)
Ja jag tycker du kan höja en, eller två grader om du vill =)
#36 Ett tips till dig i all välmening är att läs på lite mer och inte bara på zoopet. Finns många bra sidor man kan läsa på och duktiga människor att rådfråga. Läs gärna på olika sidor och jämför informationen så kommer du se att det kan skilja en del. Du kommer med mycket direktiv men inte mycket av det som faktiskt stämmer! Det kan bli ganska farligt om du ger råd till nån som inte kan när du själv inte vet om råden du ger stämmer! Inget påhopp alls utan bara ett tips! 👍
#37 jag kollade ej på zoopet😉 #39 tack😒Jag kollade 3 sidor innan jag svarade men aja!