Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 864 ggr
Linmol
1

Va är det för fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad fisken på bilden heter?

Linmol
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[PeterTM]
1

Är det inte bara en amelanistisk form av rödfenad haj?

molam
1

Regnbågshaj, Albino 👍

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[PeterTM]
1

#3 Inte albino, den har röd stjärtfena. På en albino finns inga färgpigment.

Erratic_Eagle
1

Jo det finns det på dem som jag har sett iaf, jag skulle säga att det är en Albino regnbågshaj😉

Erratic_Eagle
1

Sök på regnbågshaj albino och klicka på bilder så får du se

Draken
1

Jo, det är en Albino, trots den röda stjärtfenan. Den har även röda ögon som man ser på andra bilden. Har själv haft dessa i mina kar.

Epalzeorhynchos frenatum

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
1

#4 Jorå det är en Albino regnbågshaj, har haft de i flera omgångar iom att dom är mycket finare än dom svarta (Enligt mig). Så jag är bombsäker på att det är en Albino Regnbågshaj. ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[PeterTM]
2

Det är ett felaktigt sätt att beskriva en färgmutation på att kalla ett djur som faktiskt har den röd-gula pigmenteringen (erythristisk) för albino. En albino saknar allt färgpigment. Den här fisken har det röd-gula pigmentet, men inte det svarta, vilket per definition innebär att fisken inte kan vara albino. När den enbart saknar det svarta kallas det amelanistisk.

Jag är väl medveten om att den här felaktiga benämningen förekommer i många sammanhang, men röda ögon betyder inte att det måste vara en albino, det räcker med att det svarta pigmentet (melanin) saknas, vilket ger att den här fisken är amelanistisk.

Draken
1

Så kan det ju absolut vara, men det vanligaste namnet i handeln är albino ;) Det är även den benämningen man oftast använder vid beskrivningar och när man söker på google (se länken jag postade). Jag tycker inte det är värt att förvirra våra helt "gröna" och oerfana medlemmar med andra benämningar än dem som vanligen används :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[PeterTM]
1

#10 Jag tycker tvärtom, led de oerfarna till fakta istället för felaktiga beskrivningar. Bara för att den felaktiga benämningen är vanlig, är det absolut på sin plats att informera om att den trots allt inte är den rätta.

Cecilia.S
3

Jag skulle nog påstå att det bästa är att lära utifrån det man kommer ha mest nytta av, dvs namn som man har i handeln. Övrigt är också intressant och kul att veta, men överkurs. Då är handelsnamnen viktigare för dom som är gröna :-) Men det är bara min åsikt :p (inkluderar mig själv som ganska grön)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Oavsett om det är fel eller inte att kalla arten för albino så är Handelsnamnet för arten Regnbågshaj albino / Albino regnbågshaj.

Medarbetare på akvariefisk ifokus