Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 873 ggr
Drakellen
0

Vita prickar???

Hejsan, har lite problem med min vita mollyhane. Märkte i förrgår att han hade ett grumligt öga, men tänkte inte mer på det då han kanske fick något i sig, ett litet kyvnyp från en annan fisk, osv.  Men nu har jag upptäckt små små och mycket utspridda vita prickar. Då jag bara har haft akvariet i en vecka och planerar att köpa fler fiskar i morgon så vill jag veta om det verkligen är vita prickar (svår fråga att svara på förstår jag, men finns det några andra alternativ?) men framför allt om det går att behandla för vita prickar även om det inte är det? Typ man ska ju inte behandla sig själv för svamp om man inte har det, då gör det skada. Är det värt att köpa fler fiskar? Har satt honom i karantän i yngelburen men det är ju fortfarande i akvariet. Som det kanske märks är jag lite villrådig och är tacksam för svar.

Fia81
0

En bild på din mollyhane vore bra :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Drakellen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej, en bild kommer här :)

Drakellen
0

i och med att han är vit så blir det ännu svårare. Det var den bästa bilden jag lyckades ta utan att tappa telefonen i vattnet

ElinvBorg
1

Svårt att se på bilden men jag tycker färgen ser lite dålig ut överlag. Om du nu är orolig för eventuell sjukdom så avvakta med att köpa nya fiskar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Drakellen
0

tack så mycket, ja var och köpte medicin för vita prickar och efter två användningar verkar de redan mycket bättre. Hans öga är redan klart igen :)

Draken
1

Håll koll på vattenvärdena, grumliga ögon tyder på dålig vattenkvalitet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

Jag tycker också du ska avvakta med att köpa nya fiskar. Det är ingen bra ide om du misstänker sjukdom. Jag skulle råda dig till att fortsätta att behandlingen mot vita prick sjukan, tills den är klar och därefter avvakta ännu ett tag innan du köper några fler fiskar.

Du har bara haft akvariet i en vecka säger du och man ska vara väldigt försiktig med att köpa in mycket fiskar när akvariet är nystartat. Man börjar endast med 1-3st individer och väntar i flera veckor innan man köper några fler för att inte få nitritförgiftning i vattnet. Har du läst på om bakteriekultur och nitrit så att du vet om detta? Det är väldigt viktigt att man kan det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus