Vilken algätare?
Vilken algätare skulle ni rekommendera? Vi har fått lite smått med alger i karet och vill gärna ha någon som håller efter dom (eller femstjärnigt om algerna inte märks av alls). Vi har en del växter i karet. Bl.a. javamossa. En medelstor mangroverot finns. Även de som inte är just malar funkar. :-) 240 liter, ca 26 grader varmt och pH 7-7,5
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag rekommenderar verkligen Siamesiskalgätare!
Ett stim av kopparbarb :) Dom är riktigt bra algätare. Dom håller sin inredning riktigt fin här hemma. Minst 5-6 individer, 4-5 honor och 1-2 hanar. Trevlig fisk med ett intressant beteende, hanarna "dansar" och lyser vackert rött.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
#1 Den verkar vara superhärlig. Har du några erfarenheter kring dom? Hur många rekommenderas? :-) Funkar det att variera mellan flingfoder, frysfoder (Artemia etc) och någon maltablett till och från?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
#2 Jag ska fundera över dom också :-) #3 #4 Ja, Guldancistrus är riktigt läcker. Jag har dock läst en del kring att dem kan ge sig på vissa växter, vilket helt klart är ett problem i så fall :/
Mina favoriter är siameser :) Alltid gillar dem speciellt för de ofta är framme och syns och verkar lekfulla och personliga, en fördel är att de ofta äter tofsalger och trådalger också om man skulle råka få sånt. Sen av nån anledning har det blivit att jag nästan alltid haft ancistrusar, även om jag tycker dem är rätt tråkiga då de oftare är gömda än framme där man ser dem, och nu på senaste tid har jag även börjat ha massor av räkor, alltid lika skoj att studera dem! Vilka som är bäst är svårt att säga då alla äter av alger och har haft alla i samma kar tillsammans. Även mina guppys äter ju en del alger. Posthorns snäckorna är nog dem där man verkligen kan se spår efter på glaset när de äter alger av alla sorters algätare jag har.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7 Övriga i familjen vill tyvärr inte ha snäckor så dom är inget alternativ :/ Men ottosar har jag väl egentligen fastnat för sedan ett bra tag tillbaka. Jag har dock inte hört lika mycket gott om dom som siameserna, eftersom att dom verkar vara känsligare? Dom är väldigt vackra i alla fall :-) Fortfarande en favvo. #8 Vad ska dom ha för foder och hur många rekommenderas man ha? Tror du att dessa funkar i ett 240 liters (120 cm långt), utan att det blir trångt för dem i vuxen ålder? :-)
skulle nog välja en grupp ottosar :)
#9 Jag har oftast haft fem tillsammans (i ca 200l), är väl lite av en fix ide av mig och en del påstår de kan bli lite elaka mot varandra som vuxna men har aldrig själv varit med om det utan tycker de verkar gilla att ibland simma alla tillsammans och ibland lite själva och ibland två och två eller tre ihop. Tyvärr dog två av mina nyinköpta några månader efter jag skaffa dem så har bara tre för tillfället (köpte dem när de var väldigt små) men tidigare har jag aldrig haft problem med sånt. Mina senaste jag hade vart jättegamla men dog tyvärr när jag skaffa mina svärdbärare och var dum nog att inte ha dem i karantän och fick då in sjuka som tog död på alla mina fiskar som gick i karet (utom ancistrusarna och några av de nyinköpta svärdbärarna) trots behandling. Har man inte ordentligt täckt har jag även råkat ut för att de har hoppat ur karet men är sällan det hänt och alla gånger utom en har det upptäckts i tid och rymlingen har kommit tillbaka i karet och klarat sig (trots en del uppsamlade dammtussar). Tycker de äter lite av varje vad man ger dem och aldrig tyckt de verkar kräsna.
#11 Tack så mycket för svaret :) Behöver man utfodra alg/maltabletter ibland eller funkar det att enbart varva frysfoder med flingfoder som vi gör nu? Kanske någon grönsak då och då, vad rekommenderas i så fall och hur ofta? :-) Öppen fråga till flera.
Vilket fint akvarium du har !!!!
#13 Tack så mycket :D
#12 Mina har alltid klarat sig bra och mått fint även utan algtabletter. Är först senaste åren jag börjat ge algtabletter till mina fiskar (efter att mina ancistrusar blev väldig många :P) och har annars mest gett torrfoder av olika slag (flingor och pellets) och ibland fryst och levande. Nån gång har det blivit lite grönsaker i tex fryst hackad spenat, ärtor eller liknande och nån gång ibland havregryn. Men de tackar ju helt klart inte nej till algtabletter heller (men tycker alla fiskar brukar gilla att mumsa på algtabletter).
Siameser är tåliga och duktiga på alger, de tar alla alger även kiselalger och tofsalger. De är inte rena vegetarianer, så de kan mycket väl äta den mat du serverar till dina andra fiskar, men varva gärna med grönsaker ibland :)
Otto är också duktiga på alger, men de vill ju gärna ha lite strömt vatten, jag vet inte hur det är med flås i din pump. Dem kan du ju också ha ganska många av i ditt kar, men där måste du stödmata med algtabletter.